Biura podróży – Grecja zdecydowanym liderem na polskim rynku

AG

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się siedem greckich i dwa tureckie. 22,9 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 90.6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 4,7 proc. a autokarowe – 4,5 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Bułgaria, Hiszpania, Egipt, Włochy, Albania, Chorwacja, Portugalia i Tunezja.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się siedem greckich i dwa tureckie.
Na podium znajdują się Antalya, Zakyntos i Burgas.

Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 026 zł) i w Tirnanie (2 180 zł). Najdrożej jest w Chanii (2 929 zł) i na Kos (3 083 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty była w ostatnich czterech tygodniach o 13,2 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o 14,8 proc., autokarowe zmalały o 8,9 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 27,5 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku o 7,7 proc. Liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o 2,6 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała – o 13,6 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o 7,6 proc.
Wycieczki samolotowe stanowią 86,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się Grecja (spadek o 23,4 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem), zaś na drugim – Turcja (wzrost o 19,2 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+33,6 proc.), Hiszpania (spadek o 20,8 proc.), Bułgaria (minus 32,5 proc.), Włochy (minus 22,6 proc.), Albania (minus 35 proc.), Tunezja (+ 16,3 proc.), Portugalia (+9,5 proc.) i Chorwacja (minus 19,4 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 22,9 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 19 proc., Egipt – 13,5 proc, Hiszpanię – 9,7 proc., Bułgarię – 5,3 proc, Włochy – 4,3 proc., Albanię – 2,2 proc., Tunezję – 2,1 proc., Portugalię- 1,6 proc. i Chorwację – 1,6 proc.