Raport IGHP: Hotele w lipcu z niższym obłożeniem niż rok temu

fot. Unsplash

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego opublikowała wyniki najnowszej ankiety dotyczącej sytuacji hoteli w lipcu. Półmetek wakacji wypadł korzystnie, choć wskaźniki obłożenia okazały się niższe niż w ubiegłym roku.

Według danych IGHP, 68 proc. hoteli pozytywnie oceniło lipiec, 23 proc. uznało go za negatywny, a dla 9 proc. był on neutralny.

Osiem procent hoteli odnotowało obłożenie poniżej 30 proc., podczas gdy 72 proc. obiektów osiągnęło frekwencję powyżej 50 proc. Spośród nich, 46 proc. hoteli miało obłożenie przekraczające 70 proc.

W porównaniu do lipca zeszłego roku 46 proc. hoteli zanotowało spadek frekwencji. Poprawę odnotowało 37 proc. z nich, a 16 proc. utrzymało wyniki na podobnym poziomie. Hotele biznesowe odnotowały niższe obłożenie – 48 proc. obiektów uzyskało gorsze wyniki niż rok wcześniej. Hotele wypoczynkowe również zmierzyły się z pogorszeniem, odnotowując 52 proc. spadek frekwencji.

Ceny w hotelach nadal rosły, choć wolniej niż w czerwcu. W lipcu 61 proc. obiektów podniosło ceny w porównaniu z 2024 rokiem. Pozostałe 39 proc. hoteli utrzymało ceny na tym samym poziomie lub je obniżyło.

Prognozy na sierpień

Prognozy na sierpień są pozytywne dla hoteli wypoczynkowych. 91 proc. z nich spodziewa się obłożenia powyżej 50 proc., a blisko połowa już teraz osiągnęła wskaźniki powyżej 70 proc. Żaden z tych obiektów nie przewiduje frekwencji poniżej 40 proc.

Sytuacja w hotelach biznesowych jest mniej optymistyczna. 37 proc. z nich prognozuje obłożenie powyżej 50 proc., natomiast 29 proc. wskazuje na frekwencję poniżej 30 proc.

 

O badaniu

Badanie IGHP zostało przeprowadzone online w dniach od 7 do 14 sierpnia 2025 roku. Wzięło w nim udział 127 hoteli z całej Polski. 76 proc. z nich położonych jest w miastach, a 42 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (81 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi. 41 proc. badanych hoteli to obiekty z przeważającym ruchem biznesowym, 18 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a 41 proc. łączy oba segmenty.