PIT: postulaty branży muszą być stonowane i realne

Polska Izba Turystyki zabrała głos w sprawie kryzysu wywołanego koronawirusem. W komunikacie skierowanym do członków Izby, PIT zwraca uwagę, że oczekiwania branży powinny być stonowane i realne, gdyż postulaty, które są oderwane od rzeczywistości tylko powiększają panikę i wprowadzają dodatkowe zamieszanie.
W komunikacie podpisanym przez prezesa Pawła Niewiadomskiego czytamy, że Izba zwraca uwagę, że branża turystyczna jest jedną z najbardziej wrażliwych gałęzi gospodarki, w związku z czym bezwzględnie należy wystrzegać się paniki, działań nieprzemyślanych i niespójnego przekazu.
Dalej czytamy:
PIT podjęła działania kryzysowe w czterech kierunkach:
1. Przystąpiliśmy do przygotowania głębokiej analizy prawnej obowiązków organizatora turystyki w związku z występowaniem koronowirusa w kontekście art. 47 ust. 4.
2. Specjalny zespół pracuje nad wnioskiem kierowanym do Premiera w sprawie wprowadzenia konkretnych działań ochronnych i wspierających branżę w tej kryzysowej sytuacji. Zwracamy uwagę, że oczekiwania branży powinny być stonowane i realne, gdyż postulaty, które są oderwane od rzeczywistości tylko powiększają panikę i wprowadzają dodatkowe zamieszanie.
3. Uruchomiono szereg kontaktów międzynarodowych, zarówno w ramach relacji bezpośrednich, jak również w ramach ECTAA, w celu monitorowania przygotowywanych rozwiązań kryzysowych dla branży turystycznej w pozostałych krajach Unii Europejskiej. W ramach aktywności w ECTAA prowadzony jest dialog z Komisją Europejską w sprawie możliwych rozwiązań ratunkowych dla branży na poziomie całej Unii Europejskiej.
4. Opracowano strategię przekazu medialnego. W związku z licznymi przekłamaniami i nieścisłościami medialnymi, Izba ograniczyła krótkie wypowiedzi dla mediów, które mogłyby być poddane niewłaściwej interpretacji.Zdaniem Izby nie jest w interesie organizatorów turystyki ani klientów wprowadzanie dodatkowego zamieszania medialnego lub uczestnictwo w spontanicznych dyskusjach medialnych na temat interpretacji prawa.
W celu zapobieżenia panice wstrzymującej rezerwacje imprez, Izba podkreśla, że:
– klient legalnie działającego biura podróży jest chroniony przed niewypłacalnością organizatora,
– jeśli klient obawia się wyjazdu, zawsze może zrezygnować z imprezy turystycznej za opłatą, a wielu organizatorów dodatkowo umożliwia klientom możliwość zmiany terminu lub miejsca docelowego,
– w przypadku spełnienia przesłanek art. 47 ust. 4 ustawy, ale wtedy i tylko wtedy, klientowi przysługuje zwrot wpłaty.
Bezwzględnie trzeba podkreślić, że dotyczy to bezpośredniego, faktycznego zagrożenia, takiego, jak np. wyjazd do stref objętych kwarantanną. Jest niezwykle istotne, aby klienci biur podróży byli przekonani, że nie będą zmuszani do wyjazdu w miejsca, w których występują faktyczne ogniska epidemii.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
Travelist.pl: Polacy coraz wcześniej rezerwują wyjazdy na lato 2026. Bałtyk pozostaje liderem
Polscy turyści coraz wcześniej planują wakacyjny wypoczynek. Jak wynika z danych portalu…
0 Komentarzy3 Minuty










