Biura podróży – w upały sprzedaż spadła

AG

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o minus 3,9 proc., zaś liczba klientów – o minus 3,5 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 92,2 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2,3 proc. a autokarowe – 5,3 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 14,6 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 28,8 proc., zaś liczba samolotówek zmalała – o minus 1,7 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Bułgaria, Hiszpania, Włochy, Albania, Egipt, Tunezja, Cypr i Chorwacja. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie. Na podium znajdują się Antalya, Burgas i Heraklion. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 019 zł) i w Warnie (2 024 zł). Najdrożej jest na Kos (2 708 zł) i w Chanii (2 813 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 6,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 9,8 proc., autokarowe zmalały – o minus 10 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 38,8 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 19,5 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 87,4 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 17 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (126,5 proc.), Hiszpania (spadek o minus 23,2 proc.), Egipt (+62,3 proc.), Bułgaria (+1,6 proc.), Włochy (minus 5,2 proc.), Albania (+67,7 proc.), Tunezja (278,8 proc.), Chorwacja (minus 14,8 proc.) i Cypr (27,9 proc). Na 11. pozycji Maroko (wzrost o 40 proc.), zaś na 13. – Polska (minus 1,2 proc.)
Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 29,4 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,9 proc., Hiszpanię – 10,8 proc., Egipt – 8,3 proc., Bułgarię – 7,9 proc., Włochy – 5,2 proc.