Krzysztof Celuch: #TarczaNieStarcza – branża spotkań nad przepaścią.

Sytuacja branży turystycznej jest dramatyczna. W wielu segmentach poziom anulacji sięga 90 proc. i na razie nie da się przewidzieć, co będzie za kilka tygodni czy miesięcy. Szacowane straty polskiej gospodarki z powodu koronawirusa już przekraczają miliard złotych i dotyczą głównie turystyki. To oznacza zwolnienia, upadłości i zapaść całej branży. Komentarz firm po opublikowaniu pakietu pomocowego jest jasny: #TarczaNieStarcza.
Branża spotkań łączy siły i mówi jednym głosem – w sytuacji, gdy zakazane są spotkania więcej niż dwóch osób, jesteśmy bez szans. Agencje eventowe, firmy pośredniczące, Destination Management Company czy szeroko pojęta branża hotelarska tracą krocie, bo odwołano dosłownie wszystkie konferencje, szkolenia i spotkania.
Co z branżą spotkań?
Polska branża spotkań w 2015 roku była odpowiedzialna za 1 proc. PKB, a w szeroko pojętych spotkaniach brało udział ponad 12 mln uczestników, co generowało zatrudnienie dla ponad 171 tyś. pracowników. Przez ostatnie pięć lat te liczby rosły. Teraz ponad 95% obiektów jest nieczynnych, co generuje straty sięgające ponad 700 mln złotych.
Straty polskiej branży hotelarskiej to już ponad pół miliarda złotych, a rządowa „tarcza antykryzysowa” w aktualnym kształcie może jej pomóc w znikomym stopniu.
Naczynia połączone – problem jest globalny
Według Meeting Professionals International (MPI) globalnej organizacji zrzeszającej podmioty związane z przemysłem spotkań, ponad 90% spotkań jest anulowanych, co generuje miliardy euro strat. Natomiast UFI Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego, publikuje pierwszą globalną ocenę ekonomiczną wpływu COVID-19 na targi i wystawy potwierdzając, iż kontrakty zawarte na przynajmniej 23 mld. euro nie odbywają się zgodnie z planem, a branża targów i wydarzeń straciła już 14,4 mld. euro.
Sztab Kryzysowy połączonych branż targowej, spotkań oraz turystycznej ds. walki z negatywnymi skutkami koronawirusa pracuje nieustannie. Z wynikami tych działań oraz bieżącymi komentarzami można zapoznać się na stworzonym wspólnym koncie FB pod nazwą TUgether.
Co może powstrzymać głęboki kryzys?
Przedsiębiorcy są zgodni – potrzebne są głębsze i bardziej konkretne działania ze strony rządzących, inaczej aż 70% firm w Polsce będzie zwalniać pracowników. Chcą m.in., aby kryteria finansowe dotyczące otrzymania pomocy odnosiły się do marca br., ponieważ w styczniu i lutym nie było jeszcze kryzysu w branży. Postulują także, aby rząd wprowadził gradację udzielania pomocy finansowej w zależności od wysokości spadku obrotów firmy i wprowadzenie rozwiązań sektorowych, które uratują firmy przed bankructwem. Przede wszystkim jednak proszą o sprawiedliwe zwolnienia z ZUS wszystkich przedsiębiorców MŚP.
Dr Krzysztof Celuch jest prorektorem Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula i właścicielem Celuch Consulting. Od niedawna pełni też funkcję przewodniczącego regionu EMEA (Europa, Middle East, Africa) w międzynarodowych strukturach Meeting Professionals International. Specjalizuje się w przemyśle spotkań, event marketingu i zarządzaniu wydarzeniami. Badania naukowe, szkolenia i wystąpienia opiera na wiedzy z zakresu ekonomii, psychologii biznesu, socjologii, marketingu i kulturoznawstwa.
Czytaj także: Masowe zwolnienia w turystyce. „Nie zostawiajcie nas z tym samych”
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Google: Tanie loty przebijają elektronikę. Podróże w centrum zainteresowania Polaków na Black Friday
Black Friday 2025 przyniósł wyraźną zmianę w nawykach zakupowych Polaków. Dane Google…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2025
Kiwi.com radzi, jak przygotować się do podróży z psem
Coraz więcej podróżnych decyduje się zabierać ze sobą psy na pokład samolotu. Kiwi.com…
0 Komentarzy3 Minuty
17 października 2025
Travelist: Polacy planują listopadowe wyjazdy. Najpopularniejsze Bałtyk, Tatry i Warmia
Długi weekend w listopadzie to dla wielu Polaków okazja, by urozmaicić codzienną rutynę i…
0 Komentarzy6 Minuty
9 października 2025
Triverna: Polacy stawiają na jesienne wyjazdy. 84 proc. planuje wypoczynek w kraju
Sezon jesienny zyskuje na znaczeniu w planach urlopowych Polaków. Jak pokazuje badanie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 października 2025
eSky.pl: All inclusive wciąż popularne, ale Polacy stawiają na samodzielne wyjazdy
Polacy w 2025 roku coraz częściej planują wakacje samodzielnie i rezerwują je online,…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Nocowanie.pl: Regionalne bony turystyczne coraz popularniejsze wśród Polaków
Regionalne bony turystyczne zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Prezentmarzeń: Coraz mniej osób rezygnuje z urlopu. Polacy wybierają city breaki
Polacy coraz częściej spędzają urlopy w sposób aktywny i różnorodny, a obok tradycyjnych…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Raport Turystyka 2030: Polacy wybiorą biura podróży, technologie i bezpieczeństwo
73 proc. Polaków planujących wyjazdy turystyczne w ciągu najbliższych pięciu lat chce…
0 Komentarzy2 Minuty
5 września 2025
Nocowanie.pl: Trudny sezon letni 2025 dla branży noclegowej
Polscy hotelarze podsumowali zakończony sezon letni. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez…
0 Komentarzy3 Minuty









