Good Spot: trendy, które ukształtują branżę turystyczną

Wakacje rozpoczęły się, a wraz z nimi urlopy. Jak wynika z opublikowanych w kwietniu danych GUS, wykorzystanie bazy noclegowej w Polsce w roku 2021 wzrosło o 24,2 proc. względem 2020. Przewidziany jest dalszy wzrost w branży turystycznej, na co zresztą wskazują dane opublikowane przez Światową Organizację Turystyki Narodów Zjednoczonych.
Z przygotowanego przez UNWTO raportu dowiadujemy się, iż w styczniu 2022 roku miał miejsce dwukrotny wzrost międzynarodowego ruchu turystycznego w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Jakkolwiek ruch ten nadal jest mniejszy niż przed pandemią, możemy już zaobserwować, że turystyka zdecydowanie podnosi się z pandemicznej zapaści. Czy jest to jednak wciąż ta sama turystyka? Zebraliśmy kilka trendów, które będą decydować o charakterze naszych podróży w najbliższych miesiącach.
Na łono natury
Ucieczka w naturę to najgorętszy trend – w zasadzie już od 2020. Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele. Najbardziej oczywisty to chęć uniknięcia dużych skupisk ludzkich, a przecież wyjazd w odludne miejsce to najlepsza metoda na zachowanie dystansu społecznego. I mimo że pandemia jest już właściwie za nami, potrzeba obcowania z naturą wydaje się duża jak nigdy. Turyści sami zresztą podkreślają, iż pobyt na łonie natury jest najlepszą formą relaksu.
„Zarówno psychiczne, jak i fizyczne korzyści dla naszego organizmu płynące z obcowania z przyrodą są dobrze udokumentowane. Oczywiście wynikające z pandemii ograniczenia w podróżowaniu sprawiły, iż turyści w większym niż wcześniej stopniu zaczęli korzystać z piękna i uroków znajdujących się w naszym kraju destynacji. Nieważne czy preferujemy piesze wycieczki, jazdę na rowerze, spływy kajakowe, czy też po prostu spacer po plaży – każdy z tych rodzajów ucieczki od cywilizacji przynosi turystom odnowę dla ciała i umysłu” – mówi Roman Sokołowski, CFO Good Spotu, pierwszej sieci mobilnych hoteli w Polsce.
Turystyka wrażeń
Innym trendem, który w pewnym stopniu wynika z naszego doświadczenia pandemii i związanych z nią obostrzeń, jest obecnie mocno manifestująca się potrzeba dostarczania sobie nowych, niekonwencjonalnych wrażeń. U turysty pojawiło się poczucie, że odkładanie na później podróżniczych celów z bucket listy nie ma najmniejszego sensu. Już kilka lat temu wyniki badań wykonanych w ramach The Harris Poll wskazywały, że 72 proc. Millenialsów woli przeznaczać swoje środki finansowe na różnego rodzaju doświadczenia podróżnicze niż kupowanie nowych rzeczy. Obecnie trend ten tylko się nasilił, a turyści jeszcze chętniej stawiają na eksplorację nowych obszarów, noclegi w nietypowych miejscach i zerwanie z podróżniczą rutyną.
Wyjazdy solowe
Powodów, dla których turyści decydują się na solowe podróże, jest kilka. Części z nich odpowiada wolność, jaką one dają. Możliwość robienia tego, co się chce i kiedy się chce, bez oglądania się na innych wycieczkowiczów, rodzinę czy nawet partnera. Inni z kolei traktują ten rodzaj rekreacji jako terapię samorozwojową, okazję do zajrzenia w głąb siebie. Wbrew pozorom, takich turystów jest całkiem dużo. Nie wszyscy jednak chcą samodzielnie organizować swoje wyjazdy. Coraz częściej sięgają oni po fachową pomoc i korzystają z usług pośredników, którzy zajmują się planowaniem wypoczynku dla turystów-samotników.
Większa świadomość ekologiczna i dbałość o środowisko
Obecnie częściej decydujemy się na wyjazd na łono natury. W tym kontekście nie bez znaczenia jest zwiększająca się troska turystów o środowisko naturalne. Znajduje to również odzwierciedlenie w działaniach dostawców usług turystycznych, którzy opracowują i wprowadzają w życie różnego rodzaju koncepcje zrównoważonego podróżowania.
„Ekologia staje się coraz ważniejsza dla naszych klientów. W ramach naszej oferty noclegowej w Good Spot oferujemy unikalne pokoje stworzone z kontenerów. Taki upcycling, podążając zgodnie z zasadą 3R, nie tylko pozwolił nam zmniejszyć koszty ich wyprodukowania, ale najzwyczajniej umożliwił nam zminimalizowanie śladu węglowego. Na dokładkę, wszystkie apartamenty już wkrótce będą całkowicie samowystarczalne za sprawą wspólpracy z Politechniką Wrocławską” – podkreśla Roman Sokołowski.
„Dzięki temu ulokowanie ich pośród przyrody odbywa się bez szkody dla niej samej. Jesteśmy również bardzo podekscytowani najbliższym sezonem, bowiem właśnie wspólnie z Wydziałem Inżynierii i Środowiska Politechniki Wrocławskiej pracujemy nad nowoczesnymi rozwiązaniami eko, aby te przyszłe, niezależne spoty, stały się tym, czego turystyka potrzebuje. Są to m.in. rozwiązania, które poprawią izolację termiczną, pozwolą na zbieranie wody deszczowej, technologię zeroenergetycznej klimatyzacji współpracującej z systemem niskoenergetycznego oczyszczania wody oraz nowy typ panelu fotowoltaicznego” – dodaje.
Czekamy na tegoroczne wyjazdy
Jak widać, pandemia przyniosła wiele zmian w branży turystycznej, ale nie tylko ona odpowiada za pojawianie się nowych trendów związanych z wyjazdami i wypoczynkiem. Pewnej transformacji uległa również nasza świadomość, a także potrzeby. Nowe, ale stale nasilające się upodobania podróżników zdają wytaczać pewien kierunek, w którym będzie podążał sektor turystyczny w najbliższym czasie, oferując wypoczynek i rekreację gwarantujące klientom bogate doświadczenia czy wręcz realizujące koncepcję mindfulness.
Aby przeżyć wakacyjną przygodę, niekoniecznie musimy wyjeżdżać na drugą stronę globu. Cenimy sobie bliskość przyrody, a jednocześnie z większą starannością o nią dbamy. Zatem podczas planowania kolejnych wycieczek coraz mocniej wybrzmiewać będą również wątki związane z ekologią i dbałością o środowisko naturalne.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Sopocka Organizacja Turystyczna zaprasza do udziału w „Sopockich Perłach”
Sopocka Organizacja Turystyczna rozpoczyna siódmą edycję konkursu „Sopockie Perły”.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Sezon narciarski w Wiśle otwarty. Skolnity gotowy na narciarzy
Sezon narciarski na stacji Skolnity w Wiśle rozpocznie się dziś, 5 grudnia, o godzinie…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Travelist.pl rusza z zimowym konkursem fotograficznym
Travelist.pl uruchomił konkurs fotograficzny „Jedź na ferie - wygraj wakacje”, w którym…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2025
Accor mianuje Karelle Lamouche CEO na Europę i Afrykę Północną
Grupa hotelowa Accor ogłosiła powołanie Karelle Lamouche na stanowisko CEO…
0 Komentarzy2 Minuty
3 grudnia 2025
Rusza 8. edycja konkursu fotograficznego #LubelskieTravel
Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna otwiera nabór do kolejnej edycji konkursu…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
WP Holding sprzedaje Fluege.de chińskiej grupie Tongcheng Travel
Fluege.de ma nowego właściciela. WP Holding zawarło umowę sprzedaży Invia Flights Germany…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
ULC rusza z nową edycją kampanii „Nie pakuj się w kłopoty”
Urząd Lotnictwa Cywilnego rozpoczął nową edycję kampanii edukacyjnej „Nie pakuj się w…
0 Komentarzy2 Minuty










