Kongres Turystyki Polskiej – o zarządzaniu promocją
Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej będzie jednym z gości i prelegentów Kongresu Turystyki Polskiej. Jeden z bloków tematycznych Kongresu Turystyki Polskiej podejmie dyskusję nad aktualnym i docelowym modelem zarządzania promocją turystyczną.
Jak podkreślił prezes Bartłomiej Walas: “W pracach przygotowawczych zespół ekspertów sformułował kilka tez, a są nimi:
Promocja turystyki na szczeblu centralnym powinna być prowadzona przez wyspecjalizowaną agencję wzorem wielu krajów jaką jest Narodowa Organizacja Turystyczna (NTO) a w kraju Polska Organizacja Turystyczna. Zadania powiązane z budową marki Polska, prowadzoną przez inne specjalistyczne agencje powinny być jedynie koordynowane na zasadach partnerstwa,Model zarządzania powinien być zdecentralizowany, z dominującym, ale nie wyłącznym, udziałem środków publicznych,
Udział w promocji kraju i miejsc docelowych partnerów/beneficjentów z branż około turystycznych jest znikomy i wymaga stworzenia mechanizmów „wciągnięcia ich” w system promocji i zarządzania produktem turystycznym w regionach,
System partnerstwa publiczno-prywatnego we współorganizacji wydarzeń promocyjnych napotyka na szereg barier prawnych, w tym w zakresie zamówień publicznych, pomocy publicznej, działalności gospodarczej,
Istnieje konieczność poszukiwania systemowych źródeł zasilania promocji turystycznej kraju na szczeblu centralnym lub regionalnym, w miarę możliwości nie cenotwórczych lub opartych o redystrybucję środków pozyskanych z tytułu ruchu turystycznego,
Współczesna komunikacja marketingowa oznacza komercjalizację produktów. Od tego zadania nie mogą się odżegnywać jednostki samorządu terytorialnego.
Jeśli przyjąć powyższe tezy jako niepodważalne to jednak wymagają rozstrzygnięć i zrozumienia w zakresie operacyjnym. Obszarami dyskusji powinny być trzy zjawiska: narzędzia gromadzenia środków finansowych na komunikację marketingową, udział i partnerstwo wszystkich beneficjentów, wsparcie bezpośrednie dla przedsiębiorców oraz podział zadań i kompetencji.
Kanwą do dyskusji podczas Kongresu będą przygotowane prezentacje dotyczące: funkcjonowania i analizy finansowania Narodowych Organizacji Turystycznych, barier prawnych i zarządczych dla prowadzenia przez samorząd terytorialny komunikacji marketingowej, analizy funkcjonowania ROT i LOT (jako odpowiedników DMO i DMC), barier w komercjalizacji produktów czy oceny instrumentów wsparcia w promocji przedsiębiorców.
Ze względu na liczne polemiki dotyczące promocji, wydaje się, że jest niezbędne wypracowanie wreszcie jednego, spójnego kierunku reformowania zarządzania tym obszarem, rozstrzygającego (chociaż w wielu krajach już tego dokonano) następujące dylematy:
Centralizacja czy decentralizacja zarządzania promocją?Czy możliwy jest podział kompetencji np. w zakresie praktykowanych narzędzi promocyjnych, zadań z zakresu polityki turystycznej a może nie jesteśmy „gotowi” do wdrożenia form „governance” w turystyce?
Czy i w jakich formach ma być udzielana pomoc publiczna przedsiębiorstwom turystycznym różnego typu a kiedy występuje partnerstwo publiczno-prywatne?
Czy integracja pozioma lub pionowa może zwiększyć efektywność zarządzania promocją?
Nie są to oczywiście wszystkie powstałe pytania a odpowiedzi na nie pozwolą wypracować także inne, podejmowane grupy tematyczne. Najważniejszym jest, aby udało się nam dyskutować nie z punktu partykularnych interesów grup zawodowych lecz dorobku nowoczesnego zarządzania turystyką. Kongres jest na to duża szansą…”
Jak podkreślił prezes Bartłomiej Walas:
W pracach przygotowawczych zespół ekspertów sformułował kilka tez, a są nimi:
-
Promocja turystyki na szczeblu centralnym powinna być prowadzona przez wyspecjalizowaną agencję wzorem wielu krajów jaką jest Narodowa Organizacja Turystyczna (NTO) a w kraju Polska Organizacja Turystyczna. Zadania powiązane z budową marki Polska, prowadzoną przez inne specjalistyczne agencje powinny być jedynie koordynowane na zasadach partnerstwa,
-
-
Model zarządzania powinien być zdecentralizowany, z dominującym, ale nie wyłącznym, udziałem środków publicznych,
-
-
Udział w promocji kraju i miejsc docelowych partnerów/beneficjentów z branż około turystycznych jest znikomy i wymaga stworzenia mechanizmów „wciągnięcia ich” w system promocji i zarządzania produktem turystycznym w regionach,
-
-
System partnerstwa publiczno-prywatnego we współorganizacji wydarzeń promocyjnych napotyka na szereg barier prawnych, w tym w zakresie zamówień publicznych, pomocy publicznej, działalności gospodarczej,
-
-
Istnieje konieczność poszukiwania systemowych źródeł zasilania promocji turystycznej kraju na szczeblu centralnym lub regionalnym, w miarę możliwości nie cenotwórczych lub opartych o redystrybucję środków pozyskanych z tytułu ruchu turystycznego,
-
-
Współczesna komunikacja marketingowa oznacza komercjalizację produktów. Od tego zadania nie mogą się odżegnywać jednostki samorządu terytorialnego.
Jeśli przyjąć powyższe tezy jako niepodważalne to jednak wymagają rozstrzygnięć i zrozumienia w zakresie operacyjnym. Obszarami dyskusji powinny być trzy zjawiska: narzędzia gromadzenia środków finansowych na komunikację marketingową, udział i partnerstwo wszystkich beneficjentów, wsparcie bezpośrednie dla przedsiębiorców oraz podział zadań i kompetencji.
Kanwą do dyskusji podczas Kongresu będą przygotowane prezentacje dotyczące: funkcjonowania i analizy finansowania Narodowych Organizacji Turystycznych, barier prawnych i zarządczych dla prowadzenia przez samorząd terytorialny komunikacji marketingowej, analizy funkcjonowania ROT i LOT (jako odpowiedników DMO i DMC), barier w komercjalizacji produktów czy oceny instrumentów wsparcia w promocji przedsiębiorców.
Ze względu na liczne polemiki dotyczące promocji, wydaje się, że jest niezbędne wypracowanie wreszcie jednego, spójnego kierunku reformowania zarządzania tym obszarem, rozstrzygającego (chociaż w wielu krajach już tego dokonano) następujące dylematy:
-
Centralizacja czy decentralizacja zarządzania promocją?
-
-
Czy możliwy jest podział kompetencji np. w zakresie praktykowanych narzędzi promocyjnych, zadań z zakresu polityki turystycznej a może nie jesteśmy „gotowi” do wdrożenia form „governance” w turystyce?
-
-
Czy i w jakich formach ma być udzielana pomoc publiczna przedsiębiorstwom turystycznym różnego typu a kiedy występuje partnerstwo publiczno-prywatne?
-
-
Czy integracja pozioma lub pionowa może zwiększyć efektywność zarządzania promocją?
Nie są to oczywiście wszystkie powstałe pytania a odpowiedzi na nie pozwolą wypracować także inne, podejmowane grupy tematyczne. Najważniejszym jest, aby udało się nam dyskutować nie z punktu partykularnych interesów grup zawodowych lecz dorobku nowoczesnego zarządzania turystyką. Kongres jest na to duża szansą…
Dr Bartłomiej Walas
POWIĄZANE WPISY
24 września 2023
Tour Salon 2023 – odkryj piękno regionów i produkty turystyczne
Targi Regionów i Produktów Turystycznych Tour Salon to wydarzenie, które już od lat…
0 Komentarzy3 Minuty
24 września 2023
Meeting Industry Sustainability Forum już 21 listopada w Warszawie
MISF 2023 to miejsce wypracowania nowych zasad współpracy przez menedżerów ESG oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
19 września 2023
Hiszpania de Luxe zaprasza na Meet Hiszpania 2023 Road Show Poland i Hiszpania de Luxe Open Golf
Hiszpania de Luxe, zaprasza przedstawicieli branży turystycznej na dwa wydarzenia, które…
0 Komentarzy2 Minuty
19 września 2023
O sporcie i turystyce w Zakopanem. Druga edycja Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki już pod koniec września w stolicy polskich Tatr
W dniach 26-28 września ludzie świata sportu, biznesu i polityki będą dyskutować o…
0 Komentarzy8 Minuty
3 sierpnia 2023
Pierwsze posiedzenie kapituły konkursu Odys 2023. Ogłoszono nominacje do II etapu
W ubiegły czwartek odbyło się pierwsze posiedzenie Kapituły konkursu Odys 2023, który ma…
0 Komentarzy1 Minuty
18 lipca 2023
Konkurs ODYS 2023 – ostatni dzwonek na przesłanie zgłoszenia
To ostatni moment dla przedsiębiorców branży turystycznej z województwa małopolskiego na…
0 Komentarzy1 Minuty
4 lipca 2023
Konkurs ODYS 2023 dla małopolskich przedsiębiorców branży turystycznej wystartował
Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie na najlepszą jakość usług turystycznych…
0 Komentarzy1 Minuty
24 maja 2023
Meet The Bidder luxury & MICE – letnia edycja – 14-15 czerwca w Warszawie
14 i 15 czerwca firma Travel Bidder organizuje letnią, butikową, edycję Meet The Bidder…
0 Komentarzy3 Minuty
11 kwietnia 2023
Trzynasta edycja konferencji Nowe Trendy w Turystyce już 14 kwietnia w Gdańsku
Nowe Trendy w Turystyce odbędzie się 14 kwietna w Europejskim Centrum Solidarności. Wśród…
0 Komentarzy2 Minuty