Klienci Travelplanet: samolotem, na siedem dni, do Grecji

Raport Podróżnika opiera się na analizie 106 027 spośród osób wykupujących wczasy w 2015 roku za pośrednictwem Travelpalnet.pl. Zdecydowana większośc z nich podróżuje na wakacje samolotem, jako kraj wypoczynku wybiera Grecję i wraca po tygodniu. Statystyki rezerwacyjne pokazują długoletnią tendencję do rozciągania się letniego sezonu. Ta fala od wielu sezonów Z ostatniego Raportu Podróżnika, przygotowywanych przez Travelplanet.pl (firma sporządza je od 2001 roku), wynika że sezon letni rozciąga się. Fala rezerwacji w biurach podróży wzbiera już w czerwcu i opada dopiero we wrześniu. Co charakterystyczne w 2015 mocno potwierdził się trend, że poza letnim wysokim sezonem (lipiec – sierpień) turyści od 2013 roku preferują wyjazd za granicę raczej w czerwcu niż wrześniu. Jednocześnie w 2015 roku zauważyć się dał bardzo wyraźny spadek wyjazdów w grudniu w stosunku do lat ubiegłych. To tzw. efekt Paryż – po zamachu terrorystycznym w stolicy Francji oraz groźbach ataków w europejskich stolicach w sylwestrową noc turyści znacznie rzadziej rezerwowali noworoczne pobyty w europejskich metropoliach
Urlopy w czerwcu wybrało 16,41 proc. turystów, w lipcu – 19,6 proc., w sierpniu – 20,31 a we wrześniu – 15,43, Oferty last minute wciąż cieszą się największą popularnością, ale trochę mniejszą niż w 2014 roku. Wzrost kosztu średniej rezerwacji był symboliczny, wyniósł raptem 1,7 proc. Średnia rezerwacja w roku 2015 kosztowała 5 621 zł, zaś rok wcześniej – 5 523 zł.
Jeśli chodzi o dziesiątkę krajów najchętniej wybieranych przez klientów Travelplanet.pl, to kształtowała się ona następująco: Grecja (31,34 proc. wszystkich klientów), Turcja (16,06 proc.), Egipt (13,13 proc.), Hiszpania (12,93 proc.), Bułgaria (8,27 proc.), Włochy (4,37 proc.), Cypr (1,6 proc.), Chorwacja (1,42 proc.), Maroko (1,28 proc.), Tunezja (1,18 proc.). Ta pierwsza dziesiątka zebrała 91,75 proc. klientów.
Klienci Travelplanet najchętniej wybierali hotele 4* – 46,27 proc. oraz 3* – 28,2 proc i 5* – 21,41 proc. Jeśli chodzi o długość pobytu, większość (70,08 proc.) wyjeżdża na siedem dni, 12,96 proc. wybiera urlop dwutygodniowy, zaś pozostałe 16,96 proc. – wyjeżdża na inną liczbę dni (na ogół na krócej). Ponad trzy czwarte (75,59 proc.) klientów wybiera wyżywienie w formie all inclusive, 15,12 proc. wybiera dwa posiłki dziennie a 4,26 proc. wybiera pobyty bez wyżywienia.
Większość (58,95 proc.) rezerwacji w Travelplanet jest dokonywana na dwie osoby, 18,62 proc. to wyjazdy 2+1.
Aż 94,1 proc. klientów podróżuje na wakacje samolotem, 4,76 proc. wybiera dojazd własny a tylko 1,14 dojazd autokarowy.
Doktor Maja Jedlińska z katedra marketingu i zarządzania gospodarką turystyczną na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, skomentowała raport: „Rok 2015 z punktu widzenia turystyki cechowała wyraźna poprawa nastrojów społecznych mierzonych tzw. wskaźnikiem optymizmu. Z badań pod prowadzonych pod kierunkiem prof. Janusza Czapińskiego wynika, że ludzie byli zadowoleni ze swojego życia, sam profesor Czapiński w komentarzu mówił o przekroczeniu „magicznej granicy” 80 proc. zadowolonych.
Makroekonomicznym czynnikiem, który wpłynął pośrednio na turystykę był także spadek poziomu bezrobocia. Bezpośrednimi źródłami dobrej koniunktury dla branży była natomiast korzystna aura: piękne, gorące lato oraz łagodna zima, która stymulowała wyjazdy na narty w bardziej odległe miejsca. Sprzyjały jej także w 2015 r. dobre prognozy gospodarcze dla Polski i ówczesna stabilizacja kursu złotego w stosunku do Euro i dolara oraz taniejąca ropa, co oznaczało nie tylko spadek cen paliw, ale stabilizację cen ofert touroperatorów.
Charakterystyczna dla zachowań turystów w 2015 była przede wszystkim pogłębiająca się tendencja dzielenia urlopów na kilka części. Znalazło to odzwierciedlenie w statystykach pokazujących zwiększającą się dominację urlopów siedmiodniowych. Z punktu widzenia konsumentów turystyki takie właśnie tygodniowe oferty wycieczek charakteryzują się najkorzystniejszą relacją ceny do długości pobytu. Wyjazdom sprzyjała również łatwość zarezerwowania wycieczki. To efekt bardzo dobrej pracy internetowych biur podróży, oraz częsta obecność tematyki turystycznej w mediach. Nie tylko złowieszcze wiadomości o zamachach, ale przede wszystkim informacje o ciekawych kierunkach wyjazdów oraz prawach przysługujących turystom wpłynęły na poziom zainteresowania społecznego podróżami i edukacji w tym zakresie.”
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
Travelist.pl: Polacy coraz wcześniej rezerwują wyjazdy na lato 2026. Bałtyk pozostaje liderem
Polscy turyści coraz wcześniej planują wakacyjny wypoczynek. Jak wynika z danych portalu…
0 Komentarzy3 Minuty










