Rainbow: nie tylko laptop na plaży. Workation staje się nowym standardem wyjazdów służbowych

Współczesne wyjazdy służbowe coraz częściej wykraczają poza klasyczne spotkania przy stole konferencyjnym. Firmy coraz chętniej organizują wydarzenia zagraniczne, łącząc cele strategiczne z elementami integracji i motywacji w inspirujących lokalizacjach. Popularność zyskuje model workation (od ang. work i vacation) – czyli połączenie pracy z wypoczynkiem w atrakcyjnych miejscach – który staje się standardem nie tylko wśród freelancerów, ale i całych zespołów projektowych.
Choć model pracy hybrydowej zyskuje na popularności – jak wynika z badania ASM Research, rocketjobs.pl i justjoin.it z kwietnia 2024 r., preferuje go już ponad połowa (51,2 proc.) pracowników biurowych – to wciąż relatywnie niewielu wykorzystuje elastyczność pracy zdalnej poza miejscem zamieszkania. Niestety, jedynie 24 proc. zatrudnionych miało okazję pracować zdalnie podczas podróży, a 76 proc. nigdy nie realizowało obowiązków zawodowych w trakcie wyjazdu. Co jednak istotne, 37 proc. respondentów wyraża chęć łączenia pracy z podróżowaniem w przyszłości.
To pokazuje rosnący potencjał formuły workation – odpowiadającej na potrzeby pracowników ceniących mobilność, a jednocześnie otwierającej firmom nowe możliwości motywowania i integrowania zespołów w nowoczesny sposób.
Co to jest workation – i dlaczego zyskuje na popularności?
W świecie dynamicznie zmieniających się modeli pracy, coraz więcej firm dostrzega wartość niekonwencjonalnych form integracji i budowania zaangażowania zespołów. Tradycyjne wyjazdy służbowe ustępują miejsca nowoczesnym rozwiązaniom, w których równie istotne, jak strategia i planowanie, stają się relacje międzyludzkie, inspiracja oraz przestrzeń do kreatywnego myślenia. W odpowiedzi na te zmiany, firma Rainbow – znana przede wszystkim z szerokiej oferty turystycznej – aktywnie rozwija segment wyjazdów biznesowych i workation dla firm.
„Workation jeszcze kilka lat temu kojarzone było głównie z freelancerami i startupami, a także firmami technologicznymi działającymi w indywidualnym wymiarze. Dziś jednak ten model pracy przestaje być ekskluzywny dla wybranych sektorów. Coraz więcej firm z różnych branż, niezależnie od wielkości czy profilu działalności, dostrzega w tej formule efektywne narzędzie wspierające produktywność oraz dobrostan pracowników. Trend ten wpisuje się w globalną transformację modelu pracy hybrydowej, łącząc elastyczność z koncentracją na kapitale ludzkim. Workation umożliwia nie tylko realizację celów zawodowych w inspirującym otoczeniu, ale także wzmacnia zaangażowanie, integruje zespoły i redukuje wypalenie zawodowe – co wprost przekłada się na długofalową efektywność organizacji” – komentuje Maria Laskowska, specjalistka ds. HR w Rainbow.
Korzyści wskazane przez Marię Laskowską przekładają się na rosnące zainteresowanie ofertami skierowanymi do firm. W takich warunkach możliwe jest nie tylko oderwanie się od codziennej rutyny, ale także stworzenie unikalnej przestrzeni do pracy zespołowej i budowania relacji na zupełnie innym poziomie.
„Obserwujemy ogromne zainteresowanie wyjazdami łączącymi warsztaty strategiczne z przygodą i eksploracją. Pracownicy wracają z takich wyjazdów nie tylko zrealizowani zawodowo, ale również z nową energią i poczuciem wspólnoty” – mówi Aleksandra Kosałka, Head of Groups & Incentives Department w Rainbow.
To więcej niż benefit, to inwestycja
Choć dla wielu firm workation może wydawać się kosztownym benefitem, eksperci HR i menedżerowie podkreślają, że to raczej inwestycja w kulturę organizacyjną, która realnie wpływa na rotację pracowników i przyciąganie nowych talentów. Według raportu firmy Gartner z 2023 roku, 70 proc. pracowników deklaruje większe zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy oferującego elastyczne formy pracy. Co więcej, wiele organizacji zauważa wzrost efektywności po powrocie z takich wyjazdów – zespoły lepiej się komunikują, a pracownicy częściej podejmują inicjatywę.
„Firmowe wyjazdy integracyjne nie muszą oznaczać dalekich podróży, by dostarczać wyjątkowych doświadczeń. W ramach ponad 1900 projektów zrealizowanych w 78 krajach — od Teneryfy, przez Grecję, po dynamiczne tournée po trzech emiratach, aż po jubileuszowe ekspedycje do Australii i Nowej Zelandii — doszliśmy do jednego wniosku: kluczowy jest przemyślany program, który skutecznie łączy cele biznesowe, regenerację i budowanie autentycznych więzi zespołowych” – dodaje Aleksandra Kosałka.
W obliczu wyzwań związanych z angażowaniem zespołów rozproszonych geograficznie oraz rosnącym znaczeniem dobrostanu psychicznego pracowników, model workation może wkrótce stać się nieodłącznym elementem strategii employer brandingowej firm, które chcą wyprzedzać oczekiwania swoich zespołów i budować przewagę konkurencyjną na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.
Firmy, które stawiają na rozwój kultury organizacyjnej, innowacyjność i elastyczność, coraz chętniej sięgają po rozwiązania typu workation. Rainbow, jako doświadczony partner w organizacji podróży, umożliwia przedsiębiorstwom przeniesienie spotkań, szkoleń i projektów w zupełnie nowe, inspirujące przestrzenie – bez kompromisów w zakresie jakości i bezpieczeństwa.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
Travelist.pl: Polacy coraz wcześniej rezerwują wyjazdy na lato 2026. Bałtyk pozostaje liderem
Polscy turyści coraz wcześniej planują wakacyjny wypoczynek. Jak wynika z danych portalu…
0 Komentarzy3 Minuty










