Niezgodność usług najlepiej zgłaszać wraz z terminem jej usunięcia

Ustawa regulująca od 1 lipca rynek turystyczny wprowadza nową procedurę w razie, gdy klient ma zastrzeżenia co do realizacji usług przez organizatora turystyki. Zamiast składać reklamację, powinien on niezwłocznie zgłosić niezgodność usług z umową. Oraz wyznaczyć termin na usunięcie tej niezgodności.
Jak wynika z przepisów Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych: „organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.”
Niezwłoczne zgłoszenie niezgodności z umową
Gdy klient stwierdzi, że otrzymywane świadczenia nie są zgodne z umową, wtedy: „zawiadamia organizatora turystyki niezwłocznie, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy turystycznej, z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy, o stwierdzeniu niezgodności.”
W kolejnych ustępach ustawa nakłada na organizatora obowiązek usunięcia ww. niezgodności i stanowi o sankcjach w razie niewykonania tego obowiązku. Mowa jest jednocześnie o tym, że niezgodność powinna być usunięta „w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego.” Trzeba przy tym pamiętać, że zgodnie z ustępem 4. Art. 48 ustawy: „podróżny nie jest zobowiązany do wyznaczenia terminu, jeżeli organizator odmówi usunięcia niezgodności lub gdy z okoliczności wynika, że niezgodność powinna być usunięta niezwłocznie.”
O tym, że w niektórych przypadkach klient ma wyznaczyć termin usunięcia niezgodności, nie wspomina jednak zacytowany powyżej ustęp 2. ustawy.
Kiedy wyznaczyć termin na usunięcie niezgodności?
W związku z tym pojawiają się pytania praktyczne, dotyczące procedury zgłaszania niezgodności. Część przedstawicieli branży pytało podczas szkoleń z ustawy o to, na którym etapie zgłoszenia niezgodności klient powinien określić termin na jej usunięcie.
Zadaliśmy to pytanie urzędnikom Ministerstwa Sportu i Turystyki. W odpowiedzi dowiedzieliśmy się, że:
„zgodnie z art. 48 ust. 2 ww. ustawy o stwierdzonej niezgodności podróżny zawiadamia organizatora turystyki niezwłocznie, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy turystycznej, z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy.
Wydaje się, że najlepiej termin na usunięcie niezgodności wyznaczyć przy jej zgłoszeniu, tak aby organizator turystyki mógł w sposób kompleksowy odnieść się do informacji podróżnego.”*
*MSIT zastrzegło, że przedstawionych przez nie wyjaśnień nie można rozpatrywać w kategorii wiążących interpretacji przepisów prawa, a jedynie jako informacji o obowiązujących regulacjach.
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Google: Tanie loty przebijają elektronikę. Podróże w centrum zainteresowania Polaków na Black Friday
Black Friday 2025 przyniósł wyraźną zmianę w nawykach zakupowych Polaków. Dane Google…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2025
Kiwi.com radzi, jak przygotować się do podróży z psem
Coraz więcej podróżnych decyduje się zabierać ze sobą psy na pokład samolotu. Kiwi.com…
0 Komentarzy3 Minuty
17 października 2025
Travelist: Polacy planują listopadowe wyjazdy. Najpopularniejsze Bałtyk, Tatry i Warmia
Długi weekend w listopadzie to dla wielu Polaków okazja, by urozmaicić codzienną rutynę i…
0 Komentarzy6 Minuty
9 października 2025
Triverna: Polacy stawiają na jesienne wyjazdy. 84 proc. planuje wypoczynek w kraju
Sezon jesienny zyskuje na znaczeniu w planach urlopowych Polaków. Jak pokazuje badanie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 października 2025
eSky.pl: All inclusive wciąż popularne, ale Polacy stawiają na samodzielne wyjazdy
Polacy w 2025 roku coraz częściej planują wakacje samodzielnie i rezerwują je online,…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Nocowanie.pl: Regionalne bony turystyczne coraz popularniejsze wśród Polaków
Regionalne bony turystyczne zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Prezentmarzeń: Coraz mniej osób rezygnuje z urlopu. Polacy wybierają city breaki
Polacy coraz częściej spędzają urlopy w sposób aktywny i różnorodny, a obok tradycyjnych…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Raport Turystyka 2030: Polacy wybiorą biura podróży, technologie i bezpieczeństwo
73 proc. Polaków planujących wyjazdy turystyczne w ciągu najbliższych pięciu lat chce…
0 Komentarzy2 Minuty
5 września 2025
Nocowanie.pl: Trudny sezon letni 2025 dla branży noclegowej
Polscy hotelarze podsumowali zakończony sezon letni. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez…
0 Komentarzy3 Minuty









