Kiwi.com: Zwrot pieniędzy za odwołany lot w 14 dni zgodnie z przepisami UE

fot. materiały prasowe

Odwołany lot nie musi oznaczać chaosu – zgodnie z przepisami Unii Europejskiej pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów w ciągu 14 dni. Kiwi.com była jedną z pierwszych internetowych agencji turystycznych, które przystąpiły do unijnej inicjatywy Współpracy na rzecz Ochrony Konsumentów, zobowiązując się do przetwarzania zwrotów za odwołane loty w ciągu 7 dni od momentu otrzymania środków od linii lotniczych.

Według danych Kiwi.com, odwołany lot jest jednym z trzech głównych czynników stresujących polskich podróżnych. Pozostałe to zagubiony bagaż oraz konieczność znalezienia najatrakcyjniejszej oferty lotów. W obliczu nieoczekiwanych zakłóceń Polacy stosują różne strategie radzenia sobie ze stresem. 39,4 proc. respondentów uważnie śledzi e-maile i aktualizacje lotów, a 36,3 proc. zachowuje bezpieczny odstęp między przesiadkami. Inne metody obejmują sprawdzanie oficjalnych stron lotnisk (26,5 proc.), zabezpieczenie finansowe (21,8 proc.), zapisanie kontaktów alarmowych (20,4 proc.) oraz pakowanie niezbędnych rzeczy do bagażu podręcznego (18,9 proc.). Część podróżnych (18,9 proc.) woli rozwiązywać problemy na bieżąco, natomiast 16,8 proc. aktywnie planuje alternatywne opcje podróży.

W czerwcu 2025 roku liczba zakłóceń w lotach wzrosła o 120 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Przyczyną był głównie konflikt na Bliskim Wschodzie. Dane te pokazują wrażliwość globalnego transportu lotniczego i podkreślają znaczenie sprawnej obsługi klienta. Zakłócenia mogą wynikać z sytuacji geopolitycznych, strajków, problemów z kontrolą ruchu lotniczego, klęsk żywiołowych i innych nieprzewidzianych okoliczności.

W odpowiedzi na te wyzwania Kiwi.com wprowadziło Gwarancję Kiwi.com. Program wspiera klientów w przypadku opóźnień lub zmian rozkładów lotów, pomagając im dotrzeć do celu w możliwie najbardziej komfortowy sposób.

„Wspieranie naszych klientów w przypadku wystąpienia zakłóceń jest fundamentalnym elementem naszej strategii i rozwoju produktów. Zdajemy sobie sprawę, że jest to jedna z największych przyczyn niepokoju wśród podróżnych. Wprowadzając w zeszłym roku Gwarancję Kiwi.com, wiemy, że możemy chronić naszych klientów dotkniętych zakłóceniami. Tym, których loty zostały zakłócone przez konflikt na Bliskim Wschodzie, wypłaciliśmy w sumie ponad milion euro” – powiedział Oliver Dlouhý, współzałożyciel i prezes Kiwi.com.