Jak podnieść konkurencyjność podmiotów turystycznych

Certyfikacja uzyskana od autoryzowanego podmiotu to skuteczny element marketingu i narzędzie wspierające przedsiębiorców turystycznych, którzy zmagają się z trudnościami z powodu pandemii, wzrostu kosztów prowadzenia działalności czy skutkami konfliktu w Ukrainie. Certyfikat Dobrych Praktyk Polskiej Organizacji Turystycznej ma pomóc nie tylko w budowaniu dobrych standardów i usług, ale również w podnoszeniu biznesowej konkurencyjności podmiotów działających w sektorze turystycznym.
Dzisiejsi konsumenci uważnie przyglądają się swoim wydatkom, są coraz bardziej wymagający i świadomi, niezależnie od rodzaju zakupionych usług lub produktów. Zanim podejmą decyzję, gdzie wydać swoje pieniądze, dokładnie sprawdzają informacje o ofercie, weryfikują opinie, a przede wszystkim polegają na rekomendacjach. Od przedsiębiorców oczekują też przejrzystości i odpowiedzialności, a ich zaufanie zdobywają te marki, które mogą wykazać się potwierdzonymi certyfikatami wysokiej jakości świadczonych usług lub oferowanych produktów.
Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister sportu i turystyki podkreśla, że klienci zdecydowanie bardziej ufają markom i produktom ze znakami certyfikacji, które weryfikują i potwierdzają jakość świadczonych usług.
„Udział w projekcie Certyfikacji Podmiotów Turystycznych POT to dla przedsiębiorców turystycznych szansa na zdobycie zaufania turystów, ale także zwiększenie rozpoznawalności wśród grup docelowych, zarówno poprzez stronę internetową projektu z interaktywną mapą wyróżnionych obiektów, jak i poprzez szeroką promocję realizowaną przez Polską Organizację Turystyczną oraz współpracujące z nią Lokalne i Regionalne Organizacje Turystyczne, Urzędy Marszałkowskie i Gminne. Dzięki certyfikatom turyści planujący urlopy będą mogli jeszcze łatwiej odnaleźć spełniające ich oczekiwania obiekty i czuć się bezpiecznie podczas rodzinnego wypoczynku. Certyfikacja proponowana przez POT może pomóc także m.in. miejskim hotelom, które, z powodu zastoju w branży MICE oraz zmniejszonej ilości podróży biznesowych zwracają się ku nowemu segmentowi klientów – podróżujących rodzin z dziećmi” – mówi Gut-Mostowy.
Na czym polega Certyfikat Dobrych Praktyk Polskiej Organizacji Turystycznej?
Założeniem projektu certyfikacji jest wsparcie branży turystycznej, która od ponad dwóch lat jest jedną z najbardziej poszkodowanych przez pandemię COVID-19 gałęzi gospodarki. Certyfikacja stanowi także doskonałe narzędzie do promocji przedsiębiorców, którzy świadczą usługi turystyczne najwyższej jakości i zgodnie z obowiązującymi przepisami.
„W pierwszej edycji projektu, realizowanej w 2021 roku, certyfikacji podlegały wyłącznie podmioty turystyczne uczestniczące w programie Polski Bon Turystyczny. W projekcie wzięło udział 2,5 tysiąca przedsiębiorców z całej Polski, a certyfikaty uzyskało 1548 podmiotów, które trafiły do grona liderów odpowiedzialnej i dostosowanej do potrzeb rodzinnego wypoczynku krajowej turystyki. Wśród wyróżnionych obiektów znaleźli się właściciele kwater prywatnych, apartamentów, gestorzy willi i obiektów agroturystycznych, a także hotele, ośrodki wypoczynkowe, ośrodki szkoleniowe oraz organizatorzy turystyki czy biura podróży. Przedsiębiorcy, którzy brali udział w pierwszej edycji projektu, bardzo wysoko ocenili choćby takie narzędzie jak interaktywna mapa, dzięki której turyści mogą odnaleźć wyróżnione certyfikatem obiekty. Certyfikacja tworzy nową jakość w turystyce – z jednej strony promuje obiekty o wysokiej jakości świadczonych usług i podnosi standard krajowej oferty turystycznej, a z drugiej – jest doskonałym, sprawdzonym źródłem informacji dla finalnego odbiorcy” – uważa Anna Salamończyk-Mochel, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Nowa edycja uwzględnia oczekiwania przedsiębiorców
Certyfikat Dobrych Praktyk POT jest kontynuacją pierwszej, pilotażowej edycji projektu – Certyfikacja Podmiotów Turystycznych (CPT), do której włączone zostały programy realizowane przez POT: Obiekt Bezpieczny Higieniczne i Bezpieczny Obiekt MICE. Skierowany jest do przedsiębiorców, organizatorów turystyki oraz organizacji pożytku publicznego, które prowadzą działalność polegającą na świadczeniu usług noclegowych, organizacji imprez turystycznych oraz konferencji, targów i spotkań biznesowych i spełniają założenia jednej z ośmiu kategorii:
- Polski Bon Turystyczny
- Podróże z dziećmi
- Turystyka bez barier
- Turystyka na obszarach wiejskich
- Turystyka zrównoważona
- Turystyka prozdrowotna
- Obiekt Bezpieczny Higieniczny
- Bezpieczny Obiekt MICE
Głównym działaniem w projekcie jest autocertyfikacja. Podmioty turystyczne, które chcą wziąć w niej udział, muszą zarejestrować się do projektu poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie certyfikat.pot.gov.pl, wybierając kategorie certyfikacji, w których potwierdzają stosowanie dobrych praktyk w swoich obiektach.
Wyróżnione Certyfikatem Dobrych Praktyk Polskiej Organizacji Turystycznej podmioty nie tylko mogą posługiwać się samym certyfikatem i logo projektu w komunikacji ze swoimi klientami, ale otrzymują także wsparcie POT-u, m.in. w postaci:
- obecności na mapie Podmiotów wyróżnionych Certyfikatem Dobrych Praktyk POT z bezpośrednim przekierowaniem na swoje indywidualne strony,
- promocji w mediach społecznościowych i kampaniach informacyjnych realizowanych przez POT,
- dostępu do materiałów szkoleniowych i konkursów dla przedsiębiorców,
- możliwości udziału w wydarzeniach branżowych organizowanych przez POT lub pod jej patronatem.
Aktualna liczba wszystkich podmiotów zgłoszonych do certyfikacji przekroczyła trzy tysiące a ponad 2900 z nich może pochwalić się już uzyskaniem Certyfikatu Dobrych Praktyk POT. Pełna lista oraz mapa wyróżnionych podmiotów znajdują się na stronie projektu certyfikat.pot.gov.pl
Wypełnij formularz i zgłoś swój obiekt.
Ustawa podpisana przez prezydenta. Bon turystyczny wydłużony do 31 marca 2023.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
Itaka spotkała się z partnerami z całej Polski podczas Agent Night Arena
17 grudnia 2025 roku na Itaka Arenie w Opolu odbyło się wydarzenie Itaka Agent Night…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2025
Franczyza Urlop.pl w praktyce: jak działa model biznesowy oparty na lokalnych salonach? Historie franczyzobiorców
Urlop.pl wchodzi w 2026 rok z jasnym celem: ugruntować pozycję marki oraz postrzeganie…
0 Komentarzy7 Minuty
18 grudnia 2025
Turystyka bliska naturze. Lubuskie pasieki otwierają się na turystów
Turystyka ewoluuje w kierunku doświadczeń bliższych naturze i lokalnym tradycjom. Jednym…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
eSky: Polacy planują podróże z wyprzedzeniem. Wzrost rezerwacji do USA i Meksyku
Dane z internetowego biura podróży eSky pokazują, że Polacy coraz częściej planują…
0 Komentarzy3 Minuty
18 grudnia 2025
Egzotyczny obraz Zosi Markowskiej na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
16 grudnia 2025
Blisko 200 agentów na Wielkiej Gali Nekera: sukcesy, wyróżnienia i plany na przyszłość
Blisko 200 agentów turystycznych oraz partnerzy biznesowi i przedstawiciele mediów wzięli…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
eSky: Rośnie zainteresowanie zimowymi wyjazdami do Hiszpanii, Portugalii i Maroka
Polacy coraz częściej planują ferie zimowe poza krajem, wybierając kierunki o…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Malta w czołówce wyborów użytkowników eSky
Malta od lat przyciąga Polaków swoją historią, śródziemnomorskim klimatem i urokiem. W…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Małe gadżety zapewniające dodatkowy komfort podróżnym podczas długich podróży i weekendowych przygód
Długie podróże mogą być wspaniałe, ale każdy, kto spędził godziny w autobusie, pociągu…
0 Komentarzy6 Minuty










