Bezpieczeństwo w hotelu ważniejsze niż cena

Ogłoszone przez premiera Mateusza Morawieckiego otwarcie hoteli od 4 maja to pierwszy krok przywracania branży turystycznej do życia. Droga do pełnego funkcjonowania obiektów i realnej możliwości korzystania z ich oferty, jest jednak jeszcze długa i trudna – komentuje dr Piotr Kociszewski ze Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.
Sam pierwszy etap to ogromne wyzwanie dla personelu. Wytyczne dotyczące utrzymania higieny, są bardzo konkretne i wymagają o wiele większych nakładów pracy. Przykładem jest choćby „Bieżące dezynfekowanie, nie rzadziej niż co godzinę, ogólnych toalet, wind, blatu recepcyjnego (po każdym gościu), klamek, poręczy, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni. Precyzyjne dozowanie profesjonalnych środków myjących.” Co ważne, nie jest to pełne otwarcie obiektów, bowiem m.in. przestrzenie rekreacyjne (siłownie, sale pobytu, baseny) nadal pozostają zamknięte, a hotelowe restauracje – zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju – mogą serwować gościom posiłki jedynie do pokoju.
Bezpieczeństwo głównym kryterium wyboru obiektu?
Powstaje pytanie – co zatem będzie obecnie kryterium doboru obiektu? Nierzadko stanowiły je właśnie kwestie jakościowe – dobra kuchnia, oferta rekreacyjna itd. Teraz takim kryterium może być bezpieczeństwo. To pole – przestrzeń rynkowa – do stworzenia nowych rozwiązań
i produktów, dostosowanych do „zawirusowanej turystyki”. Pojawiają się wręcz pomysły certyfikowania bezpieczeństwa obiektów turystycznych. Widać to już w pierwszych badaniach. Pod koniec kwietnia na zlecenie obiektu Blue Marina Mielno przepytano o to ponad 3400 respondentów. Na pytanie „Czy jakość zabezpieczeń powinna być certyfikowana?” ponad połowa ankietowanych (57 proc.) wskazała odpowiedź pozytywną – „Tak – warto, by zewnętrzna komisja potwierdziła spełnienie standardu przez dany obiekt”.
Wakacje w Polsce!
Właściwą ilustracją nastrojów konsumentów są także inne kwietniowe wyniki badań „Plany wyjazdowe Polaków”, zrealizowane na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej. Aż 30 proc. z grupy ponad 1000 respondentów, w ciągu najbliższych kilku tygodni planuje wyjazd turystyczno-wypoczynkowy z przynajmniej jednym noclegiem. Aż 87 proc. z nich chce podróżować po Polsce – najczęściej w góry (34 proc.), nad morze (27 proc.) lub nad jeziora (16 proc.).
I w tym przypadku respondenci wskazują na kwestie bezpieczeństwa, bowiem w pytaniu „Co jest dla Ciebie obecnie ważne przy planowaniu wyjazdów?” obok standardowego zwrócenia uwagi na koszty wyjazdu i miejsce zakwaterowania, jednocześnie 82 proc. ankietowanych wskazało na „Wprowadzenie przez obiekt podwyższonych standardów higienicznych.”
Podróże nie tylko „w realu”
Oczywiście, należy mieć świadomość, że są to tylko badania na pewnych próbach i nie mogą one oddawać nastrojów całej sfery popytu na rynku usług turystycznych. Interesującym przykładem jest np. turystyka seniorów. W moich badaniach z kwietnia kierowanych do tej grupy turystów, widać potrzebę izolacji, troskę o zdrowie i ogólny strach przed powrotem do – tak rozwiniętej przed pandemią – aktywności turystycznej seniorów. To pokazuje, że jeszcze długo, klasyczną turystykę będzie musiała uzupełniać oferta podróży wirtualnych.
Spadek cen? Niekoniecznie
Znaczny spadek zainteresowania turystów wyjazdami, szczególnie w pierwszym okresie otwarcia obiektów, teoretycznie mógłby skłonić obiekty do obniżania cen. To jednak wcale nie jest przesądzone. Koncentracja turystów na krajowym rynku i nacisk na bezpieczeństwo prawdopodobnie sprawią, że ceny utrzymają się na ubiegłorocznym poziomie. Nakłady, jakie hotele będą musiały ponieść, by trzymać się wytycznych, znacznie podniosą ich koszty. Oczywiście będzie grupa obiektów, które na krótko, zdecydują się walczyć o klientów ceną.
Branża, szczególnie turystyka zorganizowana, czeka na szczegóły dalszego luzowania obostrzeń i jasne wytyczne rządu, które pozwolą jej planować kolejne tygodnie.
O autorze: Dr Piotr Kociszewski, prodziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji w Szkole Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula, jest ekspertem w zakresie turystyki i prawa turystycznego. Wykłada także na Uniwersytecie Warszawskim i jest właścicielem Biura Podróży PITUR.
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Google: Tanie loty przebijają elektronikę. Podróże w centrum zainteresowania Polaków na Black Friday
Black Friday 2025 przyniósł wyraźną zmianę w nawykach zakupowych Polaków. Dane Google…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2025
Kiwi.com radzi, jak przygotować się do podróży z psem
Coraz więcej podróżnych decyduje się zabierać ze sobą psy na pokład samolotu. Kiwi.com…
0 Komentarzy3 Minuty
17 października 2025
Travelist: Polacy planują listopadowe wyjazdy. Najpopularniejsze Bałtyk, Tatry i Warmia
Długi weekend w listopadzie to dla wielu Polaków okazja, by urozmaicić codzienną rutynę i…
0 Komentarzy6 Minuty
9 października 2025
Triverna: Polacy stawiają na jesienne wyjazdy. 84 proc. planuje wypoczynek w kraju
Sezon jesienny zyskuje na znaczeniu w planach urlopowych Polaków. Jak pokazuje badanie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 października 2025
eSky.pl: All inclusive wciąż popularne, ale Polacy stawiają na samodzielne wyjazdy
Polacy w 2025 roku coraz częściej planują wakacje samodzielnie i rezerwują je online,…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Nocowanie.pl: Regionalne bony turystyczne coraz popularniejsze wśród Polaków
Regionalne bony turystyczne zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Prezentmarzeń: Coraz mniej osób rezygnuje z urlopu. Polacy wybierają city breaki
Polacy coraz częściej spędzają urlopy w sposób aktywny i różnorodny, a obok tradycyjnych…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Raport Turystyka 2030: Polacy wybiorą biura podróży, technologie i bezpieczeństwo
73 proc. Polaków planujących wyjazdy turystyczne w ciągu najbliższych pięciu lat chce…
0 Komentarzy2 Minuty
5 września 2025
Nocowanie.pl: Trudny sezon letni 2025 dla branży noclegowej
Polscy hotelarze podsumowali zakończony sezon letni. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez…
0 Komentarzy3 Minuty









