Rekompensata za odwołany lot z powodu strajku lini lotniczych
Strajk nie jest nadzwyczajną okolicznością odwołania lotu. Przewoźnicy traktują go jednak za od nich sytuację, która zwalnia ich z obowiązku wypłaty rekompensaty.
Mecenas Marcin Maciejewski, ekspert marki Opoznionysamolot.pl, powiedział: “Strajki linii lotniczych nie powinny być traktowane jako nadzwyczajna okoliczność i dlatego nie mogą być powodem odmowy wypłacenia pasażerowi rekompensaty za odwołany lub opóźniony lot. W sytuacji odwołanego lub opóźnionego o co najmniej 3 godziny lotu możemy żądać tzw. odszkodowania ryczałtowego sięgającego od 250 do nawet 600 euro, w zależności od długości trasy. Gwarantują to przepisy unijne. Warto pamiętać, że także w przypadku opóźnienia każdemu pasażerowi przysługuje tzw. prawo do opieki, czyli odpowiednia liczba posiłków i napojów, które powinny być dostarczane podczas oczekiwania na alternatywne połączenie, a nawet nocleg w hotelu.”
Obecnie wiele linii lotniczych w sytuacji strajków uchyla się od tego obowiązku. Przewoźnicy traktują je bowiem jako okoliczność nadzwyczajną, czyli niezależną od nich sytuację, która zwalnia ich z obowiązku wypłaty rekompensaty. Dlatego takie sprawy najczęściej kończą się w sądach i są prowadzone przez wyspecjalizowane kancelarie prawne.
Marcin Maciejewski dodał: „W przeważającej większości sądy orzekają, że strajku nie można traktować jako nadzwyczajnej okoliczności. Nie warto więc rezygnować w takiej sytuacji z prawa do rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot. Katalog wyjątkowych okoliczności nie jest jasno określony w prawie pasażerów. Dlatego także w orzecznictwie sądów istnieją rozbieżności co do ich interpretacji.”
Podstawę ochrony praw pasażerów stanowi rozporządzenie (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Dotyczy ono wspólnych zasad odszkodowania
i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Bardzo ważne jest też orzecznictwo m.in. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 19 listopada 2009 r. w połączonych sprawach C 402/07
i C 432/07 ECR 2009/11/I1092310982. Europejski organ sprawiedliwości orzekł, że na podstawie art. 7 wspomnianego rozporządzenia nr 261/2004 prawo do tzw. odszkodowania ryczałtowego w wysokości od 250 do 600 Euro przysługuje poszkodowanemu pasażerowi nie tylko w sytuacji anulowania, ale także opóźnienia lotu powyżej trzech godzin.
POWIĄZANE WPISY
13 maja 2025
Rekordowy kwiecień w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka – ponad 94 tys. pasażerów
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów obsłużył w kwietniu ponad 94 tys.…
0 Komentarzy2 Minuty
12 kwietnia 2025
ITA Airways dołącza do Star Alliance
Zgodnie z decyzją rady dyrektorów generalnych Star Alliance, linie ITA Airways uzyskały…
0 Komentarzy2 Minuty
11 kwietnia 2025
DOT współorganizatorem XVI Forum Promocji Turystycznej
Wydarzenie, organizowane przez redakcję portalu Waszaturystyka.pl, odbędzie się 28…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Zjazd OSAT 2025: agenci turystyczni poznali ofertę Arabii Saudyjskiej
4 kwietnia 2025 roku odbył się Zjazd Stowarzyszenia OSAT, w którym uczestniczyło ponad…
0 Komentarzy1 Minuty
7 kwietnia 2025
PLL LOT: salonik Polonez w nowej odsłonie
Polskie Linie Lotnicze LOT zakończyły renowację saloniku biznesowego Polonez na lotnisku…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
Nocowanie.pl: coraz więcej Polaków wyjeżdża na Wielkanoc
Z analizy portalu Nocowanie.pl wynika, że rośnie liczba osób, które decydują się spędzić…
0 Komentarzy2 Minuty
31 marca 2025
Arabia Saudyjska: tu tradycja łączy się z nowoczesnością
Arabia Saudyjska otworzyła swoje drzwi dla turystów w 2019 roku. Wkrótce potem świat…
0 Komentarzy6 Minuty
11 marca 2025
Ferie 2025: Kołobrzeg i Szklarska Poręba na topie
Polacy nie rezygnują z podróży, ale wybierają mądrzej. Ferie zimowe 2025 przyniosły…
0 Komentarzy4 Minuty
7 marca 2025
Światowa branża turystyczna spotkała się na ITB Berlin 2025
Z rekordową liczbą 5800 wystawców z ponad 170 krajów, ITB Berlin 2025 otworzyło swoje…
0 Komentarzy4 Minuty