Dobra passa biur podroży trwa

KG

Zeszły tydzień był kolejnym bardzo udanym tygodniem dla biur podróży. Liczba rezerwacji w minionym tygodniu wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 aż o 30,36 proc., a liczba klientów – o 28,81 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że w biurach podróży – w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zanotowano wzrost w stosunku do sprzedaży w roku 2013 w wyjazdach samolotowych – o plus 33,9 proc., spadek zaś, w wycieczkach typu autokar + hotel – o minus 6,4 proc. oraz wyjazdach z dojazdem własnym – o minus 38,3 proc.
Imprezy samolotowe w tym tygodniu stanowiły ponad 92 proc. (92,9 proc.) sprzedaży, z dojazdem własnym – 2 proc. a autokarowe – 4,8 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem kolejny tydzień jest Grecja, której udział w sprzedaży wyniósł 27,9 proc., na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce układ pozostał bez zmian: Turcja (16 proc.), Egipt (10,5 proc.), Hiszpania (9,8 proc.), Bułgaria (7,6 proc.), Tunezja (6,8 proc.), Włochy (2,8 proc.), Chorwacja (1,8 proc.), Maroko (1,4 proc.) i Portugalia (1,3 proc.).
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to znowu pierwszą dziesiątkę zdominowała Grecja (pięć lotnisk). Miejsca na podium zajęły : turecka Antalya, grecki Heraklion i bułgarskie Burgas.
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Bułgarii – Burgas (1977 zł) i Warna (2013 zł). Najdrożej jest na Kos (2687 zł) i w Chanii (2781 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w ostatnich czterech tygodniach wzrosła ona o 28,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013.
Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 28,9 proc. Wycieczek samolotowych na Lato 2014 sprzedano aż o 89,7 proc. więcej niż rok temu.

Jeśli chodzi o porównanie najpopularniejszych krajów i kierunków w obecnym sezonie od rozpoczęcia sprzedaży, sytuacja taka sama, jak tydzień wcześniej – na pierwszym miejscu wciąż jest Grecja (23,9 proc. udziału w rynku). Dalej zaś: Turcja (14,8 proc.), Egipt (13,4 proc.), Hiszpania (11 proc.), Bułgaria (4,8 proc.), Tunezja (4,8 proc.), Włochy (3,5 proc.), Maroko (1,7 proc.), Portugalia (1,6 proc.) i Chorwacja (1,6 proc.).