Chorwacja popularna wśród Polaków jak nigdy
Prawie 40 proc. więcej Polaków chce tego lata odpoczywać w Chorwacji – Travelplanet.pl przeanalizował dla portalu waszaTurystyka.pl rezerwacje tzw. Wysokiego sezonu.
To nie tylko efekt tzw. bezpiecznych wakacji. Według badań Travelplanet.pl, wakacje nad Adriatykiem nie odbiegają pod tym względem znacząco od wyjazdu z biurem podróży nad polskie morze.
Travelplanet.pl przeanalizował dla serwisu Waszaturystyka.pl rezerwacje tzw. Wysokiego sezonu letniego (od 24 czerwca do 31 sierpnia) założone do 6 czerwca przez turystów, którzy wybierają się do Chorwacji z biurami podróży. W rankingu popularności na nadchodzące lato znalazła się ona na wysokim, szóstym miejscu. Odsetek wybierających adriatyckie plaże Chorwacji zwiększył się do 4 proc. (z 3,2 proc. i 8. miejscem w rankingu w porównaniu z latem 2015). Wzrost na kierunku wyniósł blisko 40 proc.
Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl, powiedział: “Chorwacja to kraj uznawany przez turystów za bezpieczny a takie destynacje w tym sezonie są szczególnie poszukiwane.”
Konsekwencją takich preferencji jest wzrost średniego kosztu pobytu na osobę. Za chorwackie wakacje w lecie 2016 turyści pozostawiają przeciętnie 1 870 zł od osoby. W zeszłym sezonie było to 1 670 zł.
Ten średni koszt wypoczynku odbiega znacznie od średniej rynkowej, wynoszącej ok 2650 zł. Wytłumaczenie jest proste: o ile w skali całego rynku docieranie do wakacyjnych destynacji samolotem wynosi ponad 90 proc. wszystkich podróży z organizatorami wypoczynku, to w wypadku Chorwacji jest to zaledwie 23 proc. natomiast dojazd własny stanowi niemal 60 proc. a dojazd autokarem – ok 18 proc..
Na niższy koszt pobytu wpływa mocno struktura zakwaterowania. Polscy turyści wybierają w Chorwacji przede wszystkim apartamenty i hotele 2* (17 proc.) oraz hotele 3* (aż 60 proc.) podczas gdy w wypadku całego rynku jest to odpowiednio ok 4 proc. i ok. 33 proc.. Chorwackie wakacje w standardzie 4* wybiera raptem 16 proc. polskich turystów wyjeżdżających z biurami podróży, podczas gdy średnia dla całego rynku to ok. 60 proc.
Jeśli porównamy standard hoteli, wybieranych przez polskich turystów w Chorwacji i w Polsce, okaże się że jest on zbliżony. W wypadku wakacji w naszym kraju również przeważają urlopy w apartamentach i hotelach niższej kategorii 2* i 3* to ponad 60 proc. rezerwacji) choć w Polsce w hotelach 4* urlop rezerwuje ok 25 proc. turystów.
Za taki standard wypoczynku w Polsce turyści płacą przeciętnie ok. 1 380 zł, a więc ok. 500 zł mniej niż w Chorwacji. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że niemal wszystkie rezerwacje wakacji w Polsce są z dojazdem własnym, to ta różnica odpowiada mniej więcej kosztom dojazdu samochodem do Chorwacji (paliwo, opłaty autostradowe itp.)
Wypoczynek w Chorwacji i w Polsce oprócz ogromnego odsetka dojazdów własnych ma jeszcze jedną wspólną cechę – często organizowane są na własną rękę.
Radosław Damasiewicz dodał: „To po trosze tradycja, po trosze efekt braku dogodnych połączeń lotniczych a po trosze brak bariery językowej, jak w wypadku Grecji, Hiszpanii czy Włoch.”
POWIĄZANE WPISY
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
28 listopada 2024
Exim Tours podsumował sezon letni: wzrost liczby klientów o 30 proc.
Exim Tours podsumował sezon letni 2024, odnotowując blisko 30 proc. wzrost liczby…
0 Komentarzy4 Minuty
27 listopada 2024
Grzegorz Bosowski sprzedał udziały we Fly.pl inwestorowi spoza branży, pozostaje prezesem
Po 18 latach istnienia internetowe biuro podróży Fly.pl zostało sprzedane prywatnemu…
0 Komentarzy3 Minuty
26 listopada 2024
Travelplanet.pl: Egipt i Turcja liderami świątecznych wyjazdów Polaków
Wyjazdy świąteczne i sylwestrowe organizowane przez biura podróży cieszą się coraz…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty