Europejczycy chcą wypoczywać w Europie
Najbardziej popularnym kierunkiem wakacyjnym jest Europa, w której wakacje planuje spędzić 76 proc. Europejczyków, a najchętniej odwiedzanymi europejskimi krajami są Francja, Włochy i Hiszpania.
Grupa Europ Assistance wraz z Instytutem badawczym Ipsos przeprowadziła kolejne już badanie Holiday Barometer 2014. Badanie to sprawdza corocznie plany wyjazdowe Europejczyków z Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemiec, Francji, Austrii, Włoch oraz Hiszpanii.
Wśród badanych Europejczyków, 54 proc. zadeklarowało, że z pewnością wyjedzie na wakacje latem 2014 roku. Po dość dużym spadku w 2012 roku (z 66 proc. do 58 proc.), plany wyjazdowe Europejczyków stabilizują się.
Pytani wprost o to, czy planują oszczędzać na wakacjach, większość Europejczyków planuje tylko trochę obniżyć wakacyjne koszty (45 proc.) lub wcale nie zmieniać swoich planów (22 proc.). W tej ostatniej grupie znajdują się głównie Belgowie (48 proc.), Austriacy (41 proc.) i Francuzi (39 proc.).
Średni budżet przeznaczony na wakacje 2014 przez przykładowego Europejczyka to 2 210 Euro (o 110 Euro więcej niż w ubiegłym roku). Największy średni budżet wakacyjny zakładają Anglicy, przeznaczając na ten cel 2 932 Euro i jest to wynik wyższy o 129 Euro niż w ubiegłym roku. Najmniejszy średni budżet wskazali Hiszpanie – 1 723 Euro (choć i tak wyższy o 116 Euro niż w zeszłorocznych deklaracjach).
Pytani o powód wyjazdu Europejczycy w zdecydowanej większości odpowiadają: odpoczynek (62 proc.). Na aktywne zwiedzanie wybiera się co trzeci respondent. Co czwarty badany Europejczyk wyjedzie by spędzić czas z rodziną, a także poznać inną kulturę.
Najbardziej popularnym kierunkiem wakacyjnym jest Europa, w której wakacje planuje spędzić 76 proc. Europejczyków, a najchętniej odwiedzanymi europejskimi krajami są Francja, Włochy i Hiszpania. Do Ameryki Północnej wyjedzie 3 proc. badanych, Amerykę Południową zwiedzi 2 proc. respondentów, natomiast Afrykę i Azję odwiedzi odpowiednio 3 proc. i 1 proc. Europejczyków.
Europejczycy zdecydowanie preferują tereny nadmorskie. Taki kierunek wakacji wybierze 62proc. z nich. W góry natomiast wybiera się 18 proc. badanych, na prowincji urlop spędzi 17 proc. respondentów. Tyle samo wybierze się na objazdowe wycieczki campingowe, a do miast pojedzie 16 proc. Europejczyków.
Zdecydowana większość Europejczyków (72 proc.) samodzielnie zorganizuje swój wyjazd wakacyjny. Niemal 60 proc. wykorzysta w tym celu Internet. Jeśli natomiast chodzi o czas organizacji wyjazdów, w 71 proc. europejski urlop będzie zorganizowany z wyprzedzeniem czasowym. Na wakacje typu „last minute” skusi się 28% badanych. Wakacje na ostatnią chwilę cieszą się największą popularnością wśród Włochów (44 proc.) i Hiszpanów (27 proc.), zaś Niemcy (80 proc.) i Austriacy (81 proc.) przeznaczą więcej czasu na zaplanowanie urlopu.
Badanie Holiday Barometer sprawdziło również największe obawy Europejczyków związane z podróżowaniem. Niemal połowa badanych (45 proc.) obawia się problemów zdrowotnych, które dotknąć mogą podczas wakacji ich lub towarzyszy podróży, a także problemów zdrowotnych bliskich, którzy pozostaną w domu (42 proc.). Kolejną obawą Europejczyków jest utrata dóbr osobistych (bagażu, dokumentów, pieniędzy) – 36 proc. wskazań oraz wypadki komunikacyjne (katastrofa lotnicza, wypadek samochodowy lub kolejowy) wskazane przez 36% badanych. Co trzeci Europejczyk obawia się również różnych zdarzeń związanych z pozostawionym mieszkaniem (zalania, włamania lub pożaru), a także ataku terrorystycznego.
W tegorocznym badaniu wyraźnie widać wzrost świadomości ubezpieczeniowej Europejczyków. Większość z nich (60 proc.) wykupi na wakacje ubezpieczenie i to bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym lub firmie oferującej usługi assistance. Z oferty ubezpieczeniowej agencji turystycznej skorzysta 17 proc. badanych, zaś z oferty online lub oferty banku – 8 proc. badanych.
Badanie Holiday Barometer prowadzone jest corocznie od 2005 roku przez Grupę Europ Assistance.
POWIĄZANE WPISY
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
2 stycznia 2025
Patryk Niewiadomski nowym dyrektorem sprzedaży i rozwoju w Anex Tour
Od stycznia do zespołu Anex Tour dołączył Patryk Niewiadomski. Dyrektor z długoletnim…
0 Komentarzy2 Minuty
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty