Biura podróży – znowu słabsza sprzedaż

AG

W tym roku w biurach podróży panuje huśtawka nastrojów. Po poprzednim dobrym tygodniu, w którym liczba klientów była o 14,2 proc. większa niż w analogicznym okresie 2018 roku – w ostatnim tygodniu w liczba klientów spadła o prawie 17 proc.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2018 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o 17 proc., zaś liczba klientów – o 16,9 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 84 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 8,6 proc. a autokarowe – 7,3 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o 9,1 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 22,5 proc., zaś liczba samolotówek o 16,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Egipt, Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Portugalia i Tunezja.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i po dwa egipskie i tureckie.
Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Hurghada.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 060 zł) i Hurghadzie (2 286 zł). Najdrożej jest na Kos (2 745 zł) i w Heraklionie (2 715 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty była w ostatnich czterech tygodniach o 6,6 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze zmalały o 5,8 proc., autokarowe zmalały o 11,4 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o 10,2 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 5,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 23,6 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Grecja (spadek o 26,5 proc.), Egipt (+60,1 proc.), Hiszpania (spadek o 22,8 proc.), Włochy (minus 21 proc.), Bułgaria (minus 41,3 proc.), Tunezja (+ 70,9 proc.), Albania (minus 37,8 proc.), Portugalia (+7,9 proc.) i Tajlandia (+4,3 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,7 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Grecję – 17,6 proc., Egipt – 16,3 proc, Hiszpanię – 9,2 proc., Włochy –4,6 proc., Bułgarię – 4,2 proc.