Od 1 maja „Nils Holgersson” pływa ze Świnoujścia do Szwecji

fot. archiwum TT-LIne

Od 1 maja 2022 będzie zawijał do Świnoujścia „Nils Holgersson” linii TT-Line, prom VII generacji, który jest najbardziej ekologicznym, przyjaznym dla środowiska i zaawansowanym technicznie promem typu ro-pax na Bałtyku.

Statek jest znacznie większy od swojego poprzednika o tej samej nazwie, który pozostaje we flocie TT-Line, jako „Akka”. Sylwetka nowego „Nilsa Holgerssona” jest niespotykana, gdyż część pasażerska, z dwoma pokładami z dużymi panoramicznymi oknami, została umieszczona nad mostkiem kapitańskim. Zewnętrzny taras ma powierzchnię około 1200 metrów kwadratowych.

Nowy Green Ship oferuje nastrojową i przytulną atmosferę z naturalnymi kolorami i przemyślaną koncepcją oświetlenia. Skandynawski klimat był główną inspiracją przy projektowaniu wnętrz najbardziej ekologicznego promu w historii firmy. Na pokładzie Zielonego Statku dostępnych jest łącznie 239 nowoczesnych, przestronnych i wygodnych kabin w różnych kategoriach. Przestronny plac zabaw oferuje najmłodszym pasażerom dużo miejsca do zabawy i szaleństwa.

Statek może zabrać na pokład 800 pasażerów i ponad 200 jednostek frachtowych. Uwzględniono również potrzeby osób podróżujących świadomie i ekologicznie instalując na pokładzie 32 stacje ładowania pojazdów elektrycznych.

TT-Line to pionier na południowym Bałtyku w wykorzystaniu LNG, jako paliwa do napędu Green Ship. LNG (skroplony gaz ziemny), jest obecnie uważany za najczystsze paliwo okrętowe, przyjazne środowisku i ma ogromne zalety dla lokalnej społeczności i całego środowiska z uwagi na znaczną redukcję emisji spalin do atmosfery. Ilość cząstek stałych zostaje zmniejszona o 93 proc., tlenku azotu (NOx) o 82%, tlenków siarki (SOx) o 98 proc. w porównaniu z tradycyjnym paliwem okrętowym, co pozytywnie wpływa na zielony ślad w portach. Ogólna wydajność eksploatacyjna statków w połączeniu ze zwiększoną pojemnością ładunkową i pasażerską sprawią, że emisja CO2 zostanie redukowana nawet o 60 proc. na jedną transportowaną frachtową.

Aneta Wencel, dyrektor TT-Line Polska, powiedziała: „Zrównoważony rozwój to podstawowy temat przyszłości. Ochrona środowiska ma dla firmy kluczowe znaczenie. Chcemy sprostać tym wyzwaniom i połączyć ekonomikę z ekologią.”

Oprócz przyjaznego dla środowiska paliwa, na statku zastosowano wiele proekologicznych rozwiązań technicznych np. energooszczędny system klimatyzacji zapewnia minimalne zużycie energii, a zastosowany system odzysku ciepła z silnika oszczędza dodatkową energię. Green Ship wyposażony jest tylko w oświetlenie LED, które zmniejszają zużycie energii o 80% i zapewniają dziesięciokrotnie dłuższą żywotność urządzeń. Zoptymalizowana linia kadłuba, w tym specjalnie zaprojektowany dziób, zapewnia niskie zużycie paliwa przy zachowaniu profilu prędkości statku. Na statku zastosowano kompleksowy system zarządzania odpadami i wykorzystywane są tylko ekologiczne środki i detergenty, wykorzystanie plastikowych produktów jest zminimalizowane.

Aneta Wencel dodała: „Czujemy odpowiedzialność za środowisko, dlatego nasze statki muszą być projektowane z myślą o przyszłości, gdyż będą nam służyć przez wiele lat.”

Drugi prom Green Ship wkrótce wejdzie do eksploatacji na linie bałtyckie.

60 lat działalności TT-Line na Bałtyku