Ryanair: 25 nowych tras na zimę z Polski i sprzeciw wobec podwyżki opłat lotniskowych

Ryanair zwiększa liczbę tras z Polski, dodając 25 nowych kierunków na sezon zimowy 2021/22. Celem na najbliższe 12 miesięcy jest obsłużenie 14 mln pasażerów z Polski. Co może przeszkodzić w zrealizowaniu tych planów? Już nie pandemia, lecz zagrożenie administracyjne – nowe opłaty lotniskowe, które PAŻP zamierza wprowadzić od 1 stycznia. „Jeśli do tego dojdzie, być może trzeba będzie kasować nierentowne połączenia” – ostrzega Michael O’Leary, dyrektor Ryanaira.
Nowe kierunki będą dostępne z pięciu lotnisk, w których Ryanair ma swoje polskie bazy. Są wśród nich kierunki wypoczynkowe, takie jak Agadir, Malta, Lizbona czy Walencja, a także destynacje typu city break. Ryanair chce w ciągli najbliższego roku, licząc od początku września, obsłużyć 14 mln polskich pasażerów. W sumie liczba dostępnych tras z Polski wyniesie 220. Nowe kierunki mają pojawić się w ofercie od października, a wyloty do listopada będą dostępne w promocyjnej cenie. Rezerwacji ze zniżką będzie można dokonać do 23 września do północy.
Nowe trasy z pięciu lotnisk i osiem „gamechangerów”
Z Modlina Ryanair poleci do Aarhus, Helsinek, na Maltę, do Rygi i Sztokholmu, z Poznania do Ammanu, Brukseli, Helsinek i Manchesteru, z Gdańska do Paryża, Sztokholmu i Walencji, z Wrocławia do Billund, Bournemouth, Lizbony, Pafos i Pizy, zaś z Krakowa do Agadiru, Ankony, Budapesztu, Lille, Newcastle, Rygi, Sztokholmu i Turynu.
Ryanair zamierza zainwestować w Polsce 800 mln zł na zakup ośmiu Boeingów 737-8200, zwanych „gamechanger”. Premiera pierwszej z maszyn odbyła się na początku września w Modlinie. Obecnie Ryanair ma w Polsce trzy takie maszyny, kolejne trzy odbierze w październiku, a dwie następne – w listopadzie. W sumie przewoźnik zamówił 55 „gamechangerów”.
Jeśli PAŻP się nie wycofa z podwyżek, Ryanair zlikwiduje połączenia
Michael O’Leary, który przyleciał do Polski po raz pierwszy od 18 miesięcy, uważa, że turystyka lotnicza jest na drodze do silnej odbudowy po pandemii i nie grożą jej już ograniczenia związane z covid-19. Jego dobry nastrój psuje raczej polityka polskiego rządu wobec portów regionalnych, a konkretnie wprowadzenie 70 proc. podwyżki opłat lotniskowych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
Julian Komorek z zarządu Ryanaira powiedział:
„Turystyka dźwiga się po covidzie, ale mamy kłopot w postaci opłat terminalowych pobieranych przez PAŻP. To tak, jakby komuś podstawić nogę na początku wyścigu – ktoś robi to lotniskom regionalnym w Polsce. Apelowaliśmy do premiera, aby zajął stanowisko w tej sprawie. W innych krajach zastosowano pomoc rządową dla agencji żeglugi powietrznej, żeby uniknąć podwyżek. PAŻP to ramię państwa, a nie prywatna firma. W okresie pocovidowym, gdy Polska konkuruje o turystów na rynku europejskim, nie powinna zmuszać przewoźników do podnoszenia cen biletów lotniczych”
„Wiele tras ma rentowność na poziomie minimalnym, traktujemy je raczej jako inwestycję na przyszłość. One będą zagrożone, a więc na szali będzie łączność Polski z Europą m.in. jej zachodnią częścią. Jeśli rząd uważa, że należy pomóc PAŻP, niech skorzysta z 50 mld euro funduszu covidowego, do którego ma dostęp. Albo przekaże agencji pieniądze, które wyrzuca na niepotrzebny projekt lotniska w Radomiu” – skomentował Michael O’Leary.
Ryanair: moglibyśmy obsługiwać 10 mln pasażerów w Modlinie
Podczas konferencji prasowej Michael O’Leary odniósł się m.in. do pytania o relacje z nowo mianowanym zarządem lotniska w Modlinie:
„Chcemy pracować z nowym zarządem Modlina, mamy dobre relacje z marszałkiem Struzikiem, ale gorsze z PPL-em. Mamy plany, żeby rozwijać ruch z lotniska w Modlinie i zwiększyć liczbę pasażerów do 10 mln. Jedyne, co nas powstrzymuje, to blokowanie rozbudowy lotniska. Zaoferowaliśmy zresztą dołożenie się do tych kosztów, ale nie otrzymaliśmy zgody od PPL.”
225 mln pasażerów do 2026
Ryanair ma obecnie 86 baz i lata z 240 lotnisk w 40 krajach. Na zimę otworzy pięć nowych baz: w Agadirze, Sztokholmie, Billund, Rydze i Turynie. Lata na 2,1 tys. tras, a celem globalnym przewoźnika do 2026 roku jest obsłużenie 225 mln pasażerów. Dp 2050 roku linia chce być neutralna pod względem emisji CO2, zaś do 2030 roku zmniejszyć emisję o 10 proc. Do 2025 roku deklaruje, że w 80 proc. wyeliminuje użycie plastiku.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty









