Kuba: w tym roku odwiedzi nas 2,5 mln turystów

Od prawej: Margarita Emelina Valle Camino, Ambasador Republik Kuby oraz Osnier Fonseca Cabrera, radca ds turystyki na Europę Środkowo-Centralną w Ambasadzie Republiki Kuby/fot. AG

W 2019 roku Kubę odwiedziło 4,2 mln turystów, obecnie odradzamy się po covidzie, jesteśmy kierunkiem bezpiecznym i liczymy, że do końca roku odwiedzi nas 2,5 mln gości, powiedział Osnier Fonseca Cabrera, radca ds turystyki na Europę Środkowo-Centralną w Ambasadzie Republiki Kuby podczas spotkania z biurami podróży i dziennikarzami.

Obecna na spotkaniu Margarita Emelina Valle Camino, Ambasador Republik Kuby, podkreśliła: „Kuba to nie tylko piękne plaże i morze. To także miasta, zabytki, gastronomia. Jesteśmy kierunkiem bezpiecznym a Kubańczycy znani są z gościnności.”

Osnier Fonseca Cabrera dodał, że Kuba znajduje się na trzeciej pozycji na świecie (po Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Portugalii) pod względem procentu zaszczepionych obywateli (ponad 90 proc.). Turystów przybywających na wyspę nie obowiązują żadne obostrzenia antycovidowe (szczepienia, testy, noszenie masek w publicznych miejscach). Zwolnione od obostrzeń są przede wszystkim wszystkie miejsca przyjmujące turystów zagranicznych, w a więc 10 międzynarodowych lotnisk, 3 porty przyjmujące rejsy wycieczkowców, 10 portów i marin.

Obecnie Kuba dysponuje 78 862 pokojami hotelowymi. Od 1990 roku do 2019 ich liczba wzrost o 4,9 proc. Liczba turystów w tym okresie wzrosła o 9,1 proc. W 2029 roku odnotowano ich 4,2 mln.

Osnier Fonseca Cabrera/fot. AG

Osnier Fonseca Cabrera, podkreślił: „Wśród najważniejszych rynków zagranicznych w tym roku znalazła się Polska, szacujemy, że do końca roku przyjedzie do nas ponad 9 tysięcy gości z Polski. Najważniejszymi rynkami zagranicznymi są kanada (ponad 196 tys. turystów), Rosja (ponad 37 tys.), Niemcy (ponad 24 tys.) i Hiszpania (ponad 23 tys.)

Nowa strategia marketingowa Kuby, opracowana przez Ministerstwo Turystyki opiera się na pomyśle przedstawienia, że Kuba to coś więcej niż morze i plaża (Cuba is more than sun &baech).

Hasłem wiodącym jest „Unikalna Kuba”. Według Cabrery, warto sobie uświadomić, że Kuba to m.in. 9 zabytków znajdujących się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, sześć miejsc z listy dziedzictwa przyrodniczego.

Plaża Santa Maria Beach wg głosujących na Tripadvisor jest uznawana za jedną z najlepszych na świecie.

Kuba została uznana w ubiegłym roku za Najlepszy Kierunek Kulturalny na Karaibach oraz otrzymała tytuł „Golden Travel Destination”. 14 hoteli z wyspy znalazło się wśród najwyżej ocenianych na Tripadvisor.

Kuba chce w najbliższym czasie reklamować się jako miejsce idealne dla miłośników ekoturystyki, bird watchingu, wycieczek z przygodami, turystyki aktywnej, nurkowania, city breaków oraz dla miłośników cygar i rumu.

W drugiej połowie roku Kuba będzie miejscem kilku dużych eventów międzynarodowych.
W wrześniu Varadero będzie gospodarzem festiwalu kulinarnego „Varadero Gourmet”. 22 września na Kubie odbędzie się TURNAT, seria eventów poświęconych ekoturystyce.
Z kolei w dniach 17-20 października wyspa będzie miejscem FOTSalud, pierwszej edycji eventu turystyki medycznej i wellness.
Wreszcie w listopadzie w Varadero odbędą się Mistrzostwa Świata w Koktajlach. Wystąpi na nich dwóch polskich barmanów: Artur Wawrzyszczak oraz Kacper Smarz.

Adam Wawrzyszczak, jeden z reprezentantów Polski na Mistrzostwa Świata Koktajli na Kubie/fot. AG