PIT stworzy ośrodek mediacji

W związku z wejściem w życie nowej ustawy, na organizatorów turystyki nałożony będzie obowiązek podania klientom informacji o dostępnej metodzie pozasądowego rozwiązania sporów. Taką metodę zamierza stworzyć Polska Izba Turystyki.
Jak zapowiedział podczas konferencji prasowej prezes PIT Paweł Niewiadomski, przy izbie ma powstać Ośrodek Mediacji Turystycznej. Obecnie izba jest na końcowym etapie przygotowywania wnioski do UOKiK, który musi wydać zezwolenie na utworzenie takiej instytucji.
„Nasza inicjatywa jest odpowiedzią na potrzebę, która zaistnieje po 1 lipca, gdy w życie wejdzie Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Nałoży ona na touroperatorów obowiązek poinformowania klienta o dostępnych środkach ADR (alterantive dispute resolution – red.), czyli możliwościach mediacji albo sądu polubownego” – mówił Paweł Niewiadomski.
W ustawie obowiązek ten wprowadza punkt 5 ustępu 4 artykułu 42, który mówi, że umowa o udział w imprezie turystycznej musi zawierać:
„informację na temat dostępnych wewnętrznych procedur rozpatrywania skarg oraz metod pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, o których mowa w ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823), oraz odpowiednio podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, którym podlega przedsiębiorca
turystyczny.”
„Doszliśmy do wniosku, że w Polsce nie ma takiego ośrodka, który byłby wyspecjalizowany w zagadnieniach związanych z usługami świadczonymi przez touroperatorów. Sprawy nie będą rozpatrywane przez osoby związane z PIT, będziemy się za to zajmowali szkoleniami mediatorów. Chcemy przekazać praktyczną wiedzę o zdarzeniach i zagadnieniach związanych z realizacją imprez turystycznych” – dodał Paweł Niewiadomski.
Jak zapowiedział, opłata, którą będzie musiał ponieść konsument za mediację, będzie niewielką kwotą rzędu 50 zł. Ośrodek ma być opłacany przez touroperatorów, według stawek określonych w ustawie o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Izba będzie zapewniała salę rozpraw. Ośrodek ma być uruchomiony jak najszybciej po wejściu w życie Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Konferencja PIT odbyła się 16 maja w Warszawie i była skierowana nie tylko do dziennikarzy branżowych. Jej zasadniczą treścią były nowe regulacje, które mają chronić konsumentów od 1 lipca, a jej celem – promowanie wyjazdów z biurami podróży i przypomnienie o tym, że ich klienci zostaną objęci nowym zakresem ochrony.
POWIĄZANE WPISY
5 sierpnia 2025
Itaka rozpoczyna sprzedaż oferty LATO 2026
Z początkiem sierpnia biuro podróży Itaka uruchomiło przedsprzedaż oferty na sezon letni…
0 Komentarzy3 Minuty
1 sierpnia 2025
Rainbow prezentuje ofertę lato 2026: nowe kierunki i udogodnienia dla rodzin z dziećmi
Rainbow zapowiada rozszerzenie oferty na sezon lato 2026. Pomimo trwającego jeszcze…
0 Komentarzy4 Minuty
29 lipca 2025
Rainbow podsumowuje urlopowe wybory Polaków
Wakacje to dla wielu Polaków czas nie tylko odpoczynku, ale także okazja do odkrywania…
0 Komentarzy4 Minuty
29 lipca 2025
Nowy kierunek w ofercie Rainbow: Z Gdańska polecimy do Agadiru
Maroko utrzymuje silną pozycję wśród ulubionych kierunków wakacyjnych Polaków. W 2024…
0 Komentarzy3 Minuty
25 lipca 2025
Anex Tour uruchamia program dla partnerów – Anex Pro
Anex Tour Poland uruchomił nowy projekt Anex Pro - Biura Partnerskie, którego celem jest…
0 Komentarzy1 Minuty
11 sierpnia 2025
Kiwi.com udostępnia serwer MCP do wyszukiwania lotów przez agentów AI
Firma Kiwi.com, we współpracy z partnerem technologicznym AIpic, udostępniła serwer MCP…
0 Komentarzy1 Minuty
8 sierpnia 2025
HONOR i eSky prezentują fotograficzny przewodnik dla podróżników
HONOR i eSky.pl rozpoczęły wspólną kampanię skierowaną do podróżników, łączącą…
0 Komentarzy2 Minuty
6 sierpnia 2025
eSky: Śródziemnomorskie kierunki nadal dostępne w ofercie last minute
Z analizy przeprowadzonej przez internetowe biuro podróży eSky.pl wynika, że Polacy wciąż…
0 Komentarzy4 Minuty
5 sierpnia 2025
Miesiąc miodowy z Rainbow. Nowa oferta kierowana do par
Biuro podróży Rainbow zaprezentowało szeroką i zróżnicowaną ofertę dedykowaną nowożeńcom…
0 Komentarzy3 Minuty
5 sierpnia 2025
Itaka rozpoczyna sprzedaż oferty LATO 2026
Z początkiem sierpnia biuro podróży Itaka uruchomiło przedsprzedaż oferty na sezon letni…
0 Komentarzy3 Minuty
1 sierpnia 2025
Rainbow prezentuje ofertę lato 2026: nowe kierunki i udogodnienia dla rodzin z dziećmi
Rainbow zapowiada rozszerzenie oferty na sezon lato 2026. Pomimo trwającego jeszcze…
0 Komentarzy4 Minuty
29 lipca 2025
Rainbow podsumowuje urlopowe wybory Polaków
Wakacje to dla wielu Polaków czas nie tylko odpoczynku, ale także okazja do odkrywania…
0 Komentarzy4 Minuty
29 lipca 2025
Nowy kierunek w ofercie Rainbow: Z Gdańska polecimy do Agadiru
Maroko utrzymuje silną pozycję wśród ulubionych kierunków wakacyjnych Polaków. W 2024…
0 Komentarzy3 Minuty
25 lipca 2025
Anex Tour uruchamia program dla partnerów – Anex Pro
Anex Tour Poland uruchomił nowy projekt Anex Pro - Biura Partnerskie, którego celem jest…
0 Komentarzy1 Minuty
11 sierpnia 2025
Kiwi.com udostępnia serwer MCP do wyszukiwania lotów przez agentów AI
Firma Kiwi.com, we współpracy z partnerem technologicznym AIpic, udostępniła serwer MCP…
0 Komentarzy1 Minuty
8 sierpnia 2025
HONOR i eSky prezentują fotograficzny przewodnik dla podróżników
HONOR i eSky.pl rozpoczęły wspólną kampanię skierowaną do podróżników, łączącą…
0 Komentarzy2 Minuty
6 sierpnia 2025
eSky: Śródziemnomorskie kierunki nadal dostępne w ofercie last minute
Z analizy przeprowadzonej przez internetowe biuro podróży eSky.pl wynika, że Polacy wciąż…
0 Komentarzy4 Minuty
5 sierpnia 2025
Miesiąc miodowy z Rainbow. Nowa oferta kierowana do par
Biuro podróży Rainbow zaprezentowało szeroką i zróżnicowaną ofertę dedykowaną nowożeńcom…
0 Komentarzy3 Minuty
5 sierpnia 2025
Itaka rozpoczyna sprzedaż oferty LATO 2026
Z początkiem sierpnia biuro podróży Itaka uruchomiło przedsprzedaż oferty na sezon letni…
0 Komentarzy3 Minuty