Restauracje ważniejsze niż zabytki? Młodzi podróżni zmieniają priorytety

Ponad 70 proc. młodych podróżnych uważa, że kulinarne doświadczenia to kluczowy element planowania wyjazdów – wynika z najnowszego raportu „Inside the Experiential Dining Boom: The Power of Food and Drink in Hospitality”, przygotowanego przez Accor i Skift. Eksperci podkreślają, że łączenie lokalnej kultury i tradycji z troską o środowisko odpowiada na potrzeby współczesnych turystów oraz pomaga budować relacje z gośćmi hotelu.
Coraz więcej podróżnych planuje swoje wyjazdy, kierując się możliwością odwiedzenia konkretnych restauracji i barów oraz przeżycia wyjątkowych doświadczeń kulinarnych. Jak podaje Grand View Research, wartość globalnego rynku turystyki kulinarnej osiągnęła w 2023 roku 11,5 mld dolarów, a każdego roku szacuje się wzrost o blisko 20 proc. do 2030 roku. Branża hotelarska wdraża innowacyjne działania, by oferować gościom niezapomniane doświadczenia kulinarne.
Unikalne i autentyczne doświadczenia kulinarne
Badania pokazują, że dla młodszych pokolenia (18-40 lat) różnorodne i autentyczne doznania kulinarne są priorytetowe – aż 71 proc. przedstawicieli Gen Z i 74 proc. Millenialsów uznaje gastronomię za najważniejszy aspekt planowania podróży. Jednocześnie, media społecznościowe odgrywają istotną rolę — 57 proc. młodych podróżnych korzysta z nich przy planowaniu wyjazdów.
W odpowiedzi na te trendy, Accor nieustannie tworzy niezapomniane doświadczenia kulinarne w hotelach na całym świecie. Marka Mercure, uwielbiana przez gości na całym świecie za łączenie każdej destynacji z autentycznymi doświadczeniami lokalnej kultury i tradycji, z okazji osiągniecia liczby 1000 hoteli uruchomiła nową inicjatywę „1000 Hours of Local Flavours”. W jej ramach hotele sieci wprowadziły nowe dania i napoje inspirowane lokalną kulturą i tradycją, które można było spróbować przez symboliczne 1000 godzin.
Jednym z przykładów wyjątkowych doświadczeń jest inicjatywa Grand Mercure Phuket Patong, gdzie goście mogą dołączyć do „Thai Culinary Journey” i razem z szefem kuchni odwiedzić lokalne targi oraz wspólnie wybrać produkty do autentycznych tajskich potraw serwowanych w hotelu. To doświadczenie pozwala każdemu w pełni zanurzyć się w klimat tej destynacji i poczuć lokalną atmosferę.
Dodatkowo, wzbogacając doświadczenia gości, program lojalnościowy ALL pozwala podróżnym zbierać punkty podczas wizyt w restauracjach sieci, nawet bez noclegu w hotelu. Strategia „nagrody na co dzień” nie tylko zwiększa atrakcyjność programu oraz restauracji i barów dla gości hotelowych i lokalnych społeczności, ale zapewnia dodatkowe wrażenia i możliwości dla podróżnych.
Zrównoważony rozwój w centrum uwagi
Według raportu „European Travel 2025: Balancing Growth and Impact”, 32 proc. podróżników świadomie wybiera lokalne i sezonowe produkty w restauracjach, a 27 proc. aktywnie wspiera miejscowych przedsiębiorców podczas wyjazdów. Ten trend odzwierciedla rosnącą świadomość ekologiczną społeczeństwa, które dostrzega potrzebę nie tylko indywidualnych działań, lecz także systemowych zmian.
Jako jedna z wiodących grup hotelowych na świecie, Accor zarządza ponad 10 tys. restauracji i barów, serwując codziennie średnio 100 000 śniadań. Z łańcuchem dostaw żywności, który odpowiada za 17 proc. całkowitego śladu węglowego, 50 proc. zużycia wody oraz 80 proc. wpływu na użytkowanie ziemi i bioróżnorodność grupy, Accor wdraża programy ekologicznej logistyki i redukcji odpadów żywnościowych wykorzystujący sztuczną inteligencję. Celem grupy jest zmniejszenie food waste w hotelach i restauracjach o minimum 50 proc. do 2030 roku.
Novotel Warszawa Centrum jako jeden z pierwszych hoteli na świecie rozpoczął współpracę z Orbisk – narzędziem sztucznej inteligencji dla restauracji. Dzięki zaawansowanemu systemowi, który analizuje zdjęcia żywności pozostawionej na talerzach, hotel mógł w bardziej efektywny sposób ułożyć menu, dostosowując gramaturę posiłków i stale ulepszając proporcje. Co więcej, przeprowadzona analiza pomogła zoptymalizować zakupy spożywcze w zakresie dostaw i food waste. W efekcie hotel osiągnął wynik w zakresie redukcji odpadów żywnościowych. Zaledwie 0,02 proc. zakupionej żywności trafiło do kosza. Co więcej, hotel pozyskuje 90 proc. produktów od lokalnych dostawców, współpracując bezpośrednio z browarami, dostawcami i rolnikami. Menu à la carte zawiera w 50 proc. dania roślinne, oparte na sezonowych produktach, co odzwierciedla zaangażowanie hotelu w zrównoważony rozwój. Co istotne, 64 proc. gości zdecydowało się na dania o niższym śladzie węglowym, gdy w menu podano ich wpływ na emisję dwutlenku węgla.
POWIĄZANE WPISY
16 grudnia 2025
PLL LOT ogłaszają nabór do 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę Dyplomową
PLL LOT zapraszają studentów do udziału w 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Wystartował program Future Professionals dla młodych talentów branży MICE
Wystartował program mentoringowy Future Professionals dla młodych talentów branży MICE. W…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Rankomat: Większość Polaków przywita Nowy Rok w domowym gronie
Większość Polaków planuje powitać Nowy Rok w domowym zaciszu – wynika z badania…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Polscy turyści na drugim miejscu na Słowacji
Na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Slovakia Travel i Tatry Mountain…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Travelist: Wysokie zainteresowanie feriami 2026. Ceny nieznacznie wzrosły
Rynek wyjazdów na ferie zimowe 2026 pozostaje stabilny – wynika z analizy Travelist.pl.…
0 Komentarzy4 Minuty
15 grudnia 2025
Ryanair przedstawia najpopularniejsze kierunki Polaków w okresie świątecznym
W okresie świąteczno-noworocznym Polacy najchętniej wybierają Włochy, Hiszpanię i Maltę,…
0 Komentarzy3 Minuty
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Turystyka dostępna dla wszystkich. Akademia Kompetencji TOO zapowiada cykl bezpłatnych szkoleń
Rosnąca liczba podróżnych o zróżnicowanych potrzebach oraz obowiązujące przepisy…
0 Komentarzy2 Minuty










