Jakie korzyści przynosi Warszawie turystyka?
Gospodarka turystyczna osiągnęła rekordowy wkład w PKB Warszawy. Warszawa odnotowuje dynamiczny wzrost w tym sektorze, co potwierdza najnowszy raport opublikowany przez Stołeczne Biuro Turystyki. Jak wynika z szacunków, aż 34 mld zł PKB miasta pochodziły z działalności związanych z transportem, zakwaterowaniem, gastronomią czy rozrywką.
Stołeczne Biuro Turystyki opublikowało coroczną edycję raportu „Turystyka w Warszawie”. W najnowszym wydaniu zostały podsumowane wyniki badań, które służą ocenie gospodarczego znaczenia turystyki dla Warszawy. Jak wynika z oszacowań przeprowadzanych przez ekspertów, w 2023 r. sektory typowo turystyczne, takie jak baza noclegowa, gastronomiczna, organizatorzy turystyki, ale także sektory powiązane z turystyką, takie jak działalność w zakresie kultury, rekreacji, handlu czy transport, wygenerowały w sumie 34 mld zł, co stanowi 7,3 proc. PKB Warszawy.
W ostatnim roku przed pandemią Covid-19, która na prawie trzy lata ograniczyła ruch turystyczny, wkład w PKB wynosił 20,1 mld zł, co stanowiło wówczas 6,4 proc. PKB miasta. Wzrost udziału gospodarki turystycznej w stosunku do 2019 r. to efekt rozwoju kilku branż, głównie gastronomii i transportu lądowego, które obsługują nie tylko turystykę przyjazdową, ale przede wszystkim mieszkańców.
Miejsca pracy w turystyce
Rozwój turystyki często wskazywany jest jako sposób na tworzenie miejsc pracy. W porównaniu do 2019 r., wzrosła liczba osób pracujących w branżach turystycznych z 89 do 92 tysięcy. Nastąpiły również istotne zmiany w strukturze. Liczba pracujących zwiększyła się wyraźnie w branżach transportowych czy w organizacji targów i wystaw, spadła natomiast w zakwaterowaniu i gastronomii oraz w działalności organizatorów i agentów turystyki. Przyczyną mogą być następstwa pandemii, ale też optymalizacja kosztów i zastępowanie w tych branżach części pracowników rozwiązaniami technologicznymi lub outsourcingiem.
„Wzrost znaczenia turystyki dla gospodarki Warszawy to bardzo dobra informacja. Przede wszystkim potwierdza, że atrakcyjność turystyczna miasta, która została potwierdzona tytułem European Best Destination przyznanym Warszawie w 2023 roku, przekłada się na konkretne zyski” – mówi Paweł Moras, dyrektor Stołecznego Biura Turystyki.
„Według szacunków, turyści i odwiedzający jednodniowi, którzy przyjechali do Warszawy w 2023 r. wydali w sumie ponad 12 mld zł. Najwięcej – obok Polaków – turyści z Wielkiej Brytanii i Niemiec. Potwierdziła się też istotna rola osób podróżujących służbowo, których wydatki w przeliczeniu na osobę są najwyższe” – dodaje Paweł Moras.
Więcej informacji na temat ruchu turystycznego w Warszawie, bazy noclegowej, gastronomicznej czy przemysłu spotkań można znaleźć w raporcie „Turystyka w Warszawie”, który jest dostępny do pobrania na stronie Raporty i badania – Go To Warsaw.
Materiał Partnera
POWIĄZANE WPISY
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
12 grudnia 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Mazowsze – region, który zaskakuje na każdym kroku
W trakcie XV Forum Promocji Turystycznej, Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
W promocji Mazowsza staramy się być o „krok przed”. Punktem odniesienia są najlepsze regiony turystyczne na świecie
Mazowsze z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością wśród turystów, także…
0 Komentarzy9 Minuty
12 grudnia 2024
W lutym wybierz się do Lizbony. Z LOT-em
Od lutego 2025 z PLL LOT polecimy do Lizbony. Będzie to pierwsza bezpośrednia trasa…
0 Komentarzy5 Minuty
12 grudnia 2024
W tych muzeach Mazowsza dzieci się nie nudzą
Mazowsze to region pełen wyjątkowych atrakcji dla dzieci. To wiele miejsc, gdzie…
0 Komentarzy7 Minuty
12 grudnia 2024
Strona internetowa w branży hotelarskiej – czy to ma sens?
Strona internetowa dla firmy – luksus czy konieczność? To pytanie zadaje sobie wielu…
0 Komentarzy6 Minuty
11 grudnia 2024
Laboratorium Inicjatyw Turystycznych – świeże spojrzenie na tworzenie produktów turystycznych
Laboratorium Inicjatyw Turystycznych to długofalowy projekt Mazowieckiej Regionalnej…
0 Komentarzy4 Minuty
9 grudnia 2024
System rezerwacyjny IT dla firmy turystycznej – tworzyć czy kupić?
Decyzja między budową własnego systemu a skorzystaniem z gotowego rozwiązania to jeden z…
0 Komentarzy5 Minuty
9 grudnia 2024
10 lat z Modą na Mazowsze
Moda na Mazowsze obchodzi 10 urodziny. W tym czasie projekt realizowany przez MROT…
0 Komentarzy5 Minuty