Branża turystyczna w obliczu wyzwań. Nowa dyrektywa i kontrola cen w usługach turystycznych

Branża turystyczna w Polsce stanęła przed dwoma poważnymi wyzwaniami, które związane są z nową dyrektywą turystyczną opracowywaną przez Komisję Europejską oraz kontrolą cen usług turystycznych przez UOKiK. W ostatnim czasie Polska Izba Turystyki (PIT) podjęła dyskusję na temat obu tych tematów podczas XXXV walnego zgromadzenia zorganizowanego w siedzibie zespołu pieśni i tańca Mazowsze w Otrębusach.
Pierwszym z najważniejszych obecnie problemów, z jakimi mierzy się branża, jest nowa dyrektywa turystyczna przygotowywana przez Komisję Europejską. W trakcie XXXV walnego zgromadzenia PIT omówione zostały jej najważniejsze aspekty. W odpowiedzi na skutki nagłego załamania rynku turystycznego, spowodowanego pandemią Covid-19, komisja zaproponowała zaostrzenie przepisów, włączając w to zakaz pobierania zaliczek przez biura podróży. Jednak branża turystyczna uważa, że istniejące przepisy powinny zostać poluzowane, szczególnie w sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak nagłe i nieprzewidziane okoliczności, które mogą wymusić anulowanie imprezy przez organizatora.
Poszukiwanie kompromisowych rozwiązań
Drugim z kluczowych problemów, z jakim obecnie boryka się branża, jest kontrola przeprowadzana przez UOKiK w firmach turystycznych, takich jak Wakacje.pl i Travelplanet.pl. Urząd grozi karą finansową zarówno agentom, jak i organizatorom, za różnice pomiędzy początkowymi a ostatecznymi cenami wyjazdów, prezentowanymi klientom w wynikach wyszukiwania ofert. Branża argumentuje, że te różnice wynikają z dynamicznego procesu kształtowania cen, który jest nieodłączną częścią działalności turystycznej. Dodatkowo, rozwinięta technologia firm pośredniczących w sprzedaży również wpływa na kształtowanie się cen.
Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”
Polska Izba Turystyki uczestniczy w rozmowach z UOKiK-iem. Podejmowane dyskusje mają na celu znalezienie kompromisowych rozwiązań. Paweł Niewiadomski, prezes PIT, podkreślił potrzebę znalezienia rozwiązania, które będzie chroniło też konsumentów.
W obliczu tych wyzwań, branża turystyczna musi podjąć działania chroniące interesy, znaleźć kompromisowe rozwiązania oraz zapewnić konkurencyjność polskim przedsiębiorcom. Wspólne działania będą wymagać wsparcia i współpracy wszystkich zainteresowanych stron. Jak również podkreślono podczas zebrania, ważne jest, aby rozmowy i negocjacje były prowadzone w sposób otwarty i konstruktywny, uwzględniając zarówno perspektywę konsumentów, jak i potrzeby przedsiębiorców.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Niemcy częściej wybierają Polskę. Dane DRV wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania
Niemieccy turyści coraz częściej wybierają Polskę jako cel podróży. Dane Deutscher…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Opole zapowiada świąteczny jarmark i nowe atrakcje
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Opolu wystartuje 28 listopada i potrwa do 23…
0 Komentarzy1 Minuty
25 listopada 2025
Kasina Ski&Bike otwiera sezon narciarski
Kasina Ski&Bike jako pierwszy ośrodek Grupy Pingwina rozpoczęła sezon narciarski,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dolnośląska Organizacja Turystyczna prezentuje nowy spot – Dolny Śląsk Travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zaprezentowała nowy spot promocyjny „Dolny Śląsk…
0 Komentarzy2 Minuty










