Atrakcyjność i profesjonalna promocja, czyli dlaczego Tarnów odnosi sukcesy w turystyce

Profesjonalizm osób zajmujących się tworzeniem struktur promocji w połączeniu z turystycznym potencjałem miasta to przepis na sukces. Przed pandemią szansę na jego odniesienie w turystyce miał Tarnów. Jeśli promocja będzie nadal prowadzona w sposób przemyślany i konsekwentny, koronawirus jedynie odsunie ten proces w czasie, ale na pewno go nie zatrzyma.
Czy Lokalna Organizacja Turystyczna jest w stanie skutecznie budować wizerunek swojego miasta, powiatu czy subregionu? Przyjęta w 1999 roku ustawa o Polskiej Organizacji Turystycznej stworzyła możliwość powoływania Lokalnych OT oraz dość precyzyjnie określiła ich zadania. Od tego czasu nie pojawił się jednak żaden akt prawny, który np. regulowałby zasady finansowania LOT-ów. W efekcie, w ciągu minionych 20 lat, powstały zaledwie 123 Lokalne Organizacje Turystyczne, z których większość to instytucje pozorne. Mniej więcej jedna piąta LOT-ów współdziała w ramach Ogólnopolskiego Porozumienia.
Wyjątkowy LOT w wyjątkowym mieście
Oczywiście można wymienić kilka spektakularnych przykładów: Warszawska OT, Gdańska OT, Poznańska OT czy stosunkowo niedawno powstała Łódzka OT. Działają one w dużych i bogatych miastach! Do tych potentatów można dodać kilka – najwyżej 10 – mniejszych LOT-ów, którym swoją działalnością udało się przyciągnąć uwagę na szerszym forum. Z pewnością należy do nich Tarnowska Organizacja Turystyczna, której zadaniem jest kreowanie i promowanie atrakcji turystycznych w miejscu autentycznie bardzo ciekawym…
„Miasto wyjątkowe” – tak mówią o Tarnowie jego mieszkańcy. Można by to uznać za przejaw lokalnego patriotyzmu, ale po kilkudniowym intensywnym pobycie, w pełni solidaryzuję się z tą opinią. Trzeba jednak dodać, że to miejsce ciągle nie w pełni poznane, nie w pełni odkryte…
Nie tylko renesans i mikroklimat
Na podstawie przywileju Króla Władysława Łokietka z 7 marca 1330 r. Tarnów stał się miastem lokowanym na prawie magdeburskim. Okres największego rozkwitu Tarnowa to wiek XVI i modny wówczas duch reformacji, której patronował hetman wielki koronny Jan Tarnowski.
Obecnie miasto liczy ok. 110 tys. mieszkańców i zajmuje powierzchnię 72 km kw. Po Krakowie jest to największy kompleks zabytkowy w południowej Polsce. Znajduje się tutaj kilkadziesiąt zabytkowych budynków z epoki gotyku, renesansu i baroku. Tarnowską Starówkę wybitni znawcy określają jako perłę polskiego renesansu.
Taką mniej więcej wiedzą na temat Tarnowa do niedawna mógł dysponować przeciętny polski turysta, dochodziła do tego informacja o tym, że jest to “polski biegun ciepła” i siedziba giełdowej Grupy Azoty S.A.
Wielokulturowość sprzyja promocji
Od pewnego czasu wiedza o Tarnowie wśród Polaków staje się coraz bardziej powszechna, a miasto zaczęło w profesjonalny sposób kreować swój wizerunek, nie zapominając również o całym regionie. I tu miła konstatacja – region tarnowski dysponuje wszechstronnymi walorami turystycznymi i krajoznawczymi! Trzy zespoły parków krajobrazowych, liczne atrakcje przyrodnicze oraz malownicze lasy zachęcają do uprawiania turystyki pieszej, rowerowej i konnej.

Tarnów jest miastem wielokulturowym. Żydzi, mieszkający tu od ponad pięciu wieków, przed II wojną światową stanowili 45 proc. wszystkich mieszkańców. Swoje piętno w bogatym dziedzictwie kulturowym odcisnęli również Romowie, Ukraińcy, Austriacy, Niemcy czy Szkoci. Szczególne relacje łączą Tarnów z Węgrami. Tu w 1794 roku urodził się wspólny bohater obu narodów, generał Józef Bem. Miejsca i pamiątki związane z jego osobą są celem odwiedzin licznych turystów węgierskich.

Atrakcyjność to nie wszystko
Już powyższa powierzchowna relacja dowodzi, że Tarnów stanowi wdzięczny i godny podziwu temat do promocji. Zajmuje się tym na co dzień powstałe w roku 2011 stowarzyszenie Tarnowska Organizacja Turystyczna (w skrócie: LOT TOT). Zasięgiem działania obejmuje ono powiaty: brzeski, bocheński, dąbrowski, tarnowski oraz miasto Tarnów.
Założenia i cele działalności LOT TOT są podobne, jak wszystkich pozostałych Lokalnych OT, natomiast tych, którzy się na tym trochę znają, uderza dojrzałość i profesjonalizm realizowanych przedsięwzięć. W mojej ocenie jest to efekt ścisłej współpracy, zarówno programowej, jak i kadrowej, z Tarnowskim Centrum Informacji.
Promocja w rękach fachowców
TCI to instytucja z długą tradycją sięgającą lat 60-tych ub. wieku. W 1999 roku funkcje informacyjno-promocyjne przejęło Tarnowskie Regionalne Centrum Koordynacji i Obsługi Turystyki, a na jego bazie w 2006 r. utworzono dzisiejsze TCI. Dzisiaj to jedno z najbardziej utytułowanych i najprężniej działających centrów informacji turystycznej w Polsce. Wielokrotny zdobywca I miejsca w konkursie POT na najlepsze centrum informacji turystycznej w Polsce, posiada najwyższą kategorię czterech gwiazdek w systemie certyfikacji, stanowi również ważny element Małopolskiego SIT.
Od 2003 roku dyrektorem Centrum jest Marcin Pałach. Był jednym z założycieli Tarnowskiej OT, a w 2017 r. został jej prezesem. W mojej ocenie to bardzo symptomatyczne – LOT TOT nie kieruje polityk, lokalny działacz lub urzędnik, ale fachowiec, ekspert od promocji! W efekcie subregion tarnowski dysponuje jednym z najbardziej przemyślanych i dalekowzrocznych planów promocji. Zresztą to nie tylko plany, ale również wdrażanie nowych pomysłów, których nadrzędnym celem jest poszerzanie kręgu potencjalnych turystów zainteresowanych Tarnowem i subregionem.
Wino i widoki – również na przyszłość
Do najnowszych zaliczyłbym projekt turystyczny, łączący wycieczki rowerowe ze zwiedzaniem małopolskich winnic, których sporo już działa w regionie tarnowskim.

Rafał Stec: stwórzmy w Tarnowie centrum winiarstwa małopolskiego
Odwiedzając tarnowskie można zauważyć sporo wież i tarasów widokowych, powstałych w ostatnich latach. Można z nich podziwiać piękną panoramę Pogórza oraz dolin Dunajca, Białej i Wisłoki. Przyznam, że dotychczas nie doceniałem znaczenia tych konstrukcji, dla rozwoju turystyki. Myliłem się – w praktyce okazuje się, że to istotny czynnik przyciągający coraz więcej turystów, w tym rodziny z dziećmi.

W ostatnich latach liczba turystów odwiedzających Tarnów rosła o kilkanaście procent rocznie. Dominowali oczywiście Polacy, ale w coraz większym stopniu przyjeżdżali również turyści z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Węgier, Austrii, Czech, ale również z Hiszpanii i Izraela. To dobry prognostyk i pozwala na optymistyczne założenia, że po okresie pandemii nastąpi jeszcze bardziej wzmożone zainteresowanie subregionem tarnowskim.
Jerzy Szegidewicz
Komentator
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
Turystyka bliska naturze. Lubuskie pasieki otwierają się na turystów
Turystyka ewoluuje w kierunku doświadczeń bliższych naturze i lokalnym tradycjom. Jednym…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
Egzotyczny obraz Zosi Markowskiej na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2025
Tomasz Marzec nowym rzecznikiem prasowym Polskiej Organizacji Turystycznej
Od stycznia 2026 roku Tomasz Marzec będzie rzecznikiem prasowym POT, wnosząc do zespołu…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2025
MerlinX Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2025
Nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Touroperatorzy zyskają łatwiejszy dostęp do gwarancji ubezpieczeniowej
Podpisano nowelizację ustawy o imprezach turystycznych, która ułatwi touroperatorom…
0 Komentarzy4 Minuty
17 grudnia 2025
Itaka Złotym Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Gąsiory Turystyki 2025 przyznane! Poznajcie młode talenty polskiej branży turystycznej
W drugiej edycji konkursu Gąsiory Turystyki ponownie nagrodziliśmy nowe talenty branży…
0 Komentarzy6 Minuty
10 grudnia 2025
Mazowsze z nową strategią rozwoju turystyki biznesowej. MROT wyznacza kierunki dla branży MICE na lata 2026–2030
W Centrum Prasowym Foksal w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
Air Astana spotkała się z branżą w Warszawie
Kazachskie Linie Lotnicze Air Astana zorganizowały 8 grudnia w Warszawie przedświąteczne…
0 Komentarzy2 Minuty










