Biura podróży – Turcja, Grecja i Egipt biorą ponad połowę rynku

AG

W biurach podróży w Polsce 19,4 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Grecję – 19,3 proc., Egipt – 15,2 proc.

W ostatnim tygodniu roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2018 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o 3,5 proc., zaś liczba klientów – o 5,2 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 29 proc., liczba imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 18,1 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o 9,7 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 82,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 7,1 proc. a autokarowe – 10,1 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Tunezja, Albania, Chorwacja i Polska.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się pięć greckich i po dwa greckie i tureckie.
Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 064 zł) i w Hurghadzie (2 379 zł). Najdrożej jest w Heraklionie (2 856 zł) i na Kos (2 758 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty była w ostatnich czterech tygodniach o 8,3 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o 9,9 proc., autokarowe wzrosły o 20,8 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o 16,5 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku o 6,2 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 20,3 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Grecja (spadek o 23,1 proc.), Egipt (+38 proc.), Hiszpania (spadek o 21,6 proc.), Bułgaria (minus 38,6 proc.), Włochy (minus 19,6 proc.), Tunezja (+ 30,6 proc.), Albania (minus 35,3 proc.), Portugalia (+5 proc.) i Chorwacja (minus 30,1 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,4 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Grecję – 19,3 proc., Egipt – 15,2 proc, Hiszpanię – 9,6 proc., Bułgarię – 4,6 proc, Włochy – 4,5 proc.