Opłata albo inaczej finansowana informacja turystyczna

Wśród sposobów na poprawę systemu zarządzania promocją turystyczną w Polsce wymienić można: zaangażowanie przedsiębiorców w finansowania centrów informacji turystycznej oraz wprowadzenie opłaty turystycznej – uważa Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.
Opierając się na danych z dostępnych badań ruchu turystycznego w Polsce wynika, że nasz kraj jest coraz bardziej atrakcyjny pod względem turystycznym. Aby taki trend się rozwijał, potrzebne jest nieustanne podejmowanie działań na rzecz rozwoju infrastruktury turystycznej i około turystycznej, jak również prowadzenie dedykowanych kampanii promocyjno – informacyjnych.
Informacja turystyczna lepiej zarządzana i przejrzyście finansowana
Środki rządowe czy samorządowe są zbyt małe i niewystarczające. W obecnym okresie programowania również środki UE są znacząco ograniczone, jeżeli chodzi o turystykę. Dlatego też należy poszukiwać rozwiązań, które w połączeniu z działaniami jednostek samorządu terytorialnego przyczynią się do rozwoju turystyki, odpowiadając na najnowsze trendy.
Jednym z rozwiązań jest zaangażowanie podmiotów gospodarczych działających w zakresie turystyki w realizację zadań związanych z informacją turystyczną. Takie rozwiązania funkcjonują już w innych krajach europejskich, gdzie podmioty takie jak: hotele, restauracje czy atrakcje turystyczne utrzymują informację turystyczną w danej miejscowości. Takie rozwiązanie wydaje się o tyle rozsądne, że podmioty, które bezpośrednio czerpią korzyści z turystyki, same dbają o to, aby informacja na ich temat była rzetelna. W ten sposób rozwiewa się też wątpliwości, czy informacja turystyczna, utrzymywana ze środków publicznych, nie jest ukrytą pomocą publiczną.
Opłata jednakowa w Polsce, ale zróżnicowana według kategorii
Innym rozwiązaniem jest wprowadzenie opłaty turystycznej. Opłata ta mogłaby zastąpić opłatę klimatyczną, która w wielu miejscach straciła już dawno rację bytu ze względu na zanieczyszczenie środowiska.
Wysokość opłaty turystycznej powinna być jednakowa na terenie całego kraju, jednak powinna być zróżnicowana, np. ze względu na rodzaj obiektu noclegowego. W przypadku obiektów skategoryzowanych wysokość opłaty turystycznej powinna być uzależniona od kategorii obiektu.
Opłatę powinni płacić wszyscy podróżni z wyjątkiem obsługi ruchu turystycznego tzn.: przewodników i pilotów turystycznych, jak również kierowców, których podróż powiązana jest z obsługą grupy turystów. Wówczas stawka dla obsługi powinna wynosić 0 zł.
Od dłuższego czasu trwa dyskusja w Polsce na temat obecnie funkcjonującego systemu zarządzania turystką, jak również sposobu finansowania działań podejmowanych przez LOT-y i ROT-y. Wprowadzenie opłaty turystycznej mogłoby rozwiązać pojawiające się trudności, jak również w dużej mierze uniezależniłoby funkcjonowanie tych podmiotów od kadencyjności samorządów i administracji rządowej. Dystrybucja środków z opłaty turystycznej na LOT-y i ROT-y jest szansą na podejmowanie długofalowych działań i daje możliwość odcięcia się od niestabilnego źródła finansowania, jakim są składki członkowskie, na których opiera się obecny system. Oczywiście takie podejście wymagałoby wzmocnienia kadrowego obecnych LOT-ów i ROT-ów, a być może zmianę funkcjonowania ze stowarzyszeń np. w spółki, jednak takie zmiany mogłyby okazać się korzystnymi dla całej polskiej turystyki.
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Google: Tanie loty przebijają elektronikę. Podróże w centrum zainteresowania Polaków na Black Friday
Black Friday 2025 przyniósł wyraźną zmianę w nawykach zakupowych Polaków. Dane Google…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2025
Kiwi.com radzi, jak przygotować się do podróży z psem
Coraz więcej podróżnych decyduje się zabierać ze sobą psy na pokład samolotu. Kiwi.com…
0 Komentarzy3 Minuty
17 października 2025
Travelist: Polacy planują listopadowe wyjazdy. Najpopularniejsze Bałtyk, Tatry i Warmia
Długi weekend w listopadzie to dla wielu Polaków okazja, by urozmaicić codzienną rutynę i…
0 Komentarzy6 Minuty
9 października 2025
Triverna: Polacy stawiają na jesienne wyjazdy. 84 proc. planuje wypoczynek w kraju
Sezon jesienny zyskuje na znaczeniu w planach urlopowych Polaków. Jak pokazuje badanie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 października 2025
eSky.pl: All inclusive wciąż popularne, ale Polacy stawiają na samodzielne wyjazdy
Polacy w 2025 roku coraz częściej planują wakacje samodzielnie i rezerwują je online,…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Nocowanie.pl: Regionalne bony turystyczne coraz popularniejsze wśród Polaków
Regionalne bony turystyczne zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Prezentmarzeń: Coraz mniej osób rezygnuje z urlopu. Polacy wybierają city breaki
Polacy coraz częściej spędzają urlopy w sposób aktywny i różnorodny, a obok tradycyjnych…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Raport Turystyka 2030: Polacy wybiorą biura podróży, technologie i bezpieczeństwo
73 proc. Polaków planujących wyjazdy turystyczne w ciągu najbliższych pięciu lat chce…
0 Komentarzy2 Minuty
5 września 2025
Nocowanie.pl: Trudny sezon letni 2025 dla branży noclegowej
Polscy hotelarze podsumowali zakończony sezon letni. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez…
0 Komentarzy3 Minuty









