Podsumowanie tegorocznej edycji City Helpers

W tegorocznej edycji programu City Helpers podjęto ponad 31 tys. akcji. Cztery miesiące pracy miejskich pomocników polegało głównie na udzielaniu informacji, polecaniu atrakcji turystycznych i wydarzeń kulturalnych oraz pomaganiu nie tylko turystom, ale też mieszkańcom. Równocześnie pilnowali respektowania zasad obowiązujących w Krakowie i monitorowali na bieżąco przestrzegania przepisów Parku Kulturowego Stare Miasto.
Turyści bardzo pozytywnie reagowali na pomoc ze strony City Helpersów. Widoczne było też zainteresowanie ich pracą wśród mieszkańców. Nie tylko aktywnie korzystali z ich usług, pytając o rekomendowane wydarzenia kulturalne, ale również współpracowali z nimi, powiadamiając o łamaniu zasad Parku Kulturowego, czy odsyłając turystów szukających informacji do stanowiska City Helpersów.
Program w liczbach
W ciągu prawie czterech miesięcy swojej pracy City Helpers podjęli ponad 31 tys. akcji. W tym 15349 osobom udzielili informacji, a 1958 różnego rodzaju pomocy. Przeprowadzili 1827 udanych interwencji w sprawie zakłóceń porządku publicznego, w tym 197 we współpracy ze Strażą Miejską oraz wychwycili 2950 przypadków dotyczących łamania przepisów na obszarze Parku Kulturowego Stare Miasto, które dotyczyły głównie wystawiania reklam w postaci tzw. „potykaczy” oraz głośnej muzyki z lokali. 9026 osób podeszło do CH w poszukiwaniu informacji. Dane pochodzą z aplikacji, z której korzystali CH w celu cotygodniowego raportowania działań.
- liczba osób, którym udzielono informacji – 24375
- liczba osób, którym udzielono różnego rodzaju pomocy –1958
- liczba odnotowanych spraw dot. zakłócania porządku – 1630
- liczba interwencji z telefonem do Straży Miejskiej – 197
- liczba interwencji dotyczące parków kulturowych (głównie potykacze i muzyka z lokalu) – 2950
Udzielanie informacji i pomocy
W ciągu dnia City Helpersi udzielali przede wszystkim informacji turystycznej. Goście pytali głównie o najbardziej znane atrakcje, takie jak Wawel, Fabryka Schindlera, Muzeum Auschwitz-Birkenau, czy Muzeum Narodowe.
Bardzo często ze strony turystów oraz mieszkańców padały pytania o wydarzenia kulturalne aktualnie odbywające się w mieście, zwłaszcza imprezy plenerowe festiwale, koncerty, kino letnie. Pytano też o wystawy i godziny otwarcia muzeów. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się Wianki oraz Wielka Parada Smoków, Summer Jazz Festival, Parada Nowoorleańska, Festiwal Kultury Żydowskiej, czy Etno Kraków.
W miarę upływu wakacji i wzrastania ruchu turystycznego z wyraźnie rosnącą liczbą zagranicznych turystów, szczególnie w obrębie Rynku Głównego, pojawiały się liczne pytania o propozycje tras spacerowych oraz o atrakcje dostosowane do osób anglojęzycznych.
Oprócz informacji turystycznej CH udzielali również porad o innym charakterze. Na początku programu dużo pytań mieli goście z Ukrainy. Najczęściej poszukiwali informacji o miejskich instytucjach i urzędach, państwowych placówkach. Pytali także o dojazd do punktów wydających PESEL czy innych punktów pomocowych, w których można wyrobić dokumenty, a także jak trafić na Dworzec Główny, czy lotnisko.
Park Kulturowy – potykacze i handel z ręki
City Helpersi dbali również o przestrzeganie zasad Parku Kulturowego. Kontrolowali liczbę i rozmieszczenie reklam w postaci tzw. potykaczy na obszarze Starego Miasta, monitorowali zabronione działania (np. handel na ulicy bez pozwolenia, używanie podświetlanych obiektów reklamujących na zewnątrz budynków), zwracali uwagę osobom w kryzysie bezdomności na nieodpowiednie zachowanie. W niektórych przypadkach konieczna była interwencja Straży Miejskiej.
W ramach akcji City Helpers widać trwałą zmianę zachowań krakowskich przedsiębiorców w zakresie reklam – potykaczy na obszarze Parku Kulturowego Stare Miasto – zauważalna jest dużo mniejsza liczba tego rodzaju reklam pojawiających się w przestrzeni miejskiej.
Defibrylator i Pierwsza pomoc
CH często udzielali pierwszej pomocy w przypadku urazów, potłuczeń, a także zasłabnięć. Dzięki fundacji Ratuj Życie mogli też przeprowadzić akcję przy użyciu defibrylatora. Urządzenia AED przez cały czas było dostępne w rowerze cargo stojącym na Rynku Głównym.
Polityka zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021–2028 i #RespectKrakow
Program City Helpers 2022 realizowany był w Krakowie już po raz drugi. Projekt wpisuje się
w rekomendacje „Polityki zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021–2028” i jest częścią szerszej akcji #RespectKrakow, podjętej przez miasto w 2019 r., która ma zwrócić uwagę turystów, że Kraków to także dom dla tysięcy mieszkańców.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Sopocka Organizacja Turystyczna zaprasza do udziału w „Sopockich Perłach”
Sopocka Organizacja Turystyczna rozpoczyna siódmą edycję konkursu „Sopockie Perły”.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Sezon narciarski w Wiśle otwarty. Skolnity gotowy na narciarzy
Sezon narciarski na stacji Skolnity w Wiśle rozpocznie się dziś, 5 grudnia, o godzinie…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
4 grudnia 2025
Travelist.pl rusza z zimowym konkursem fotograficznym
Travelist.pl uruchomił konkurs fotograficzny „Jedź na ferie - wygraj wakacje”, w którym…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2025
Accor mianuje Karelle Lamouche CEO na Europę i Afrykę Północną
Grupa hotelowa Accor ogłosiła powołanie Karelle Lamouche na stanowisko CEO…
0 Komentarzy2 Minuty
3 grudnia 2025
Rusza 8. edycja konkursu fotograficznego #LubelskieTravel
Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna otwiera nabór do kolejnej edycji konkursu…
0 Komentarzy1 Minuty










