Provident: połowa Polaków planując wakacje bierze pod uwagę realia pandemiczne

Niemal połowa Polaków, pytanych w ramach cyklicznego badania Barometr Providenta, przyznała, że pandemia wciąż wpływa na ich plany na tegoroczne wakacje. Do najważniejszych czynników, które braliśmy pod uwagę należą obawy o bezpieczeństwo i zdrowie oraz niepewność, jak sytuacja pandemiczna będzie się kształtować w momencie wyjazdu.
Koronawirus już drugi raz krzyżuje nasze plany na wakacyjny wypoczynek. W zeszłorocznej edycji Barometru Providenta aż 65 proc. respondentów, którzy zdążyli podjąć urlopowe decyzje przed pandemią, było zmuszone je zrewidować. W tym roku, sytuacja jest nieco łatwiejsza – już na etapie planowania możemy uwzględnić pandemiczne realia. Jak wynika z najnowszego Barometru, aż 48,2 proc. bierze je pod uwagę podczas ustalania szczegółów wakacyjnego wyjazdu.
Ostrożne planowanie
W tym roku Polacy niezwykle ostrożnie planują urlopy. Co trzeci z nas deklaruje, że wolne dni spędzi na wyjeździe, ale w kraju. Niemal 30 proc. pozostanie w domu, a co 4. nie podjął jeszcze żadnej urlopowej decyzji. Zaledwie 7,8 proc. planuje urlop za granicą, a 6 proc. odpocznie i w Polsce i poza jej granicami.
Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska, powiedziała: „Pandemia mocno wpływa na nasze decyzje dotyczące wakacji, choć niektórzy deklarują, że nie biorą jej pod uwagę podczas planowania urlopu. Z drugiej strony, badania pokazują, że jesteśmy spragnieni wyjazdów, bo w ubiegłym roku ponad połowa z nas została w domu. W tym roku kierowała nami przede wszystkim ostrożność – zarówno w kwestiach dotyczących naszego zdrowia i bezpieczeństwa, jak i finansów. Wolimy od razu zaplanować pewny urlop lub przełożyć go na późniejszy termin niż znowu zmieniać plany na ostatnią chwilę, jak w ubiegłym roku. Biorąc to pod uwagę, zdecydowanie rzadziej niż w czasach sprzed pandemii będziemy wyjeżdżać za granicę.”
Wśród osób, które deklarują, że biorą pod uwagę pandemię, 36,2 proc. zawiesza z jej powodu plany i czeka na rozwój sytuacji. Około 30 proc. zaznaczyło, że rezygnuje w tym roku z wypoczywania za granicą. 17,6 proc. dokonało zmian dotyczących miejsca wypoczynku, a niewiele mniejszy odsetek przekłada urlop na późniejszy termin.
Zdrowie przede wszystkim
Głównym czynnikiem związanym z pandemią, który wpływa na nasz urlop, są obawy o zdrowie i bezpieczeństwo – wskazuje tak 51,6 proc. respondentów, którzy podczas planowania wakacji biorą pod uwagę kwestie związane z koronawirusem. Niewiele niższy odsetek, bo 50,3 proc. podkreśla niepewność co do sytuacji epidemicznej w momencie wyjazdu. Wiele osób zwraca uwagę także na aspekty związane z obostrzeniami w przypadku zagranicznych podróży. Dla co 4. ważną kwestią, wpływającą na zamierzenia związane z urlopem, jest konieczność przeprowadzenia testu na COVID przed wyjazdem i po powrocie do kraju. Co 5. wskazał natomiast na konieczność szczepień związaną z wprowadzeniem paszportów covidowych.
Wpływ pandemii na koszty wakacji
W tym roku na urlop planujemy przeznaczyć średnio 2123 zł na osobę. Jednocześnie niemal 30 proc. zamierza zmieścić się w 1000 zł. Na drugim biegunie jest 23,4 proc badanych, którzy chcą wydać 3000 zł lub więcej.
Co ciekawe, respondenci mają bardzo zróżnicowane opinie o tym jak pandemia wpływa na koszty. Około 38 proc. twierdzi, że ich tegoroczne plany są skromniejsze finansowo. Natomiast 27,6 proc. uważa, że niepewność związana z pandemią sprawia, że koszty urlopu są większe. Odsetek respondentów, którzy twierdzą, że koronawirus nie ma wpływu na wakacyjne wydatki wynosi 22,1 proc.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1103 dorosłych Polaków, w maju 2021 roku.
POWIĄZANE WPISY
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Turystyka dostępna dla wszystkich. Akademia Kompetencji TOO zapowiada cykl bezpłatnych szkoleń
Rosnąca liczba podróżnych o zróżnicowanych potrzebach oraz obowiązujące przepisy…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
Air Astana spotkała się z branżą w Warszawie
Kazachskie Linie Lotnicze Air Astana zorganizowały 8 grudnia w Warszawie przedświąteczne…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: nauka i praktyka o zarządzaniu turystyką w jednym miejscu
28 listopada 2025 roku w Warszawie odbyła się II edycja Warszawskiego Forum Turystyki i…
0 Komentarzy1 Minuty
9 grudnia 2025
Spektakularna metamorfoza Urlop.pl: świeży wygląd, spójna komunikacja i nowoczesność
Podczas Konferencji & Gali Urlop.pl 2025, która odbyła się 3 grudnia, jedna z…
0 Komentarzy10 Minuty
8 grudnia 2025
Nowa kolejka w słowackich Tatrach Wysokich
W ośrodku narciarskim Štrbské Pleso zaprezentowano najnowocześniejszą kolejkę linową na…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Travelplanet: Coraz więcej Polaków wybiera egzotykę w sezonie zimowym
Z danych Travelplanet.pl wynika, że coraz więcej Polaków planuje wyjazdy do egzotycznych…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Ceny wyjazdów na sierpień 2026 poszły w górę. Największe wzrosty na Teneryfie, Malcie i Krecie
W minionym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 3 sierpnia a 9 sierpnia…
0 Komentarzy3 Minuty










