Polska mizernie zarabia na turystyce przyjazdowej

Raport Word Economic Forum badający konkurencyjność państw świata pod względem atrakcyjności turystycznej miażdży nasze pojęcie o wpływie turystyki przyjazdowej na gospodarkę Polski.
Jak wynika z „Travel and Tourism Competitiveness Report 2017”, turystyka przyjazdowa wcale nie generuje znaczących wpływów do PKB Polski. Co więcej, znaleźliśmy się w gronie pięciu państw, dla których turystyka przyjazdowa ma najmniejsze znaczenie gospodarcze. Na liście tej towarzyszy nam m. In. Korea Południowa, Rosja, Ukraina, Holandia i Luksemburg. Kraje te, razem z Polską, zaliczone zostały do grupy, w której turystyka odpowiada za mniej niż 2 proc. PKB.
Pół tysiąca dolarów od gościa
W przypadku Polski odsetek ten szacuje się na 1,7 proc., czyli na ponad 9,7 mld dolarów. Z szacunków wynika, że każdy z ponad 16,7 mln turystów odwiedzających Polskę wydaje średnio ponad 580 dolarów. Należy podkreślić, że raport ten nie bierze pod uwagę ruchu krajowego, lecz jedynie przyjazdy z zagranicy.
Jeśli chodzi o konkurencyjność turystyczną, Polska podskoczyła o jedno miejsce w stosunku do 2016 i plasuje się obecnie na 46. miejscu w rankingu. (uwzględniono w nim 136 państw). Oceniając konkurencyjność poszczególnych krajów, brano pod uwagę m.in.: bezpieczeństwo, opiekę zdrowotną, zasoby ludzkie i rynek pracy, otwartość, warunki naturalne i środowiskowe, rozwój infrastruktury turystycznej, dziedzictwo kulturalne oraz to, jakim priorytetem jest turystyka dla władz danego kraju.
Dla rządu turystyka nie jest priorytetem
Podobnie jak to było w poprzednich latach, Polska wypada najgorzej właśnie w tej ostatniej kategorii, zajmując 96. miejsce. Z ocen cząstkowych wynika, że pod względem polityki władz i nadania turystyce priorytetu, Polska zajmuje 106. miejsce, a 86. pod względem wydatków z budżetu na turystykę.
Fatalnie oceniono również nasze działania marketingowe w turystyce – pod tym względem Polska zajmuje 105. miejsce.
Nasza terminowość w dostarczaniu kwartalnych / comiesięcznych danych o ruchu turystycznym zasługuje – zdaniem autorów raportu – na 88. miejsce.
POWIĄZANE WPISY
10 grudnia 2025
Mazowsze z nową strategią rozwoju turystyki biznesowej. MROT wyznacza kierunki dla branży MICE na lata 2026–2030
W Centrum Prasowym Foksal w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
Air Astana spotkała się z branżą w Warszawie
Kazachskie Linie Lotnicze Air Astana zorganizowały 8 grudnia w Warszawie przedświąteczne…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: nauka i praktyka o zarządzaniu turystyką w jednym miejscu
28 listopada 2025 roku w Warszawie odbyła się II edycja Warszawskiego Forum Turystyki i…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
1 grudnia 2025
AI Breakfast for Executives: 13. edycja w formule Travel Special
W Warszawie odbyła się 13. edycja AI Breakfast for Executives, organizowana przez…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty










