Rada Miasta Krakowa nie chce Lokalnej Organizacji Turystycznej. „Niezrozumiała decyzja”

Projekt powołania LOT w Krakowie upadł na posiedzeniu Rady Miasta. Padły argumenty o tym, że w mieście nie jest potrzebna kolejna struktura, generująca koszty i rozbudowująca biurokrację. Części radnych nie przekonały argumenty zwolenników projektu, część woli poczekać, aż MSiT wprowadzi w Polsce opłatę turystyczną, z której dotacje popłyną do LOT-ów.
Rada Miasta w głosowaniu 31 sierpnia sprzeciwiła się projektowi powołania Lokalnej Organizacji Turystycznej, przedłożonemu przez Urząd Miasta Krakowa. Organizacja, której utworzenie miało wesprzeć odbudowę turystyki po pandemii i zniwelować negatywne skutki wojny w Ukrainie, miała zrzeszać podmioty publiczne i prywatne, w tym Urząd Miasta, branżę turystyczną oraz interesariuszy tego rynku. Miałaby też ściśle współpracować z Małopolską Organizacją Turystyczną. Projekt cieszył się poparciem branży, organizacji turystycznych i ekspertów. Dlaczego został odrzucony?
LOT to „mnożenie bytów, biurokracja i koszty”?
„Klub radnych Kraków dla Mieszkańców głosował przeciw powołaniu lokalnej organizacji turystycznej, ponieważ nie widzimy wystarczającego uzasadnienia dla tworzenia w orbicie Magistratu kolejnego bytu, kolejnych kierowniczych stanowisk i miejsc pracy. Mamy z tym niestety w Krakowie złe doświadczenia. Jako główny i podstawowy powód dla powstania tej organizacji podano umożliwienie poboru środków z opłaty turystycznej. Sęk w tym, że ustawowe regulacje w tej sprawie są dopiero w planach. Dlatego też taką decyzję uważamy za przedwczesną. Jeśli faktycznie okaże się, że planowane nowe przepisy zostaną przez Sejm uchwalone i bez powołania w Krakowie LOT opłata turystyczna będzie trafiać do województwa, z pominięciem Krakowa, oczywiście trzeba będzie wrócić do tego tematu” – komentuje Łukasz Gibała, Radny Miasta Krakowa.
„Zadania takie, jak promocja miasta, również we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, są już wyznaczone istniejącym jednostkom. W strukturach Magistratu mamy osobny wydział dedykowany wyłącznie turystyce i drugi – ds. Komunikacji Społecznej – który zajmuje się m.in. kreowaniem marki miasta i jego promocją, także we współpracy z partnerami zewnętrznymi. Od lat działa Krakowskie Biuro Festiwalowe. Niedawno powołana miejska spółka Kraków 5020 również chwali się na swojej stronie internetowej sieciowaniem firm i organizacji oraz kreowaniem wizerunku Krakowa jako miejsca atrakcyjnego turystycznie. Kraków jest wreszcie członkiem Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Jeśli to wszystko razem nie wystarcza, oznacza to, że coś gdzieś nie działa. Dlatego należy zacząć od naprawy tego, co jest, a nie rozwiązywać problem poprzez tworzenie kolejnego bytu. Niestety w naszym mieście to rozwiązanie jest często stosowane i rzadko z dobrym skutkiem. Zdaję sobie sprawę, że branża turystyczna i inne z pogranicza turystyki po pandemii i wskutek wojny za naszą wschodnią granicą są w najtrudniejszej od wielu lat sytuacji. Oczywiście zgadzam się z ogólnym celem, którym jest odbudowa w Krakowie gospodarki turystycznej. Pytanie jednak o drogę dojścia do tego celu. Uważam, że należy go realizować w oparciu o to, co już funkcjonuje – a jeśli funkcjonuje słabo, to trzeba to naprawić. A nie powoływać kolejny podmiot, którym będą zapewne zarządzali ci sami ludzie, którzy zajmują się turystyką i promocją w ramach już istniejących miejskich struktur” – dodaje.
„Niezrozumiałe zachowanie radnych”
„Decyzja ta jest niezrozumiała. Zarówno jako Komisja Promocji Turystyki jak i Koalicja Obywatelska w całości popieraliśmy ten wniosek. Zachowanie radnych jest delikatnie rzecz mówiąc niezrozumiałe. Konsekwencją będzie to, że miasto nie sięgnie po pieniądze unijne, nie zacieśni współpracy z MOT i branżą. Byłby to duży błąd, gdyby Kraków takiej organizacji nie stworzył. Żaden z argumentów, które padały na posiedzeniu rady, nie uzasadnia takiej decyzji, tym bardziej że korzyści z LOT w innych miastach są jednoznaczne” – komentuje Tomasz Daros, Radny Miasta Krakowa.
Jednak podnoszone podczas posiedzenia rady argumenty o tym, że kolejna struktura działająca w Krakowie, poza MOT, Krakowską Izbą Turystyki i innymi instytucjami, byłaby „mnożeniem bytów i biurokracji”, a także generowaniem kosztów i etatów, zdecydowały o wyniku głosowania.
Radni chcą poczekać na opłatę turystyczną
„Część radnych została niewystarczająco przekonana o tym, że nie wystarczy nam sama MOT. W pewnych kręgach słyszymy też, że LOT-y są powoływane, aby tworzyć kolejne etaty i zapewne dlatego zagłosowano przeciw. Uważam, że temat zasługiwał na głębszą dyskusję. Sam słyszałem od ekspertów na komisji bardzo mocne argumenty za. Niestety, nie każdy radny miał okazję je usłyszeć. Gdyby wszyscy mieli możliwość wysłuchania ekspertów z branży, to sądzę, że wynik głosowania byłby inny. Ale temat nie jest zamknięty ze względu na to, że MSiT pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej, której wykorzystanie byłoby miastu bardzo potrzebne” – komentuje Michał Starobrat, Radny Miasta Krakowa.
„Część radnych będzie chciała poczekać na efekt prac toczących się w MSiT. Słyszymy o tym, że LOT będą mogły uczestniczyć w poborze środków z opłaty w 20 prc. Prace są zaawansowane, a taka kwota w Krakowie byłoby spora, biorąc pod uwagę liczbę odwiedzających nas turystów. Miasto nie otrzymałoby tych środków, gdyby LOT nie było w Krakowie. Gdyby ta opłata została wprowadzona, to miasto byłoby zmuszone do utworzenia LOT” – dodaje.
LOT nie jest konkurencją dla ROT i izby turystycznej
Projekt powołania LOT jest inicjatywą Urzędu Miasta. Dyrektorka Wydziału ds. Turystyki uważa, że decyzja radnych nie zamyka drogi do utworzenia organizacji w przyszłości.
„Radni mieli prawo podjąć taką decyzję. Nie uszczęśliwia nas ona, ale ją przyjmujemy. Uważam, że dla Krakowa powołanie LOT to szansa na odbudowę turystyki. LOT jest standardem zarządczym w Polsce, działa dobrze w wielu miastach i chcieliśmy przenieść ten model do Krakowa. Warto myśleć o tym, że organizacja jednak jest potrzebna i podjąć kroki, żeby ona kiedyś powstała. Decyzję tę traktujemy jako pewien etap, a nie koniec drogi” – komentuje Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa.
„Każdy podmiot ma swój zakres zadań i kompetencji, LOT jest czym innym niż stowarzyszenia branżowe, spółka czy instytucja kultury. Jest swego rodzaju fenomenem prawnym w Polsce. W ramach LOT w jednym miejscu mogą spotkać się wszyscy interesariusze, w tym funkcjonujące już w Krakowie stowarzyszenia, instytucje i podmioty działające na pograniczu turystyki. Ten model sprawdza się w Poznaniu, Warszawie, Gdańsku. LOT ma łączyć interesy różnych podmiotów, ale zajmować się przede wszystkim turystyką. Dobrze byłoby, żeby w Krakowie taka reprezentacja wszystkich zainteresowanych została utworzona” – dodaje.
Jednoznaczne „tak” dla LOT od branży
Przedstawiciele organizacji branżowych, które już działają w Krakowie, jednoznacznie popierają projekt.
„Mówimy od wielu lat, że w Krakowie powinna powstać taka organizacja. W Krakowie, poza MOT, nie ma działającego w ścisłej współpracy z miastem podmiotu turystycznego, który byłby w stanie otrzymywać, rozliczać i skutecznie wydatkować dotacje z UE. LOT z prawdziwego zdarzenia powinna powstać w Krakowie, jednym z jej zadań powinna być też współpraca z organizacjami takimi jak KIT i wsparcie ich działań” – komentuje Rafał Marek, prezes Krakowskiej Izby Turystyki.
„Zarówno w mediach, jak i na posiedzeniu na komisji w przeddzień podjęcia tej decyzji w sposób pozytywny wypowiadałem się o utworzeniu nowej organizacji, choć część członków MOT odbierała ten projekt jako rodzaj konkurencji dla nas. Natomiast w Krakowie potrzeby turystyki są tak duże, a kwoty przeznaczane na jej promocję tak małe, że gdyby nowa organizacja mogła pozyskać dodatkowe środki na ten cel, to na pewno by się przydała” – komentuje Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
„Pierwszy rok albo dwa lata funkcjonowania LOT to byłby czas na rozruch, ale w kolejnych latach organizacja pokazałaby swoją zasadność. Liczyłem na to, że moglibyśmy się podzielić z LOT wieloma zadaniami, które realizujemy wspólnie z miastem, a które bardzo nas absorbują. Porażka tej decyzji oznacza, że do końca kadencji projekt będzie martwy. W sposób naturalny decyzja wiąże się z grą polityczną przed wyborami” – dodaje.
Turystyka przyjazdowa – wsparcie potrzebne od zaraz
Lato 2022 było udane dla turystyki krajowej w Krakowie, ale miasto nadal cierpi na brak turystów zagranicznych, grup i biznesu MICE. Brak turystów zagranicznych oznacza niższy wpływ liczony na jednego turystę, a także straty gorsze czasy dla gastronomii, sprzedawców pamiątek czy innych usług popularnych głównie wśród turystów zagranicznych.
„Ruch na lotnisku w Balicach pokazuje, że do gry wraca jednak turystyka wyjazdowa, a nie przyjazdowa. Sytuacja na Ukrainie niewątpliwie ma na to wpływ. Po wybuchu wojny doszło do wielu anulacji ze strony grup, turyści biznesowi, wyjazdy incentive też jeszcze nie powróciły. Jeszcze niedawno uważało się, że w Krakowie głównym problemem jest overtourism, który wpływa na to, że koszty życia idą w górę. Życie to zweryfikowało, wraz z odpływem turystów spadły dochody miasta i wzrosły właśnie koszty komunikacji. Nastawienie niektórych decydentów, że turystyka w Krakowie jest rzeczą naturalną, o którą nie należy zabiegać, a turystów się tylko krytykuje, jeszcze nie minęło” – komentuje Grzegorz Biedroń.
Fort 52 „Borek” – przykład architektury obronnej Krakowa – już do zwiedzania
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Niemcy częściej wybierają Polskę. Dane DRV wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania
Niemieccy turyści coraz częściej wybierają Polskę jako cel podróży. Dane Deutscher…
0 Komentarzy2 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
25 listopada 2025
Opole zapowiada świąteczny jarmark i nowe atrakcje
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Opolu wystartuje 28 listopada i potrwa do 23…
0 Komentarzy1 Minuty










