IGHP: wrzesień przyniósł wzrost obłożenia i cen w hotelach

Wrzesień przyniósł hotelom dobre wyniki, zarówno obiekty biznesowe, jak i wypoczynkowe odnotowały wyższe obłożenie niż rok temu – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego wśród hotelarzy.
Wyniki w hotelach we wrześniu były na dobrym poziomie i okazały się lepsze od zeszłorocznych. Hotele biznesowe korzystały z koniunktury pierwszego biznesowego miesiąca po wakacjach, ale również obiekty wypoczynkowe osiągnęły dobre rezultaty.
Wśród wszystkich ankietowanych obiektów 5 proc. odnotowało frekwencję poniżej 30 proc., obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 84 proc., w tym 47 proc. obiektów powyżej 70 proc.
W grupie hoteli biznesowych 81 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 48 proc. powyżej 70 proc. Obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 6 proc. Wśród hoteli wypoczynkowych 84 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 36 proc. powyżej 70 proc. Obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 7 proc.
Lepiej niż rok temu
Wskaźniki obłożenia były na wyższym poziomie do uzyskanych rok temu, zarówno w obiektach biznesowych jak i wypoczynkowych. Dla 35 proc. hoteli frekwencja była niższa niż we wrześniu ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów zanotowała obniżenie do 5 pp. 55 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 1/4 uzyskała frekwencję wyższą do 5 pp. 10 proc. hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.
Dla 56 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 1/4 obiektów zanotowała wzrost frekwencji do 5 pp., 42 proc. uzyskało niższe obłożenie, w tym 27 proc. z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych – dla 53 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym najliczniejsze grupy stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. (20 proc.) oraz do 10 pp. (18 proc.). 1/3 obiektów pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą 18 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.
Wyższe ceny niż w 2024 roku
We wrześniu średnie ceny rosły rok do roku w tempie zbliżonym do minionego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 59 proc. hoteli podniosła ceny w stosunku do września 2024 r., w tym blisko połowa (47 proc.) odnotowała wzrost do 10 pp. 41 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 15 proc. utrzymało te same ceny, a 22 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Słabsze prognozy na październik
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na październik wskazują na nieco słabsze prognozy niż to miało miejsce miesiąc temu dla września. Nie ma istotnych różnic pomiędzy hotelami biznesowymi i wypoczynkowymi. Dla całej grupy ankietowanych, 17 proc. hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada połowa obiektów, w tym dwie równoliczne grupy po 16 proc. z frekwencją w zakresie 51-60 proc. oraz 61-70 proc. W hotelach biznesowych 19 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 46 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 47 proc. z frekwencją powyżej 50 proc. oraz 2/5 w zakresie 30-50 proc.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP online w dniach 13-16 października 2025 roku wzięło udział 157 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 70 proc. położone jest w miastach. 36 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (76 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 52 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 113 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 1/3, 29 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 38 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (81 proc.).
POWIĄZANE WPISY
15 grudnia 2025
IGHP: listopad 2025 z lepszymi wynikami niż rok temu
Wyniki hoteli w listopadzie 2025 roku były wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego…
0 Komentarzy4 Minuty
24 listopada 2025
IGHP: Październik przyniósł stabilne wyniki w polskich hotelach
Obłożenie hoteli w Polsce w październiku 2025 roku utrzymało się na stabilnym poziomie, a…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2025
Otwarto nowy najwyższy hotel na świecie – Ciel Dubai Marina
15 listopada 2025 roku oficjalnie otwarto Ciel Dubai Marina, należący do Vignette…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2025
Hotel Mercure Warszawa Centrum zorganizował wernisaż „Konie, Byki, Limeryki”
Hotel Mercure Warszawa Centrum zorganizował wernisaż zatytułowany „Konie, Byki,…
0 Komentarzy1 Minuty
14 listopada 2025
TRIBE współpracuje z ASP Wrocław i MIXD w projekcie edukacyjnym dla studentów
TRIBE ogłasza rozpoczęcie projektu edukacyjnego „Exploring TRIBE” realizowanego we…
0 Komentarzy2 Minuty
12 listopada 2025
Arche otworzy hotel Metalowiec w Muszynie
Arche SA przygotowuje otwarcie nowego hotelu w Muszynie. Arche Metalowiec Muszyna,…
0 Komentarzy2 Minuty
7 listopada 2025
Mazury bez tłumów: Karwica przyciąga miłośników ciszy i natury
Coraz więcej Polaków wybiera Mazury zamiast zagranicznych kurortów, szukając ciszy,…
0 Komentarzy6 Minuty
6 listopada 2025
Accor podsumowuje wyniki za trzeci kwartał 2025 roku
Grupa Accor poinformowała o wzroście przychodów w trzecim kwartale 2025 roku o 3,1 proc.…
0 Komentarzy2 Minuty










