Ponad milion turystów odwiedziło Kopalnię Soli w Wieliczce w 2022
Prawie milion sto dwadzieścia tysięcy gości odwiedziło Kopalnię Soli „Wieliczka” w 2022 roku. To wynik lepszy o 61 proc. niż rok wcześniej i równocześnie jest to 60 proc. ruchu z rekordowego 2019.
Ruch turystyczny w wielickiej kopalni z każdym kolejnym rokiem się odbudowuje.
“Po dwóch latach dominacji ruchu krajowego coraz liczniej znów do nas przyjeżdżają obcokrajowcy. W 2022 roku zarysował się trend podróży “po sąsiedzku” – my to wyraźnie zauważyliśmy nie tylko na przykładzie gości z Niemiec, którzy zawsze byli u nas w pierwszej piątce, ale także Czechów, Litwinów, Słowaków. Cieszymy się, że odkrywają Polskę, a wraz z nią Wieliczkę, którą maja nierzadko w zasięgu weekendowego wyjazdu” – mówi Paweł Nowak, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.
179 krajów, jedna Wieliczka
W całym 2022 roku wielickie podziemia odwiedziło 1 119,3 tys. turystów ze 179 krajów, a proporcje kraj – zagranica wyniosły 56 proc. do 44 proc. (629,4 tys. turyści krajowi, 489,9 tys. turyści zagraniczni). Zwiedzający z państw z pierwszej 20-tki agregują aż 87 proc. ruchu zagranicznego w Kopalni Soli “Wieliczka”.
“Pierwsze miejsca pod względem liczby przyjazdów zagranicznych w 2022 roku zajęły: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, które wygenerowały 30 proc. ruchu gości z zagranicy. To kraje, na które zawsze mogliśmy liczyć. Wieliczka jest tam powszechnie znana, ceniona i chętnie pokazywana w mediach” – zapewnia Jan Ziobro, członek zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” wsparcie, spółki obsługującej ruch turystyczny.
Na miejscach 4-10 znalazły się: Czechy, Stany Zjednoczone, Litwa, Ukraina, Włochy, Hiszpania, Słowacja. Spoglądając w dół statystycznej listy i liczb widzimy Węgrów, Norwegów, Greków, Duńczyków, Holendrów Niderlandczyków, Szwedów, Belgów. Dwudziestkę zamykają Łotysze, Irlandczycy i Izraelczycy.
W marcu kopalnia uruchomiła bezpłatne zwiedzanie dla uchodźców z Ukrainy, a w kolejnych miesiącach dedykowane tury w tym języku. Najpopularniejsze języki zwiedzania to polski (52 proc. zwiedzających), angielski (32 proc.), francuski, hiszpański po 3 proc. oraz niemiecki i włoski po 2,5 proc.
Edukacyjna rola solnych podziemi
W turystyce krajowej nadal dominują turyści indywidualni, równocześnie zyskały na popularności programy tematyczne dla szkół.
“Dzieci i młodzież są dla nas szczególną grupą odbiorców. W solnych wnętrzach zapisana jest historia Polski, przez stulecia wizyta w Wieliczce uważana była za patriotyczny obowiązek. Zwiedzanie szkolne jest atrakcyjne cenowo i bogate w przewodnickie opowieści, by młode pokolenie zdobywało wiedzę, poznawało dawne tradycje, legendy, kulturę, sztukę” – przekonuje Damian Konieczny, dyrektor wykonawczy Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.
W 2022 roku blisko 143 tys. wejściówek zakupionych zostało w ramach programów dla dzieci. Aż 76 proc. całości tej oferty stanowiły bilety szkolne, a 24 proc. zwiedzanie tematyczne: Śladami legend, Odkrywamy Solilandię, Nocna przygoda w kopalni.
POWIĄZANE WPISY
17 maja 2024
Lotnisko Chopina w Warszawie: lepszy dostęp do darmowej wody w terminalu lotniska
Lotnisko Chopina w kwietniu odprawiło blisko 1,59 mln osób. Od początku drugiego kwartału…
0 Komentarzy2 Minuty
15 maja 2024
Sezon turystyczny na Mazowszu nabiera tempa
Wraz z powitaniem wiosny zwiększa się oferta turystyczna w województwie mazowieckim.…
0 Komentarzy6 Minuty
14 maja 2024
Paweł Niewiadomski prezesem PIT po raz czwarty. Kilka nowych twarzy w radzie izby
Jako jedyny zgłoszony kandydat Paweł Niewiadomski został wybrany na stanowisko prezes…
0 Komentarzy6 Minuty
14 maja 2024
Wrocław zaprasza na 8. Dni Odry
Dni Odry, zainicjowane w 2016 roku z okazji otwarcia Bulwaru Xawerego Dunikowskiego,…
0 Komentarzy17 Minuty
14 maja 2024
Praga jest szóstym najpopularniejszym miejscem spotkań na świecie
Według najnowszych danych, czeska stolica poprawiła wyniki rok do roku nie tylko pod…
0 Komentarzy6 Minuty
10 maja 2024
Powołano członków Rady IX Kadencji Polskiej Organizacji Turystycznej
Minister Sportu i Turystyki Sławomir Nitras wręczył powołania do Rady IX Kadencji…
0 Komentarzy1 Minuty
10 maja 2024
Turystyczna współpraca krajów Zatoki Perskiej
Ministrowie z krajów Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC) omówili przyszłość podróży…
0 Komentarzy3 Minuty
9 maja 2024
Joanna Czechowska w Polskim Holdingu Hotelowym
Joanna Czechowska z początkiem maja 2024 roku zasiliła szeregi biura komunikacji i PR w…
0 Komentarzy2 Minuty
9 maja 2024
Dolny Śląsk Rowerem – nowoczesny sposób na promocję regionu
Strona i aplikacja Dolny Śląsk Rowerem to modelowe narzędzie promocji województwa poprzez…
0 Komentarzy4 Minuty