Cha-Ka-Bi – start prac nad powstaniem nowego szlaku wodnego

W piątek w Hotelu Warszawa w Augustowie, uczestnicy konferencji poświęconej utworzeniu nowego szlaku turystyki wodnej CHa-Ka-Bi podpisali deklarację na rzecz rozwoju szlaku.
Szlak CHa-KA-Bi (Czarna Hańcza, Kanał Augustowski, Biebrza) –aktywnej turystyki wodnej będzie łączył najbardziej popularnie drogi wodne Podlasia: Czarną Hańczę, Kanał Augustowski i Biebrzę. Z jednej strony jego koniec będzie znajdował się przy Pokamedulskim Klasztorze w Wigrach, z drugiej zaś – przy Forcie Zarzecznym (twierdza Ossowiec).

Podczas konferencji Mirosław Karolczuk, burmistrz Augustowa, powiedział m.in.: „Jedni mówią, że mamy siedem jezior, inni – że dziewięć w granicach Augustowa. A jeszcze dwie rzeki, dwa kanały – to wszystko sprawia, że Augustów jest miastem związanym z woda i z turystyką wodną. Powstanie nowego szlaku wodnego przyciągnie jeszcze więcej turystów kochających turystykę aktywną.
W samym mieście planujemy wybudowanie nowej kładki pieszo-rowerowaej łączącej dwie dzielnice Augustowa. Kładka będzie spełniać trzy funkcje w jednym: będzie atrakcją turystyczną, punktem widokowym oraz kładką na szlaku turystycznym.”
W konferencji wzięli udział m.in.: Tomasz Frankowski – poseł do Parlamentu Europejskiego, Andrzej Gut-Mostowy – sekretarz stanu w MRPiT, Mieczysław Baszko – poseł na Sejm RP, zastępca przewodniczącego sejmowej komisji kultury fizycznej, sportu i turystyki, Rafał Szlachta – prezes POT, Artur Kosicki – marszałek województwa podlaskiego, wicemarszałek Stanisław Derehajło, przedstawiciele samorządów gmin leżących nad obiema rzekami i Kanałem, reprezentanci Parku Narodowego i leśnicy.
Prowadzący konferencję, jej organizator Bogdan Dyjuk, prezes LGD-Puszcza Augustowska, radny wojewódzki, podkreślił: „Jeśli chcemy wypromować region, musimy współdziałać i patrzeć szerzej. Chcemy stworzyć markę turystyczną, ale żeby ją stworzyć, musimy zadbać o ofertę turystyczną. Nowy szlak powinien być w sposób właściwy zagospodarowany. Potrzebna jest do tego nie tylko wspólna wola, ale przede wszystkim działanie. Nie ukrywam, że razem będzie nam łatwiej również zdobyć fundusze na infrastrukturę, w tym również fundusze z KPO.”
Zgodził się z nim Andrzej Gut-Mostowy, który podkreślił: „Aby ściągnąć turystów zagranicznych do Polski, potrzebne jest współdziałanie wielu grup, organizatorów turystyki, gmina i firm. Cieszę się, że na tej sali widzę zaangażowanie wielu, by powstało coś ponadczasowego. To, że powstaje tak ważna inicjatywa, która łączy wiele samorządów, wiele środowisk, jest przykładem dobrego działania turystyki w regionie. Polacy chcą odpoczywać na łonie natury, a ten szlak to odpowiedź na ich potrzeby.”

Rafał Szlachta dodał: „- Turystyka buduje mosty. To będzie kolejne miejsce na mapie kraju, które z dumą będziemy promować. A w dobie pocovidowej ludzi szukają i będą szukać miejsc jeszcze nieodkrytych i jednocześnie niebanalnych. Zaczęły się wreszcie spotkanie offline, widać wielką tęsknotę ludzi za spotkaniami. Wciąż jednak jest ważne, by branża namawiała do szczepień. To najprostsza droga, by nasze plany na przyszłość na rozwój turystyki nie zostały zaprzepaszczone.”

Pomysł na szlak łączący Czarną Hańczę z Biebrzą zrodził się w wyniku kilkuletnich już rozmów i porozumienia porozumienia LGD-Kanał Augustowski z lokalnymi samorządami pod nazwą Augustowsko-Biebrzański Park Turystyczny (ABPT) oraz samorządami z dorzecza Czarnej Hańczy.
Augustów chce skorzystać na tej inicjatywie. Potencjał miasta jest wielki, podobnie jak wszystkich gmin na planowanym szlaku. W 2019 roku – bardzo dobrym roku dla turystyki – w Augustowie odnotowano 1281 noclegów turystycznych na 1000 mieszkańców. Dla porównania w Zakopanem ta proporcja wynosiła ponad 17 tysięcy na 1000 mieszkańców.
Artur Kosicki, marszałek województwa podkreślił: „Czekamy na podobne projekty. Wierzę, że będzie ich jeszcze więcej, bo Podlaskie jest ambitne. Jako zarząd województwa promujemy nasz region na różne sposoby, także poprzez pokazywanie wspaniałych terenów, perełek architektonicznych, które są wyjątkowe w skali globu. Organizujemy także wydarzenia kulturalne i turystyczne, przyciągające mnóstwo zainteresowanych. Uwypuklamy wyjątkowość naszego województwa, bo chcemy, aby było znane nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.”
By wskazać organizatorom „Cha-KA-Bi” kierunek działania, ale i by wykazać, że droga czeka ich wyboista, Hubert Gonera, specjalista od brandingu w turystyce, przedstawił (przypomniał) zasady kreowania turystycznego. Jak zauważył, „najważniejsza jest współpraca. Tylko wtedy można zbudować wysoką jakość. Im więcej zmysłów, tym większe emocje. Musimy przygotować wyróżniki, zastanowić, kto w okolicy posiada ofertę lub potencjał do jej stworzenia, opracować ofertę (cena, dostępność), opracować karty ofertowe, zbudować markę (ma oddawać wspólne obietnice i tożsamość), przetestować markę zaprosić media, by doświadczyły tego, co czeka na turystów, dołączyć narzędzia sprzedaży (OTA), znaleźć finansowanie, pokazać próbkę on-line.

Profesor Jerzy Uścinowicz, profesor z Politechniki Białostockiej, wygłosił mini wykład o możliwościach zagospodarowania architektonicznego strefy szlaku. Jego propozycje m.in. wybudowania estetycznych domków noclegowych spotkał się z delikatna kontrą jednego z leśników – według niego nie ma mowy o żadnych inwestycjach naruszających strukturę Parku.
Idea powstania „Cha-KA-BI” może napotkać największe trudności ze strony dwóch grup. Leśników i przedstawicieli Wód Polskich, których przedstawiciele bardzo często niechętnie odnoszą się do inicjatyw zmierzających do ucywilizowania szlaków wodnych. Niektóre miejsca biwakowe nad Czarną Hańczą wyglądają tak samo, jak przed 40 laty, brakuje koszy na śmiecie, toalet. Wydaje się łatwiej ogłaszać kolejne akcje „społecznego czyszczenia rzek” niż instytucjonalnie ot tę czystość zadbać. Z koeli konserwator zabytków może skutecznie blokować wszelkie zmiany nad Kanałem Augustowskim – zabytkiem wojewódzkim i pomnikiem historii.
Pozostaje wierzyć, że podpisana pod koniec konferencji „Deklaracja utworzenia szlaku aktywnej turystyki wodnej „CHa-KA-Bi” nie pozostanie tylko dokumentem jednej chwili. Że zgodnie z punktami Deklaracji, jej podpisanie, to początek prawdziwej pracy, „opracowywanie i realizację programów dotyczących rozwoju oraz zachowania walorów przyrodniczych, kulturowych i historycznych; organizowanie współpracy partnerów we wspólnych projektach i pozyskiwanie środków finansowych na ich realizację; podejmowanie działań promocyjnych szlaku „CHa-KA-Bi”.

Jak podkreślił Bogdan Dyjuk, pomysłodawcom chodzi o stworzenie solidnej, ponadlokalnej marki, która pozwoliłaby na odpowiednią promocję nie tylko tej części, ale całego województwa.
Patronem medialnym był portal WaszaTurystyka.pl
Przedstawiciele naszej redakcji mieli okazję poznać fragmenty Szlaku, relacja w najbliższych dniach.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Niemcy częściej wybierają Polskę. Dane DRV wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania
Niemieccy turyści coraz częściej wybierają Polskę jako cel podróży. Dane Deutscher…
0 Komentarzy2 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
25 listopada 2025
Opole zapowiada świąteczny jarmark i nowe atrakcje
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Opolu wystartuje 28 listopada i potrwa do 23…
0 Komentarzy1 Minuty










