Półmetek wakacji. Według Travelist, 40 proc. krajowych wczasowiczów wybrało Bałtyk
Ponad 40 proc. Polaków wypoczywających w kraju w pierwszej połowie wakacji wybrało wyjazd nad Bałtyk – wynika z danych opublikowanych przez portal Travelist. Różnica cenowa między noclegiem nad morzem a tym w górach wynosiła średnio 100 zł za noc dla dwóch osób.
Według danych Travelist.pl ceny wyjazdów wakacyjnych w Polsce w 2023 roku są nieco wyższe niż w poprzednim sezonie, jednak spadek liczby rezerwacji w porównaniu do 2022 roku wynosi ok. 2 proc. Zmieniają się natomiast tendencje. Skróceniu ulega na przykład tzw. booking window. Oznacza to, że transakcje dokonywane są z mniejszym niż w poprzednich latach wyprzedzeniem czasowym. Jak podają eksperci portalu, rezerwacji na wakacje, które dokonane zostały końcem czerwca i w lipcu, jest o blisko 2 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
Lepiej poza sezonem niż na krócej
“Inflacja i związane z nią wzrosty cen dotykają aktualnie każdej dziedziny życia społecznego. Mimo to widzimy jednak, że Polacy odczuwają dużą potrzebę wypoczynku i „oderwania się” od codzienności, a co za tym idzie, chcą na wakacje wyjechać. Potrzeba ta – w naszym odczuciu – jest na tyle silna, że kupujący, chętniej niż na rezygnację czy skrócenie długości pobytów, decydują się na elastyczność w wyborze atrakcyjnych cenowo ofert i terminów. Podczas gdy rok temu letnie wyjazdy trwały średnio 4,52 dnia, tak aktualnie rezerwacji dokonuje się średnio na 4,5 dnia. Ta różnica jest zatem marginalna” – mówi Eliza Maćkiewicz, head of commercial w Travelist.pl.
Coraz wyraźniejszy jest także trend podróżowania poza sezonem. Według Travelist.pl tylko od początku wakacji transakcji na wrześniowe pobyty jest o blisko 3 proc. więcej niż w minionym sezonie. Tym, co motywuje kupujących do podejmowania takich decyzji, jest z jednej strony dużo mniejsze zatłoczenie popularnych wakacyjnych kurortów, ale też koszty. Średnia cena za noc w pokoju hotelowym dla dwóch osób z wyżywieniem jest we wrześniu o około 29 proc. niższa niż w szczycie sezonu.
Bałtyk coraz popularniejszy
W badaniu IRCenter i agencji Newseria, które przeprowadzone zostało 2023 roku, aż 60 proc. ankietowanych deklarowało, że w tym sezonie zdecyduje się na letni wypoczynek w kraju. To więcej niż rok temu. Jak pokazują dane Travelist.pl, w pierwszej połowie wakacji największym zainteresowaniem wśród klientów cieszyło się wybrzeże Bałtyku. Ponad 40 proc. Polaków zdecydowało się spędzić swój urlop właśnie nad morzem. Wyborem podróżujących najczęściej padały: Kołobrzeg, Gdańsk, Mielno, Międzyzdroje, Jarosławiec, Jastrzębia Góra, Pobierowo, Ustka, Mrzeżyno czy Świnoujście.
“Na przestrzeni ostatnich kilku lat, zwłaszcza w szczycie sezonu wakacyjnego, obserwujemy wśród naszych klientów coraz większą popularność nadmorskich kierunków. W porównaniu do 2019 roku ten wzrost wynosi 7 proc. A to pomimo nieco wyższych niż w innych regionach kraju, kosztów zakwaterowania. Aktualnie różnica cenowa między pobytami nad morzem a drugimi pod względem popularności górami wynosi średnio blisko 100 zł za noc dla dwóch osób. Warto mieć jednak na uwadze, że oferty dostępne na terenie całego kraju, są naprawdę różnorodne. Każdy – niezależnie od indywidualnego pomysłu na wakacje i możliwości budżetowych – może znaleźć wśród nich tę, dopasowaną do potrzeb i oczekiwań” – dodaje Eliza Maćkiewicz.
W góry najchętniej do Karpacza
Południe Polski w te wakacje wybrało około 31 proc. wszystkich rezerwujących na Travelist.pl. Królują Karkonosze z Karpaczem i Szklarską Porębą na czele. Podium zamyka położona w Beskidzie Śląskim – Wisła. Wśród najchętniej wybieranych przez turystów górskich destynacji znalazły się także Zakopane, Lądek-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Czarna Góra, Krynica-Zdrój, Jarnołtówek i Szczyrk.
W TOP 3 najpopularniejszych wakacyjnych regionów uplasowały się również jeziora. Nieco ponad 11 proc. klientów Travelist.pl wybrało właśnie ten kierunek. Co ciekawe, to prawie dwa razy więcej niż w 2022 roku. Za noc dla dwóch osób kupujący muszą zapłacić tutaj średnio 652 zł.
POWIĄZANE WPISY
26 września 2023
Analiza Kiwi.com: millenialsi najchętniej wybierają city breaki
Kiwi.com, firma zajmująca się technologią turystyczną oraz wyszukiwarka tanich lotów,…
0 Komentarzy2 Minuty
26 września 2023
Wakacje 2024: Polacy planują wypoczynek z dużym wyprzedzeniem
Oferty na lato 2024 dostępne są od ponad dwóch miesięcy, a zainteresowanie nimi rośnie z…
0 Komentarzy9 Minuty
26 września 2023
Flix ogłasza rekordowe wyniki za pierwsze półrocze 2023. Wzrost przychodów o 54 proc.
Flix ogłosił wyniki za pierwsze półrocze 2023 roku. Ponad 36 mln pasażerów na całym…
0 Komentarzy4 Minuty
26 września 2023
Grupa PHH wraz z inteliRobots inwestują w sztuczną inteligencję. Ma to usprawnić funkcjonowanie usług hotelowych
Grupa PHH ogłosiła nawiązanie partnerstwa z inteliRobots w celu wprowadzenia nowych…
0 Komentarzy2 Minuty
26 września 2023
Akademia Liderek Turystyki w Białymstoku – inspirujące warsztaty dla kobiet w branży turystycznej
Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis oraz redakcja WaszaTurystyka.pl mają przyjemność…
0 Komentarzy2 Minuty
25 września 2023
Premiera utworu Moje Mazowsze. Powstała piosenka z okazji 25-lecia samorządu województwa mazowieckiego
25 września w Basenie Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej odbyła się premiera…
0 Komentarzy2 Minuty
21 września 2023
Otwarcie Parku Legend w Nowej Słupi. Magiczna podróż przez świętokrzyskie legendy
16 września 2023 roku w Nowej Słupi, niedaleko Kielc, oficjalnie otwarto nowy park…
0 Komentarzy2 Minuty
21 września 2023
Analiza SEO serwisów turystycznych w Google. Najlepsze Wakacje.pl, za nimi Itaka
Sezon urlopowy jeszcze trwa, ale już teraz warto myśleć o przyszłorocznych wakacjach.…
0 Komentarzy9 Minuty
21 września 2023
Polska po raz pierwszy w finale Światowego Dnia Paelli w Walencji
20 września w Walencji, Polska była po raz pierwszy reprezentowana w finale Pucharu…
0 Komentarzy2 Minuty