Gmina Mielno najpopularniejsza wśród turystów
Według najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego mieleński samorząd w wakacje 2021 kolejny raz okazał się popularny wśród turystów.
W kategorii podobnych jednostek samorządu terytorialnego gmina Mielno była najchętniej odwiedzanym miejsce nad polskim morzem, a w kategorii OPEN miejsca ustąpiła większym miastom portowym: Kołobrzegowi oraz Gdańskowi.
Turyści wrócili nad morze
To był dobry sezon dla polskiego wybrzeża – takie mogą być wnioski płynące z opracowania GUS-u. W lipcu i sierpniu 2021 r. nad Bałtyk przyjechało prawie 14 proc. więcej gości niż w pandemicznym roku 2020. Czy wszystko wróciło do stanu sprzed pandemii? – To nie jest takie oczywiste, ponieważ widzimy, iż niektóre gminy relatywnie silniej odczuły spadek ruchu turystycznego w zeszłym roku i powrót do poziomu np. z 2019 r. wcale nie musi nastąpić tak szybko, o ile w ogóle nastąpi. Nie wiemy w jaki sposób pandemia wpłynie na turystykę w dłuższym okresie. Z naszej perspektywy cieszymy się, że gmina Mielno była wśród tych miejsc, które stosunkowo najlepiej przeszły kryzys 2020. Co teraz najważniejsze, ostatnie wakacje okazały się dla nas kolejnym sukcesem i trend wydaje się potwierdzać zjawisko tzw. powrotu na właściwe tory – mówi Radosław Sobko, pełnomocnik Burmistrza Mielna ds. turystyki.
(Post)pandemiczna turystyka
Różne analizy przedstawiają konkretne przykłady zmian, jakie nastąpiły w preferencjach i zachowaniu turystów. Statystyki wskazują spadek liczby wyjazdów zagranicznych i rozwój turystyki krajowej. Podobne obserwacje potwierdzają badania prowadzone przez mieleński magistrat. – Przeobrażenie turystyki, którą do tej pory znaliśmy, szczególnie widoczne było w czasie wakacji 2020. Liczba turystów zagranicznych w Gminie Mielno spadła prawie do zera, natomiast pojawiło się u nas zdecydowanie więcej turystów regionalnych. To turystyka regionalna oraz krajowa pozwoliła przetrwać nadmorskim gminom te ciężkie czasy. W 2021 r. zauważyliśmy lekki wzrost liczby gości z zagranicy, natomiast ciężko wyrokować, czy kiedykolwiek wrócimy do poziomu sprzed pandemii, ponieważ nie wiemy, jak trwały wpływ na zachowania turystów wywrze sytuacja, z jaką przyszło się nam zmagać – komentuje Radosław Sobko.
Przepis na sukces gminy Mielno
Wydawałoby się, że łatwo odpowiedzieć na pytanie o to, co takiego ma w sobie gmina Mielno, że cieszy się tak ogromną popularnością. Dominik Gronet, Zastępca Burmistrza Mielna, podkreśla, iż na ten temat powstało wiele artykułów prasowych, naukowych, czy prac dyplomowych, ale zagadnienie jest na tyle złożone, że nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. – Gmina jest bardzo zróżnicowana poprzez swoje miejscowości o niepowtarzalnym charakterze. Dzięki temu tak naprawdę każdy turysta znajdzie tutaj coś dla siebie. Mamy bardzo rozbudowaną bazę noclegową, wśród której znajdują się urokliwe oazy spokoju, ale też nowoczesne i ekskluzywne hotele. Mamy piękne i czyste lasy, ok. 25 kilometrów piaszczystych oraz szerokich plaż, nowoczesne ścieżki rowerowe, ale też niezwykle pomysłowych przedsiębiorców, którzy swoimi inicjatywami trafiają w gusta turystów.
Lepiej być nie może?
Czytając nagłówki artykułów, można pomyśleć, że gmina Mielno nie musi już nic robić, bo turyści i tak tutaj przyjadą. Radosław Sobko podkreśla, że to tylko pozory. – Konkurencja na wybrzeżu jest bardzo silna, ale to wbrew pozorom pozytywne zjawisko, ponieważ korzystnie wpływa na poszczególne miejscowości, czy całe gminy. Dążąc do zwiększania jakości usług i spełniania potrzeb turystów lepiej wykorzystujemy potencjał nadmorskiej turystyki, dzięki czemu możemy konkurować nie tylko ze sobą w Polsce, ale także z zagranicznymi kurortami. W gminie Mielno wprowadziliśmy system zarządzania turystyką, w którym badamy lokalny rynek turystyczny i wyciągamy z tego konkretne wnioski. Staramy się dostosować do gości w taki sposób, aby w miarę naszych możliwości wyjeżdżali od nas najbardziej zadowoleni. Korzystamy przy tym także z opinii ekspertów środowiska biznesu i nauki, którzy doradzają Burmistrzowi Mielna w ramach powołanej w tym celu Rady Turystyki – dodaje Radosław Sobko.
POWIĄZANE WPISY
14 października 2024
Mazowsze Partnerem Strategicznym XV Forum Promocji Turystycznej
Mazowieckie zostało Partnerem Strategicznym XV edycji Forum Promocji Turystycznej, które…
0 Komentarzy4 Minuty
11 października 2024
Debata ekspertów na XV Forum Promocji Turystycznej: rewolucja w zorganizowanej turystyce wyjazdowej
Rynek zorganizowanej turystyki wyjazdowej stale się rozwija. Zmiany rynkowe oraz…
0 Komentarzy2 Minuty
11 października 2024
Dolny Śląsk wybrał Najlepsze Produkty Turystyczne. Zamek Książ na czele
Podczas gali z okazji Światowego Dnia Turystyki we Wrocławiu ogłoszono laureatów…
0 Komentarzy3 Minuty
10 października 2024
Ruszyły prace nad stworzeniem Turystycznej Marki Polesie
9 października 2024 roku w Starostwie Powiatowym w Łęcznej odbyła się konferencja…
0 Komentarzy2 Minuty
10 października 2024
Wielkie dane, wielkie możliwości, czyli jak wykorzystać big data w turystyce?
Już 29 października 2024 roku w Muzeum Historii Polski w Warszawie odbędzie się XV Forum…
0 Komentarzy1 Minuty
9 października 2024
Jaskinia Raj – 60 lat na mapie turystycznej Polski
W najbliższy czwartek 10 października odbędzie się konferencja popularno-naukowa z okazji…
0 Komentarzy1 Minuty
9 października 2024
Zachodniopomorskie kurorty z najlepszym sezonem letnim od trzech lat
Nadmorskie miejscowości Pomorza Zachodniego odnotowały w 2024 roku jeden z najlepszych…
0 Komentarzy3 Minuty
9 października 2024
FlixBus: dworce autobusowe w Polsce wymagają modernizacji
FlixBus – operator dalekobieżnych połączeń autobusowych i kolejowych przeprowadził…
0 Komentarzy3 Minuty
8 października 2024
Costa Cruises z nową ofertą gastronomiczną. Innowacje kulinarne na morzu
Costa Cruises wprowadza nową ofertę gastronomiczną. Dzięki współpracy z szefami kuchni,…
0 Komentarzy1 Minuty