Lidl Podróże – konflikt cenowy
Dzisiejszy początek działalności biura agencyjnego Lidl Podróże spotkał się z zainteresowaniem branży turystycznej. Nie obyło się bez zgrzytu – w ofercie Lidl Podróże znalazły się wycieczki w cenie dużo niższej niż u jednego z touroperatorów i co za tym idzie, u agentów.
Musiało to spowodować reakcję i oskarżenie o stosowanie cen dumpingowych. Oferta Lidl Podróże prezentowana w gazetce rozdawanej w sklepach Lidla oraz zamieszczonej na stronie internetowej sieci, budzi poważne zastrzeżenia Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych.
W pisemku wysłanym do prezesa PIT, prezesa PZOT oraz prezesa Rainbow, zarząd OSAT stwierdził, m.in.: „Zgodnie z informacjami w niej zawartymi Lidl Podróże może oferować imprezy turystyczne po cenach niższych niż inne kanały sprzedaży…”
OSAT podaje dwa przykłady imprez organizowanych przez Rainbow: hotelu na Teneryfie, którego cena w Lidlu wynosi 2 470 zł, zaś w ofercie Rainbow – 2 809 zł oraz hotelu na Lanzarotte, którego cena w Lidlu wynosi 2 900 (+wycieczka objazdowa gratis), a w Rainbow – 3 370.
Jak podkreśla zarząd OSAT: „Jest to niespotykane do tej pory odejście od kardynalnej zasady jednej ceny w każdym kanale sprzedaży. Szczególnie dziwi fakt, że Rainbow Tours, jedna z największych firm w branży zgadza się na praktyki jawnie godzące w zasady równej konkurencji….”
Od jednego z agentów biura Rainbow otrzymaliśmy z kolei list wysłany do agentów przez centralę.
Zawarte są w nim twierdzenia zaprzeczające zarzutom OSAT. Czytamy bowiem m.in.: „Do pierwszej gazetki Lidl Podróże dostarczyliśmy 13 produktów. Są to hotele i wycieczki objazdowe zupełnie inne niż nasza standardowa oferta. Produkty dla Lidl Podróże nie są dostępne w naszej sieci sprzedaży i dotyczy to również naszych biur własnych oraz naszego call center.
Gazetka jest dostępna na rynku przez 2 tygodnie, a produkty z danej gazetki są możliwe do kupienia online przez 4 tygodnie. Potem zostają wyłączone ze sprzedaży. Gazetki nie zawierają terminów Last Minute.
Ofertę Lidl podróże można kupić jedynie online lub przez call center „Lidl Podróże”.
Standardowa oferta jest również dostępna w „Lidl Podróże” w tych samych cenach jak w całej sieci sprzedaży.”
Niestety, prawdopodobnie w wyniku czyjegoś błędu (ze strony Rainbow), oferty tych dwóch wymienionych hoteli z dużo niższymi cenami niż u agentów, znalazły się w ofercie Lidla, co nie może się podobać agentom. Oferta przez cztery tygodnie będzie bowiem sprzedawana po cenach dumpingowych
Zdziwienie OSAT budzi także stwierdzenie przedstawiciela Lidl Podróże, że „Sieć sklepów zapewnia przy tym, że w ofercie będzie miała tylko wycieczki o najwyższym standardzie bezpieczeństwa i od sprawdzonych dostawców. Biura podróży będą dbać, aby klienci jeździli tylko najnowocześniejszymi autokarami, latali tylko samolotami sprawdzonych przewoźników i wypoczywali w renomowanych obiektach hotelowych.” OSAT pyta więc, czy wynika z tego, że klienci kupujący u innych agentów będą obsługiwani innymi autokarami lub samolotami?
Również inne zdanie ze strony Lidl Podróże mówiące, że „Należy pamiętać, że podane terminy przelotów nie są wiążące.[…]” budzi pytanie: Czy w takim razie Lidl w przeciwieństwie do innych agentów turystycznych nie musi potwierdzać godzin wylotów swoich klientów?
Zarząd OSAT w swoim piśmie zwraca się do prezesów PIT, PZOT i Rainbow „z prośbą ustosunkowanie się do tych antyrynkowych praktyk zagranicznego giganta znanego z wywierania cenowej presji na swoich kontrahentach. Polityka sieci Lidl znana jest od lat. Presja cenowa na swoich dostawców umożliwia im dumping cenowy, który w dłuższej perspektywie ma na celu ograniczenie jakiejkolwiek konkurencji. Wydaje nam się, że w przypadku branży turystycznej plany Lidla są takie same.”
Rainbow w liście skierowanym do sieci agentów próbuje ich uspokoić pisząc m.in.: „Chcemy Państwa zapewnić, że nasza współpraca z „Lidl Podróże” nie ma na celu uderzenia w tyle lat budowaną współpracę z Siecią Agencyjną. Jesteście Państwo i zawsze będziecie naszymi ważnymi partnerami handlowymi. Mamy nadzieję, że to wyjaśnia większość pojawiających się wątpliwości. Mając na uwadze naszą wieloletnią współpracę weźmiemy Państwa komentarze pod uwagę przy konstruowaniu kolejnych ofert. Przepraszamy, że nie przekazaliśmy tej oferty wcześniej, ale obligowała nas do tego podpisana umowa.”
Oczywiście, wejście na rynek turystyczny sieci Lidla nikogo nie może dziwić. Podobne praktyki częste są w innych krajach, próby (nieudane) podejmowane były także w Polsce. Liczba sklepów Lidla a co za tym idzie dystrybuowanych gazetek reklamowych, możliwości promocyjne, liczba klientów kuszą, więc nic dziwnego, że duzi gracze z naszego rynku podejmuja się współpracy. Umowę agencyjną z Lidl Podróże podpisał również Neckermann Podróże, tak więc oferty tego touroperatora niedługo znajdą w gazetce Lidla i na stronie Lidl Podróże. Prezes Neckermann Podróże zapewnił, że umowa podpisana z Lidlem to standardowa umowa agencyjna, ceny w Lidlu będą tej samej wysokości, co u innych agnetów i w sieci sprzedaży samego Neckermanna.
Wypada wierzyć, że przypadek z ofertami Rainbow był tylko drobnym wypadkiem przy pracy, wynikającym z pośpiechu a nie złej woli.
Na rynku mamy nowego agenta z ambitnymi planami i uczciwa rywalizacja może tylko przynieść korzyści klientom. Nie można też wykluczyć, że Lidl Podróże – po udanym eksperymencie z działalnością agencyjną – zdecyduje się na działalność touroperatorską. Pierwszym krokiem będzie sprzedaż bezpośrednia noclegów i innych usług turystycznych. Kolejnym – pakietowanie usług. Już obecnie na stronie Lidl Podróże znajduje się zaproszenie do współpracy dla właścicieli hoteli i usługodawców.
POWIĄZANE WPISY
16 maja 2025
PIT podsumowuje rok działalności. Najważniejsze negocjacje w UE w sprawie zaliczek na poczet wycieczek
15 maja w Hotelu Gromada Centrum w Warszawie obradowało XXXVII Walne Zgromadzenie…
0 Komentarzy5 Minuty
15 maja 2025
Exim Tours rozpoczął sprzedaż sezonu zima 2025/2026
Exim Tours rozpoczął sprzedaż oferty zimowej na sezon 2025/2026. W programie znalazły się…
0 Komentarzy5 Minuty
15 maja 2025
Rainbow wchodzi na rynek rumuński i przejmuje 70 proc. udziałów w Paralela 45
Rainbow Tours ogłasza strategiczne przejęcie 70 proc. udziałów w rumuńskim biurze podróży…
0 Komentarzy3 Minuty
15 maja 2025
Rekordowa konferencja franczyzobiorców Wakacje.pl – ponad 300 osób na wyspie Kos
Na greckiej wyspie Kos odbyła się doroczna konferencja sieci franczyzowej Wakacje.pl, w…
0 Komentarzy3 Minuty
14 maja 2025
Rainbow prezentuje ofertę rejsów wycieczkowych na sezon zima 2025/2026
Biuro podróży Rainbow wprowadza do oferty 20 programów rejsowych na sezon zima 2025/2026.…
0 Komentarzy1 Minuty
12 maja 2025
eSky.pl: Ceny rodzinnych wakacji za granicą w 2025
Wakacyjny wypoczynek z dziećmi za granicą nie musi wiązać się z wysokimi kosztami. Jak…
0 Komentarzy5 Minuty
8 maja 2025
Ecco Travel zaprasza agentów na study tour do Nepalu
We wrześniu 2025 roku Ecco Travel zorganizuje study tour dla agentów, którego program…
0 Komentarzy2 Minuty
5 maja 2025
Itaka rozwija flotę transportową w Turcji na sezon letni 2025
Itaka rozwija flotę transportową w Turcji na sezon letni 2025. Nowoczesne autokary i…
0 Komentarzy1 Minuta