Rainbow – III kwartały 2017 roku lepsze o ¼

W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku Rainbow obsłużył 412,3 tys. klientów, o 24,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 1.406,0 tys. zł natomiast jednostkowe przychody ze sprzedaży imprez turystycznych wyniosły 1.271,0 tys. zł i są wyższe od ubiegłorocznych o 21 proc.
Nastąpił również bardzo znaczący wzrost zysku brutto – aż o 42 proc. (do 47 milionów złotych). Równie obiecująco wyglądają wyniki przedsprzedaży sezonu „Lato 2018” – zanotowano wzrost aż o 36,8 proc.

Spółka w swoim komunikacie wskazuje, że Polska znajduje się obecnie na szczycie cyklicznego ożywienia gospodarczego i powinna pozostać na nim dłużej niż inne gospodarki w regionie. Dzięki silnemu popytowi wewnętrznemu i publicznym inwestycjom oraz stopniowym wzrostem inwestycji prywatnych wzrost gospodarczy Polski ma być silny. Wprowadzenie programu 500+ i dodatkowy dochód z tego tytułu zwiększył popyt na zorganizowane imprezy turystyczne. Te dwa czynniki spółka wskazuje jako ważne zewnętrzne czynniki wzrostu w 2017.

Na wzrost przychodów ze sprzedaży miały również wpływ następujące czynniki wewnętrzne: konsekwentna strategia wprowadzania bardziej różnorodnej oferty produktowej zawierającej nowe bardziej egzotyczne kierunki, ale również poszerzenie oferty o hotele dostosowane do potrzeb mniej zamożnych konsumentów, którzy pojawili się po raz pierwszy na rynku jako klienci biur podróży po wprowadzeniu programu 500+. Tym klientom spółka zaoferowała wiele obiektów hotelowych znajdujących się w ich zasięgu cenowym, zwłaszcza w segmencie rodzinnym. Ważnym wewnętrznym czynnikiem wzrostu przychodów był znaczący wzrost sprzedaży we własnych kanałach dystrybucji (internet, oddziały własne ), które to zostały znacznie zmodernizowane i rozbudowane w 2016, kiedy to Rainbow otworzył 30 salonów sprzedaży w centrach handlowych. To zaowocowało niższymi wydatkami na marketing aż o 7,1 proc.

Ważnym czynnikiem wzrostu efektywności była lepsza przedsprzedaż oferty letniej – zanotowano aż o 41 proc. więcej rezerwacji w stosunku do analogicznego okresu w roku 2016. To pozwoliło w późniejszych miesiącach lepiej zarządzać cenami ofert letniej i zwiększyć rentowność operacyjną do 14,4 proc.

Na uwagę zasługuje również działalność hotelowa prowadzona przez spółkę zależną Rainbow Hotels A.E. Prowadzi ona hotel na greckiej wyspie Zakynthos, który rozpoczął pełną działalność w ramach sezonu „Lato 2017” i osiągnął zysk netto na poziomie 594 tys. złotych. Kolejnym etapem tej inwestycji jest budowa w 2018 roku dodatkowych 47 pokoi w istniejącym obiekcie co pozwoli osiągnąć dużo wyższą rentowność. Spółka szacuje zwiększenie rentowności EBITDA z 27,6 proc. do prawie 40 proc. W drugim kwartale 2018 spółka planuje również inwestycję polegającą na przebudowie i rozbudowie hotelu znajdującego się na zakupionej działce na wyspie Zakynthos. Docelowo obiekt będzie posiadał około 200 pokoi hotelowych, zyska zmodernizowane baseny oraz zaplecze restauracyjne. Hotel ma mieć kategorię 5*.