Turystyczna Organizacja Otwarta chce podjąć dialog z UOKiK odnośnie prezentowania cen
Turystyczna Organizacja Otwarta odniosła się do komunikatu wydanego przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 31 stycznia tego roku w sprawie postawienia zarzutów w spółce Wakacje.pl odnośnie wprowadzania konsumentów błąd, co do ceny. Organizacja liczy na spotkanie i podjęcie rozmów, aby takie sytuacje nie miały miejsca w przyszłości.
W oświadczeniu czytamy: “Specyfika działania branży turystycznej, a także dynamika rozwoju ofert imprez turystycznych powoduje, że aktualność ceny nie może być często identyfikowana jako stała w dłuższym okresie.
Zgadzamy się z twierdzeniem prezesa Chróstnego, że cena jest jednym z podstawowych kryteriów, które brane są pod uwagę przy planowaniu wyjazdu, ale cena ta zmienia się dynamicznie nawet w ciągu jednego dnia, a wpływ na to ma szereg różnych czynników. Pośrednicy tacy jak Wakacje.pl czy Travelplanet.pl nie odpowiadają za cenę i nie mają na nią wpływu.
Przy sprzedaży imprez turystycznych obowiązuje zasada jednolitej ceny niezależnie od kanału dystrybucji, agenci, niezależnie od tego, czy są to stacjonarne biura podróży, czy też platformy internetowe jak te wspomniane wyżej prezentują jedynie ofertę z przyporządkowaną do niej ceną, korzystając systemu rezerwacyjnego.
Organizatorzy aktualizują ceny imprez turystycznych na podstawie wielu zmiennych, które mają na nią wpływ. Te zmiany, chociaż wprowadzone do systemów rezerwacyjnych na bieżąco nie aktualizują się we wszystkich wyszukiwarkach w czasie rzeczywistym. System weryfikuje poprawność ceny dopiero przy wyborze oferty.
Nie wiąże się to ze złą wolą ani po stronie agenta, ani po stronie organizatora, a wynika jedynie z ograniczeń technologicznych i sposobu, w jaki działają systemy informatyczne. W zależności od systemu rezerwacyjnego może być np. doliczenia opłat za TFG i TFP dopiero na końcowym etapie rezerwacji, ale z podaniem tej informacji podróżnemu już na etapie wyboru oferty.
Dodatkowo w przypadku ofert opartych na tak zwanym pakietowaniu dynamicznym cena uzależniona jest od cen wszystkich składników wchodzących w skład danego pakietu w danej minucie, a nawet sekundzie dokonania rezerwacji przez klienta.
Cena tak podstawowej usługi wchodzącej w skład większości pakietów, jak transportu lotniczego zmienia się w sposób stały w zależności od ilości sprzedanych miejsc, podobnie w przypadku usług zakwaterowania, czyli cen danego hotelu wchodzącego w skład pakietu. Przecież często pojawiają się sytuacje, w których wybrana oferta w momencie rezerwacji nie jest możliwa, dlatego że jedna z usług wchodzących w jej skład jest już niedostępna, bo kilka sekund wcześniej ktoś inny dokonał rezerwacji, możliwe jednak, że cena będzie dostępna po rekalkulacji i zaktualizowaniu według nowych cen, które zaciągają się z systemów rezerwacyjnych linii lotniczych czy innych podmiotów.
Nie wiemy, jak dalece przeprowadzone przez UOKiK analizy, zawierały w sobie zrozumienie specyfiki działalności organizatorów turystyki. Komunikaty wydawane przez UOKiK, czy też postawienie zarzutu mają jednoznacznie negatywne zabarwienie, które rzutuje nie tylko na te firmy, ale na całą branżę turystyki wyjazdowej.
Chcielibyśmy podkreślić, że jako Turystyczna Organizacja Otwarta jesteśmy zawsze otwarci na podjęcie tematu związanego zarówno z problematyką prezentowania cen, jak i każdym innym tematem związanym z działalnością branży turystycznej.
Bardzo poważnie podchodzimy do szeroko rozumianej problematyki ochrony praw konsumentów imprez turystycznych, co widać po podejmowanych przez nas działaniach, m.in. współorganizujemy ogólnopolską konferencję naukową związaną z ochroną praw konsumentów imprez turystycznych, realizujemy projekt świadomy turysta tak, aby świadomość konsumentów co do ich uprawnień była na wysokim poziomie, uruchomiliśmy darmowe poradnictwo prawne dla podróżnych, a także cały czas prowadzimy działania edukujące naszych członków w zakresie wszelkich kwestii związanych z ich relacjami z klientami.
Liczymy na otwartość ze strony UOKiK i prezesa Tomasza Chróstnego na spotkanie i podjęcie dialogu z branżą turystyczną, aby takie sytuacje nie miały miejsca w przyszłości, a wszelkie kwestie budzące jakiekolwiek zastrzeżenia wyjaśniane były najpierw w drodze wzajemnego porozumienia.
Zarząd TOO”
PIT: branży turystycznej zależy, aby proces ofertowania był przejrzysty
POWIĄZANE WPISY
6 maja 2024
Biura podróży – w maju ceny imprez turystycznych znacznie w górę
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Niższe ceny w hotelach Grupy PHH z Młodzieżową Kartą EURO26
Od kwietnia posiadacze Młodzieżowej Karty EURO26 mogą uzyskać 10 proc. zniżki na noclegi…
0 Komentarzy1 Minuty
29 kwietnia 2024
Biura podróży – wycieczki nieco tańsze, ale marże podobne jak przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy3 Minuty
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty
23 kwietnia 2024
„Poland. More Than You Expected” – odbyły się warsztaty dla przedstawicieli stowarzyszeń w Brukseli
18 kwietnia 2024 roku w hotelu The Hoxton Brussels Zagraniczny Ośrodek POT w Brukseli…
0 Komentarzy5 Minuty
23 kwietnia 2024
Marriott International: planujemy blisko 100 konwersji i adaptacji hoteli w Europie do 2026 roku
Podczas Międzynarodowego Forum Inwestycji Hotelarskich w Berlinie Marriott International,…
0 Komentarzy3 Minuty