Raport: bez smartfona nie ma podróży

Turyści są coraz bardziej uzależnieni od urządzeń mobilnych i oczekują, że usługodawcy będą komunikowali się z nimi tym kanałem – wynika z badań firmy Travelport. Ale jednocześnie nie gaśnie zapotrzebowanie na fachowe doradztwo przy organizowaniu podróży.
Pierwsza edycja raportu Travelport „The Globar Digital Traveler Research” powstała po to, by zbadać oczekiwania i preferencje podróżnych w kontekście postępującej cyfryzacji życia. Badanie przeprowadzono na grupie 11 tys. osób z 19 krajów. Uczestnikami ankiety były wyłącznie osoby, które odbyły przynajmniej jedną powrotną podróż samolotem.
Wnioski z raportu są jasne – większość czynności związanych z podróżowaniem przenosi się na urządzenia mobilne, od których jesteśmy coraz bardziej uzależnieni. Na ekran telefonu patrzymy średnio 150 razy dziennie, a 87 proc. ludzi ma go przy sobie przez cały czas. Zdaniem ekspertów z branży komunikacyjnej, do 2020 roku na świecie będzie 6,7 mld smartfonów, a 70 proc. interakcji związanych z obsługą podróży będzie się odbywało z ich wykorzystaniem.
Mówisz i jedziesz
Już teraz 47 proc. osób, które podróżują, używa poleceń głosowych wydawanych cyfrowym asystentom, podczas poszukiwania informacji niezbędnych do zaplanowania podróży. Turyści do organizowania podróży używają średnio 16 różnych aplikacji mobilnych, a ponad 33 proc. używa aplikacji do dokonywania rezerwacji.
Cenimy też udogodnienia takie jak karty pokładowe na urządzeniach mobilnych, a dotyczy to przede wszystkim podróżujących w interesach. Ta grupa (61 proc.) przy wyborze linii lotniczej bierze pod uwagę dobre doświadczenia związane z obsługą klienta przez urządzenia mobilne. 59 proc. turystów biznesowych ma obawy związane z możliwością braku możliwości korzystania ze swoich smartfonów – np. rozładowaniem się baterii.
Bez wi-fi nie ma wakacji
Większość turystów (61 proc.), niezależnie od celu podróży, wybiera te hotele, które oferują bezpłatny dostęp do Wi-Fi. Dla 75 proc. osób pozostawanie w kontakcie z rodziną i znajomymi ma duże znaczenie podczas wyjazdu. Rosnąca popularność technologii dotyczy nie tylko młodych – 25 proc. osób powyżej 55. roku życia używa smartfonów do wyszukiwania opcji podróży.
Jednocześnie jednak bardzo ważne są opinie i rekomendacje – polega na nich 81 proc. ankietowanych. Popularność smartfonów różni się zresztą w zależności od rejonu świata. Rejony, które dynamicznie rozwijały się przez ostatnią dekadę – kraje azjatyckie, południowoamerykańskie – są bardziej zdominowane przez technologie mobilne niż np. Europa.
Fachowcy nadal potrzebni
Na naszym kontynencie branża turystyczna może spać spokojnie – pomoc profesjonalisty przy planowaniu i rezerwowaniu podróży jest ważna dla 75 proc. podróżnych. 33 proc. uważa za problematyczną sytuację, w której nie ma możliwości kontaktu z żywym człowiekiem w razie napotkania trudności związanych z organizacją podróży. W Europie odsetek osób, które rezerwują wyjazdy przez smartfon jest niższa niż średnia na świecie i wynosi 21 proc. 50 proc. korzysta z internetowych agentów turystycznych (OTA), zaś 82 proc. przeprowadza rezerwacje za pomocą komputerów, nie telefonów.
W raporcie Travelport udział wzięli podróżni z: Arabii Saudyjskiej, Australii, Brazylii, Chin, Francji, Hiszpanii, Indii, Indonezji, Japonii, Kanady, Kolumbii, Meksyku, Niemiec, Południowej Afryki, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoch i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
POWIĄZANE WPISY
28 listopada 2025
Gruzja na cztery pory roku
Pani Ambasador Gruzji, JE Diana Zhgenti uświetniła konferencję prasową i warsztaty…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Madera rozwija turystykę kulinarną: plantacje, winnice, warsztaty
Kulinaria stają się jednym z filarów promocji Maderze, a rosnąca liczba inicjatyw…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Ponad 300 tys. biegaczy wzięło udział w Dubai Run 2025
Dubai Run 2025 zgromadził rekordowe 307 tys. uczestników, odnotowując ponad trzykrotny…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2025
Visit Madeira rusza z nową kampanią, która promuje odpowiedzialne podróżowanie
Agencja Visit Madeira rozpoczęła kampanię świadomościową zachęcającą odwiedzających oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2025
Zimowe ośrodki Trentino stawiają na pełną dostępność usług
Region Trentino wzmacnia swoją pozycję jako kierunek przyjazny osobom z…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dubai Airshow 2025: Emirates prezentują nowe technologie i produkty
Emirates zaprezentują na Dubai Airshow 2025 nowe technologie i rozwiązania, które mają…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2025
World Travel Awards wyróżnia Portugalię jako najlepszy kierunek w Europie
Podczas 32. gali World Travel Awards 2025 w Forte Village Resort na Sardynii Portugalię…
0 Komentarzy1 Minuty
14 listopada 2025
Raport Registradores de España: Polacy wciąż aktywni na rynku nieruchomości w Hiszpanii
Hiszpania pozostaje atrakcyjnym kierunkiem dla zagranicznych inwestorów, w tym Polaków. W…
0 Komentarzy2 Minuty










