Podsumowanie tegorocznej edycji City Helpers

W tegorocznej edycji programu City Helpers podjęto ponad 31 tys. akcji. Cztery miesiące pracy miejskich pomocników polegało głównie na udzielaniu informacji, polecaniu atrakcji turystycznych i wydarzeń kulturalnych oraz pomaganiu nie tylko turystom, ale też mieszkańcom. Równocześnie pilnowali respektowania zasad obowiązujących w Krakowie i monitorowali na bieżąco przestrzegania przepisów Parku Kulturowego Stare Miasto.
Turyści bardzo pozytywnie reagowali na pomoc ze strony City Helpersów. Widoczne było też zainteresowanie ich pracą wśród mieszkańców. Nie tylko aktywnie korzystali z ich usług, pytając o rekomendowane wydarzenia kulturalne, ale również współpracowali z nimi, powiadamiając o łamaniu zasad Parku Kulturowego, czy odsyłając turystów szukających informacji do stanowiska City Helpersów.
Program w liczbach
W ciągu prawie czterech miesięcy swojej pracy City Helpers podjęli ponad 31 tys. akcji. W tym 15349 osobom udzielili informacji, a 1958 różnego rodzaju pomocy. Przeprowadzili 1827 udanych interwencji w sprawie zakłóceń porządku publicznego, w tym 197 we współpracy ze Strażą Miejską oraz wychwycili 2950 przypadków dotyczących łamania przepisów na obszarze Parku Kulturowego Stare Miasto, które dotyczyły głównie wystawiania reklam w postaci tzw. „potykaczy” oraz głośnej muzyki z lokali. 9026 osób podeszło do CH w poszukiwaniu informacji. Dane pochodzą z aplikacji, z której korzystali CH w celu cotygodniowego raportowania działań.
- liczba osób, którym udzielono informacji – 24375
- liczba osób, którym udzielono różnego rodzaju pomocy –1958
- liczba odnotowanych spraw dot. zakłócania porządku – 1630
- liczba interwencji z telefonem do Straży Miejskiej – 197
- liczba interwencji dotyczące parków kulturowych (głównie potykacze i muzyka z lokalu) – 2950
Udzielanie informacji i pomocy
W ciągu dnia City Helpersi udzielali przede wszystkim informacji turystycznej. Goście pytali głównie o najbardziej znane atrakcje, takie jak Wawel, Fabryka Schindlera, Muzeum Auschwitz-Birkenau, czy Muzeum Narodowe.
Bardzo często ze strony turystów oraz mieszkańców padały pytania o wydarzenia kulturalne aktualnie odbywające się w mieście, zwłaszcza imprezy plenerowe festiwale, koncerty, kino letnie. Pytano też o wystawy i godziny otwarcia muzeów. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się Wianki oraz Wielka Parada Smoków, Summer Jazz Festival, Parada Nowoorleańska, Festiwal Kultury Żydowskiej, czy Etno Kraków.
W miarę upływu wakacji i wzrastania ruchu turystycznego z wyraźnie rosnącą liczbą zagranicznych turystów, szczególnie w obrębie Rynku Głównego, pojawiały się liczne pytania o propozycje tras spacerowych oraz o atrakcje dostosowane do osób anglojęzycznych.
Oprócz informacji turystycznej CH udzielali również porad o innym charakterze. Na początku programu dużo pytań mieli goście z Ukrainy. Najczęściej poszukiwali informacji o miejskich instytucjach i urzędach, państwowych placówkach. Pytali także o dojazd do punktów wydających PESEL czy innych punktów pomocowych, w których można wyrobić dokumenty, a także jak trafić na Dworzec Główny, czy lotnisko.
Park Kulturowy – potykacze i handel z ręki
City Helpersi dbali również o przestrzeganie zasad Parku Kulturowego. Kontrolowali liczbę i rozmieszczenie reklam w postaci tzw. potykaczy na obszarze Starego Miasta, monitorowali zabronione działania (np. handel na ulicy bez pozwolenia, używanie podświetlanych obiektów reklamujących na zewnątrz budynków), zwracali uwagę osobom w kryzysie bezdomności na nieodpowiednie zachowanie. W niektórych przypadkach konieczna była interwencja Straży Miejskiej.
W ramach akcji City Helpers widać trwałą zmianę zachowań krakowskich przedsiębiorców w zakresie reklam – potykaczy na obszarze Parku Kulturowego Stare Miasto – zauważalna jest dużo mniejsza liczba tego rodzaju reklam pojawiających się w przestrzeni miejskiej.
Defibrylator i Pierwsza pomoc
CH często udzielali pierwszej pomocy w przypadku urazów, potłuczeń, a także zasłabnięć. Dzięki fundacji Ratuj Życie mogli też przeprowadzić akcję przy użyciu defibrylatora. Urządzenia AED przez cały czas było dostępne w rowerze cargo stojącym na Rynku Głównym.
Polityka zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021–2028 i #RespectKrakow
Program City Helpers 2022 realizowany był w Krakowie już po raz drugi. Projekt wpisuje się
w rekomendacje „Polityki zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021–2028” i jest częścią szerszej akcji #RespectKrakow, podjętej przez miasto w 2019 r., która ma zwrócić uwagę turystów, że Kraków to także dom dla tysięcy mieszkańców.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
Costa Cruises stawia na partnerów. Polskie biura podróży wśród nagrodzonych
Costa Cruises zorganizowała dwa wydarzenia skierowane do partnerów i przedstawicieli…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2025
Turystyka bliska naturze. Lubuskie pasieki otwierają się na turystów
Turystyka ewoluuje w kierunku doświadczeń bliższych naturze i lokalnym tradycjom. Jednym…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
GTS Poland uruchamia nowe zimowe połączenie z Warszawy do Monastyru
GTS Poland poszerza ofertę czarterów do Tunezji i od 25 grudnia 2025 roku uruchamia nowe…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2025
Egzotyczny obraz Zosi Markowskiej na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
16 grudnia 2025
PLL LOT ogłaszają nabór do 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę Dyplomową
PLL LOT zapraszają studentów do udziału w 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Wystartował program Future Professionals dla młodych talentów branży MICE
Wystartował program mentoringowy Future Professionals dla młodych talentów branży MICE. W…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Rankomat: Większość Polaków przywita Nowy Rok w domowym gronie
Większość Polaków planuje powitać Nowy Rok w domowym zaciszu – wynika z badania…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Polscy turyści na drugim miejscu na Słowacji
Na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Slovakia Travel i Tatry Mountain…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Travelist: Wysokie zainteresowanie feriami 2026. Ceny nieznacznie wzrosły
Rynek wyjazdów na ferie zimowe 2026 pozostaje stabilny – wynika z analizy Travelist.pl.…
0 Komentarzy4 Minuty










