Gdańsk i Pomorze coraz popularniejsze

Jak podała Gdańska Organizacja Turystyczna, tylko od marca do grudnia 2014 roku, miasto odwiedziło 6 mln turystów. Całe Pomorze mogło odwiedzić ok. 8 mln osób.
Jak w rozmowie z PAP, powiedział prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, Łukasz Wysocki: „Każdego roku w porównaniu z poprzednim notowany jest w Gdańsku ok. 10 proc. przyrost liczby odwiedzających. Pod względem liczby turystów Gdańsk jest w pierwszej trójce-czwórce najczęściej odwiedzanych miast w kraju.”
Do Gdańska przyjechało 1,1 mln turystów z kraju i zagranicy (mieli nocleg) i 4,5 mln odwiedzających (bez noclegu). Miasto najchętniej odwiedzali turyści z woj. mazowieckiego (14,3 proc.) a zza granicy – Niemcy (ponad 26 proc.), Brytyjczycy (17 proc.) i Rosjanie (13 proc.). Jako powód przyjazdu turyści najczęściej wymieniali wypoczynek i relaks (73 proc.), zwiedzanie (ponad 62 proc.) i zakupy (18,0 proc.). Imprezy kulturalne przyciągnęły ok. 10 proc. pytanych turystów.
Turyści odwiedzają przede wszystkim Stare Miasto (60 proc.), Bazylikę Mariacką (21 proc.), Westerplatte, Dwór Artusa i stadion piłkarski PGE Arena (po ok. 10 proc.). Wydatki turystów w Gdańsku w ubiegłym roku wyniosły ok. 2,2 mln zł. Średni wydatek turysty oszacowano na 908 zł, a osoby odwiedzającej na 267 zł.
Jak podała PAP, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w Gdańsku Krystyna Hartenberger-Pater skomentowała: „Na Pomorzu notowana jest duża dynamika wzrostu liczby turystów. Przed 2012 rokiem region średnio odwiedzało ok. 5-5,5 mln turystów rocznie, w 2012 (rok organizacji mistrzostw EURO) – 6,6 mln, a w 2013 – 7,7 mln turystów. Po 2012 roku dynamicznie rośnie też liczba turystów zagranicznych. Wzrost liczby turystów ze Skandynawii to około 20 proc. rok do roku. Jednak konkurencja w kraju jest duża. Każde większe miasto w Polsce walczy o swoją markę, swoją tożsamość lokalną. Jednak pod względem rozpoznawalności miast za granicą, Gdańsk jest na trzecim miejscu w kraju, po Warszawie i Krakowie.
Warto zauważyć, że zupełnie innej oferty oczekuje turysta krajowy, a innej turysta zagraniczny. Ze względu na to, że większą część osób odwiedzających Gdańsk i Pomorze stanowią turyści z kraju, w tym zakresie priorytetem jest wydłużenie sezonu. W wysokim sezonie letnim już nie jesteśmy w stanie więcej turystów przyjąć”. Naszym priorytetem jest wydłużenie sezonu, żeby turyści przyjeżdżali też w innych miesiącach i tutaj jest problem, bo turyści krajowi są przyzwyczajeni do podróży wakacyjnych.
Dla turysty zagranicznego powinna być przygotowana oferta bardzo nowoczesna, dynamiczna, w oparciu o pomorskie unikalne wartości. Turysta zagraniczny jest bardziej mobilny, aktywny i on do Polski czy na Pomorze nie przyjeżdża żeby leżeć na plaży, bo to nie jest ten klient, ale on przyjeżdża zwiedzać, doświadczać, przeżywać. Liczy się atmosfera, klimat miejsca, taka turystyka miejska. Oferta dla turysty zagranicznego w Gdańsku powinna być budowana w oparciu o unikalne wartości, jak np. elementy związane z Solidarnością, wolnością, stocznią, ale też z bursztynem, Hanzą.”
POWIĄZANE WPISY
19 grudnia 2025
2. edycja Dolnośląskiego Forum Turystyki Zrównoważonej: dziedzictwo i tożsamość regionu w centrum uwagi
Blisko 100 uczestników spotkało się 15 grudnia w Świeradowie Zdroju podczas 2. edycji…
0 Komentarzy5 Minuty
19 grudnia 2025
Voucher na prywatne lekcje tańca z gwiazdami TVN na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2025
Mazury Zachodnie zimą – spokojna alternatywa dla zatłoczonych górskich kurortów
Mazury Zachodnie kojarzone są przede wszystkim z letnim wypoczynkiem nad jeziorami. Zimą…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
Turystyka bliska naturze. Lubuskie pasieki otwierają się na turystów
Turystyka ewoluuje w kierunku doświadczeń bliższych naturze i lokalnym tradycjom. Jednym…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
Egzotyczny obraz Zosi Markowskiej na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
10 grudnia 2025
Mazowsze z nową strategią rozwoju turystyki biznesowej. MROT wyznacza kierunki dla branży MICE na lata 2026–2030
W Centrum Prasowym Foksal w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
Air Astana spotkała się z branżą w Warszawie
Kazachskie Linie Lotnicze Air Astana zorganizowały 8 grudnia w Warszawie przedświąteczne…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: nauka i praktyka o zarządzaniu turystyką w jednym miejscu
28 listopada 2025 roku w Warszawie odbyła się II edycja Warszawskiego Forum Turystyki i…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty










