Biura podróży – Grecja i Turcja wciąż najpopularniejsze

AG

Mimo paniki w masowych mediach Grecja i Turcja wciąż najpopularniejsze wśród klientów biur podróży.

W pierwszym tygodniu lipca w biurach podróży odczuć się dało echa wydarzeń w Tunezji oraz ostrzeżeń polskiego MSZ. Liczba rezerwacji w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku spadła minimalnie, o minus 1,2 proc., zaś liczba klientów – o minus 0,8 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 90,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 3,6 proc. a autokarowe – 6 proc. W ostatnim tygodniu, w, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 40,7 oraz imprez z dojazdem własnym – o 14,2 proc., liczba samolotówek spadła zaś o minus 3,2 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem, dwudziesty szósty tydzień z rzędu, była Grecja, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Egipt, Włochy, Portugalia, Chorwacja, Cypr i Albania. To już trzeci tydzień obecności w pierwszej dziesiątce Albanii.

Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to w pierwszej dziesiątce znalazło się sześć greckich i dwa tureckie. Pierwsza trójka to, Antalya, Heraklion i Rodos
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Burgas (2 068 zł) i w Hurghadzie (2 087 zł). Najdrożej jest w Chanii (2 756 zł) i w Heraklionie (2 674 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w maju, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2015 w ostatnich czterech tygodniach wzrosła ona o 1,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego . Sprzedaż wycieczek autokarowych wzrosła o 29,5 proc., imprez z dojazdem własnym o 13,3 proc., zaś samolotówek spadła o minus 0,3 proc.

Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2015 liczba klientów wzrosła o 4,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,7 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza dziesiątka pozostała bez zmian. Na dwudziestym miejscu – po raz piąty – Polska (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 62,3 proc.), zaś na miejscu trzynastym – Albania (+60,9). Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja( w porównaniu z ubiegłym rokiem ( +12,2 proc.). Dalej zaś: Turcja (+9,9 proc.), Egipt (minus 6,6 proc.), Hiszpania (+ 12,7 proc.), Bułgaria (+12,7 proc.), Włochy (+29,1 proc.), Tunezja (minus 47,1 proc.), Portugalia (+ 13,9 proc.), Chorwacja (minus 2,9 proc.) i Cypr (+7,5 proc.).