Kongres PIT – dzień trzeci

AG

60 wniosków komisji roboczych, wspólne stanowisko Kongresu ws rozwoju przedsiębiorczości w branży turystycznej, przemówienia prezesa PIT i ministra turystyki Egiptu, prelekcje i dyskusje – trzeci dzień kongresu Polskiej Izby Turystyki odbywający się w El Gounie nad Morzem Czerwonym był drugim dniem oficjalnym i roboczym.

Chcemy wzmocnić działalność lobbingową na rzecz branży
Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski powiedział m.in.
Egipt jest doskonały przykładem, jak można z turystyki zrobić potężną gałąź gospodarki. Jeszcze 30 lat temu turystyczne przyjazdy do Egiptu wszyscy jeździli pod piramidy, do Doliny Królów, do świątyń nad Nilem. Hurghada, Sharm to były małe miejscowości, o których mało kto słyszał. Dzisiaj to synonimy udanych, słonecznych wakacji… Dla tych, którzy już widzieli większość zabytków, ponurkowali w każdy zakątek rafy koralowej, są wyprawy choćby jeepami na pustynię, rozwijająca się oferta SPA, niezliczone rodzaje rejsów. Najsłynniejsze świątynie zwiedza się podczas rejsu po Nilu, same te rejsy to jakby oddzielny przemysł…
Polacy w Egipcie to nie tylko turyści, wystarczy wspomnieć polskie stacje archeologiczne a ciekawostek warto przypomnieć, że jednymi z pierwszych Polaków odwiedzającyh Egipt byli żołnierze uczestniczący w wyprawie Napoleona, ich “wpisy pamiątkowe” do tej poty widnieją na kolumnach świątyni w Luksorze…

Do głównych celów PIT na najbliższe lata trzeba zaliczyć zapewnienie merytorycznego wsparcia członkom PIT, zainspirowanie do stworzenia innowacyjnych pomysłów na swój biznes, oraz nawiązanie dialogu na temat najważniejszych problemów naszej branży… Chcemy wzmocnić działalność lobbingową na rzecz branży, zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim. Chcemy też umożliwić zdobycie lub poszerzenie wiedzy w istotnych dla branży tematach poprzez organizację profesjonalnych szkoleń. Niektóre z nich już się rozpoczęły – w styczniu i lutym prowadzimy cykl pięciu szkoleń z rozliczania VAT dla usług turystycznych. Cieszą się one ogromnym zainteresowaniem branży. Kolejną kwestią jest działalność informacyjna i wzmocnienie wizerunku PIT.
Rozpoczęliśmy już szkolenia dla członków w zakresie podatkowym, planujemy kolejne m.in. w zakresie dot. ochrony danych osobowych, uruchamiamy konsultacje dla członków. Będziemy kontynuowali nasz aktywny udział w konsultacjach prawnych dotyczących nowej dyrektywy unijnej, turystycznego funduszu gwarancyjnego, nowej ustawy o usługach turystycznych i innych aktów prawnych związanych z turystyką. Budujemy nadal koszyk korzyści z członkostwa, prowadzimy też negocjacje w sprawie specjalnych zniżek, które dostępne będą dla naszych członków. Będą to zniżki w różnych dziedzinach, np. niedługo członkowie PIT będą mogli taniej korzystać z usług bankowych…

Zawieźcie do Polskii przekaz – Egipt jest bezpieczny

Minister turystyki Egiptu Hisham Zazou z kolei powiedział m.in. Mam nadzieję, że następnym razem przy takiej okazji, jak Kongres, spotkamy się, jak przystało na turystów w Egipcie – w krótkich spodenkach i na basenie a nie w sali konferencyjnej…
W roku 2012 Egipt odwiedziło 12,5 mln turystów. To więcej niż w roku 2011, kiedy liczba ta osiągnęła tylko 9,8 mln, ale daleko jeszcze do poziomu z roku 2010 – 14,7 mln.
Egipt dysponował w roku 2010 225,6 tysiącami miejsc noclegowych, w ciągu najbliższych 2-3 lat chce powiększyć tę liczbę o kolejne 208 tysięcy miejsc. Jedna czwarta nowych hoteli będzie wybudowana nad Morzem Śródziemnym, reszta na południowych brzegach Morza Czerwonego. Do tej pory 36 proc. hoteli znajduje się na Synaju, 36 proc. – nad Morzem Czerwonym, 15 proc. w Kairze 3 proc. nad Kanałem Sueskim.
Morze.
Egipt zajmuje obecnie 22 pozycję na liście najpopularniejszych turystycznie krajów świata, ale wciąż ma mocno (pierwszą) pozycję wśród krajów Afryki czy krajów Bliskiego Wschodu. Dochody z turystyki stanowią ok. 11,3 proc. PKB Egiptu, a zatrudnienie w niej znajduję ok. 4 milionów ludzi (12,6 proc. zatrudnionych). Turystyka dostarcza Egiptowi aż 45 proc. przychodów z eksportu. 73 proc. turystów to goście z Europy. Wśród nich perspektywiczną grupę stanowią Polacy. Turystyka dała w zeszłym roku do budżetu państwa 12,5 mld dolarów, to ponad dwa razy tyle ile dał Kanał Sueski…
Media światowe zbyt wielką wagę przykładają do incydentalnych zamieszek w Kairze. Chciałbym, żebyście zawieźli do Polski przekaz: Egipt jest bezpieczny i Egipt czeka na polskich turystów, bo tu jest to, co lubią najbardziej: słonce, plaża, spokój, zabawa, uśmiechy…
Już niedługo hitem dla europejskich turystów, a więc i dal Polaków będzie nowy produkt: Trasa Świętej Rodziny w Egipcie

 

Pracujące dzień wcześniej komisje przygotowały pakiet wniosków, które miały być ogłoszone i przegłosowane przez uczestników Kongresu. Jednak ich liczba okazała się na tyle duża, że postanowiono opracować i zredagować je w najbliższe dwa tygodnie po powrocie do Polski. A wnioski są przeróżne: konieczność sprecyzowania przepisów zarówno w turystyce młodzieżowej, jak i hotelarstwie, zmiany w przepisach i wymaganiach finansowych, podatkowych.
Przyjęte przez aklamację Stanowisko Kongresu ws. rozwoju przedsiębiorczości w branży turystycznej zawiera pięć głównych punktów: Polityka – m.in. przyjazne dla przedsiębiorców państwo, czytelne prawo, prosty system podatkowy; Edukacja – m.in. dostęp do wiedzy praktycznej, edukacja dla potzreb przedsiębiorców; Innowacje – wparcie dla wdrażania innowacji w turystyce; Networking – wsparcie dal współpracy na rzecz rozwoju turystyki; Dostęp do finansowania – wsparcie dla tworzenia Funduszu Gwarancyjnego, stworzenie warunków do finansowania turystyki.
Goście Kongresu swoje prelekcje poświęcili kilku ważnym problemów. I tak, wiceprezes POT Bartłomiej Walas i dyrektor biura w POT Piotr Tatar, skupili się na działaniach promocyjnych za granicami kraju. Z kolei dyrektor departamentu turystyki MSiT Katarzyna Napiórkowska na problemach finansowych, zwłaszcza w związku z polityką finansową Unii Europejskiej. Andrzej Betlej z firmy TravelData, wbrew oczekiwaniom niektórych, nie zapowiedział końca świata agentów turystycznych. Wręcz przeciwnie – podkreślił, ze po latach stagnacji przychodzą dla nich tłuste lata, w które wzrost liczby sprzedawanych imprez będzie wynosił co roku po kilkanaście proc. Anna Somorowska, dyrektor Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, przekonywała zebranych, ze tradycyjne pojmowanie podróży niedługo odejdzie w niebyt, że coraz ważniejsze są nowe, jeszcze niedawno uważane za science fiction technologi.

{gallery}415{/gallery}