Odwołany lot służbowy – prawa pasażera
Niezależnie od faktu, czy podróżujemy służbowo czy prywatnie, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o ponad 3 godziny z winy przewoźnika poszkodowanemu pasażerowi należy się rekompensata finansowa.
Jeśli podróżujemy w sprawach biznesowych i straty, które poniosła firma w związku z odwołanym lub opóźnionym lotem są duże, a za zdarzenie odpowiada linia lotnicza, swoich praw możemy dochodzić na zasadach ogólnych wyrażonych w Kodeksie Cywilnym. To oznacza, że konieczne jest udowodnienie ich przed sądem.
Adwokat Piotr Ratnicki-Kiczka, ekspert marki Opoznionysamolot.pl, powiedział: „Rozporządzenie unijne umożliwia przeciętnemu konsumentowi bez wykazania poniesionej szkody uzyskanie rekompensaty finansowej w sytuacji odwołania bądź opóźnienia rejsu o ponad 3 godziny. Przepisy te nie wykluczają jednak dochodzenia roszczenia np. z powodu utraty kluczowego kontraktu dla danego przedsiębiorstwa na zasadach przepisów ogólnych.”
Dochodzenie roszczenia na zasadach ogólnych jest opłacalne dla poszkodowanej firmy tylko wtedy, gdy jesteśmy w stanie udowodnić przed sądem poniesione straty, a kwota, którą mamy szansę wywalczyć jest na tyle wysoka, że zwrócą się nam koszty poniesione na pełnomocnika. Niestety wykazanie szkody jest niezwykle trudne, a proces dowodowy długotrwały
(w niektórych przypadkach może trwać nawet 3 lata). Z tego względu, jeśli nie mamy wystarczających dowodów, lepiej ubiegać się o rekompensatę finansową od linii lotniczych na podstawie rozporządzenia Unii Europejskiej. Należy wtedy pamiętać, że
w przypadku podróży służbowej pieniądze pozyskane z tzw. odszkodowania ryczałtowego zawsze wędrują do kieszeni pracownika, którego lot został odwołany bądź opóźniony o ponad 3 godziny z winy przewoźnika.
Wysokość rekompensaty finansowej zależy od długości trasy. Za 1 500 km lub mniej wynosi ona 250 euro, za ponad 1 500 km – 400 euro, a za więcej niż 3 500 km aż 600 euro. Rekompensata obejmuje wszystkie rejsy przewoźników odbywających się w Unii Europejskiej (krajem wylotu lub przylotu jest państwo członkowskie) tzn. krajowe, międzynarodowe, rejsowe, czarterowe oraz loty tanich linii lotniczych. Poszkodowany pasażer może dochodzić roszczenia przez 10 lat na podstawie biletu lotniczego (także wersji elektronicznej).
Piotr Ratnicki-Kiczka, podkreślił: „Co ważne, rekompensata finansowa zawsze przysługuje tej osobie, na którą został wystawiony bilet lotniczy. W praktyce oznacza to tyle, że dla Ustawodawcy nie jest istotne, kto zapłacił za bilet, ale czyje imię i nazwisko na nim widnieje. Jeśli zatem pracodawca próbowałby wymusić na pracowniku zwrot otrzymanej kwoty na rzecz firmy, to dokonałby naruszenia przepisów prawa.”
Przepisy regulujące zasady przyznawania rekompensat finansowych wynikają wprost z Rozporządzenia (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Natomiast w przypadku przewoźników spoza Unii Europejskiej w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu mają zastosowanie przepisy państw trzecich.
Warto podkreślić, że poszkodowany pasażer może osobiście dokonać zgłoszenia lub zlecić to osobie trzeciej np. asystentowi czy pracownikowi działu HR. Niezależnie od faktu, kto dostarczył dokumenty oraz bilet, chcąc zamienić problemy związane z podróżowaniem samolotem w korzyści materialne, pracownik, którego lot został odwołany lub opóźniony o ponad 3 godziny musi zatwierdzić zgłoszenie oraz udzielić zgody na zlecenie sprawy firmie zajmującej się pozyskiwaniem rekompensat finansowych od przewoźników. Przekazanie sprawy doświadczonym adwokatom specjalizującym się w prawie konsumenckim z pewnością zwiększy nasze szanse na otrzymanie rekompensaty finansowej od linii lotniczych.
POWIĄZANE WPISY
8 grudnia 2023
Czy angielski przydaje się podczas podróży?
Aby w pełni cieszyć się podróżą zagraniczną, należy dobrze się do niej przygotować, a…
0 Komentarzy2 Minuty
29 listopada 2023
Rusza rejestracja uczestników na III Galę Waszej Turystyki
Już od dziś można zarejestrować się na III edycję Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie…
0 Komentarzy1 Minuty
22 listopada 2023
Festiwal Podróżników: kto, gdzie i kiedy
Jak co roku, targom TT Warsaw towarzyszy Festiwal Podróżników. Organizatorzy zapraszają…
0 Komentarzy2 Minuty
17 listopada 2023
Kraków i Małopolska chcą na sezon 2024 wypromować się w ZEA, Arabii Saudyjskiej i Japonii
W ostatnich dniach przedstawiciele Małopolski oraz branży turystycznej spotkali się z…
0 Komentarzy5 Minuty
26 października 2023
ZRPL: od początku 2023 obsłużono ponad 25 mln podróżnych. To wzrost o 29 proc.
Od stycznia do września 2023 w lotniskach zrzeszonych w Związku Regionalnych Portów…
0 Komentarzy3 Minuty
20 października 2023
Singapurska Izba Turystyki startuje z globalną kampanią „Made in Singapore”
Singapurska Izba Turystyki (STB) przedstawiła swoją najnowszą globalną kampanię „Made in…
0 Komentarzy2 Minuty
18 października 2023
Exim Tours poleci z Katowic czarterem do Ras al-Chajmy. “Krótki transfer z lotniska, niskie ceny i rodzinne hotele”
Jeden samolot tygodniowo liniami Smartwings od stycznia – z Katowic ruszy czarter Eximu…
0 Komentarzy4 Minuty
12 października 2023
Zmarł Krzysztof Łopaciński
Z wielkim smutkiem i żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci dr Krzysztofa Łopacińskiego,…
0 Komentarzy1 Minuta
18 września 2023
Lotnisko w Rzeszowie ma nowy parking. Liczba miejsc większa o połowę
W piątek 15 września 2023 otwarto nowy parking przy porcie lotniczym Rzeszów-Jasionka.…
0 Komentarzy2 Minuty