Biura podróży – pierwsza piątka zgarnia już 2/3 rynku

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 wśród klientów biur podróży w Polsce największym powodzeniem cieszą się imprezy w Turcji, Egipcie, Grecji, Hiszpanii i Włoszech – wybiera je w sumie 65,3 proc. klientów.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu tego sezonu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 11,1 proc., zaś liczba klientów – o 9,7 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu, stanowiły 87,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 5,8 proc. a autokarowe – 6,3 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 12,1 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 25,2 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła o 15,2 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Egipt, Turcja, Grecja, Hiszpania, Włochy, Bułgaria, Kuba, Albania, Tunezja i Portugalia.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się po trzy egipskie i greckie i oraz po dwa hiszpańskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam.

Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Sharm El Sheik (2 116 zł) i w Hurghadzie (2 027 zł). Najdrożej jest na Rodos (2 790 zł) i w Heraklion (2 760 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o minus 6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze wzrosły o 9,6 proc., autokarowe zmalały o minus 5,7 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały minus 19,1 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 0,4 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 45,4 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+100,1 proc.), Grecja (minus 32 proc.), Hiszpania (spadek o minus 28,4 proc.), Włochy (minus 19,7 proc.), Bułgaria (minus 46,7 proc.), Tunezja (wzrost o 126,5 proc.), Tajlandia (minus 2,6 proc.), Albania (minus 32,5) i Austria (minus 23,8 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 20,1 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Egipt – 17,8 proc., Grecję – 13,8 proc., Hiszpanię – 8,5 proc., Włochy – 5,1 proc., Bułgarię – 2,1