Biura podróży – znowu słabsza sprzedaż
W tym roku w biurach podróży panuje huśtawka nastrojów. Po poprzednim dobrym tygodniu, w którym liczba klientów była o 14,2 proc. większa niż w analogicznym okresie 2018 roku – w ostatnim tygodniu w liczba klientów spadła o prawie 17 proc.
Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2018 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o 17 proc., zaś liczba klientów – o 16,9 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 84 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 8,6 proc. a autokarowe – 7,3 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o 9,1 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 22,5 proc., zaś liczba samolotówek o 16,9 proc.
Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Egipt, Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Portugalia i Tunezja.
Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i po dwa egipskie i tureckie.
Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Hurghada.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 060 zł) i Hurghadzie (2 286 zł). Najdrożej jest na Kos (2 745 zł) i w Heraklionie (2 715 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty była w ostatnich czterech tygodniach o 6,6 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze zmalały o 5,8 proc., autokarowe zmalały o 11,4 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o 10,2 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 5,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,1 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 23,6 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Grecja (spadek o 26,5 proc.), Egipt (+60,1 proc.), Hiszpania (spadek o 22,8 proc.), Włochy (minus 21 proc.), Bułgaria (minus 41,3 proc.), Tunezja (+ 70,9 proc.), Albania (minus 37,8 proc.), Portugalia (+7,9 proc.) i Tajlandia (+4,3 proc.).
Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,7 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Grecję – 17,6 proc., Egipt – 16,3 proc, Hiszpanię – 9,2 proc., Włochy –4,6 proc., Bułgarię – 4,2 proc.
POWIĄZANE WPISY
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Biura podróży – wycieczki nieco tańsze, ale marże podobne jak przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty