PIT: ochronić pasażerów przed bankructwem linii lotniczych
Pasażerowie linii lotniczych nie są właściwie zabezpieczeni na wypadek niewypłacalności usługodawcy – przypomina Polska Izba Turystyki. Mechanizmy kontrolujące kondycję finansową przewoźników nie sprawdzają się. Według stowarzyszeń zrzeszających biura podróży potrzebne są zabezpieczenia finansowe na rzecz klientów.
Potrzebny jest nowy sposób, by chronić pasażerów lotniczych na wypadek upadłości przewoźników – twierdzi Polska Izba Turystyki. Przypomina, że rok 2017 był wyjątkowo obfity, jeżeli chodzi o bankructwo linii lotniczych.
Milion poszkodowanych
„Air Berlin, NIKI, Monarch – to najgłośniejsze przypadki. Liczby mówią same za siebie, ponad milion pasażerów zostało w sposób bezpośredni lub pośredni dotkniętych przez jedną z tych upadłości. Istnieje duża rozbieżność w ochronie praw pasażerów, w zależności od tego czy pasażer podróżuje w ramach pakietu turystycznego, czy też nie” – mówi Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.
Jak przypomina PIT, jeśli klient podróżuje w ramach umowy o imprezę turystyczną, wtedy jest chroniony w każdym przypadku. Gdy bankrutuje przewoźnik, organizator turystyki odpowiada za tę sytuację przed klientem. Jeśli jednak klient kupuje tylko bilet lotniczy, przepisy nie przewidują żadnej ochrony.
„Większość pasażerów o tym po prostu nie wie. A że w dzisiejszym świecie kupienie biletu lotniczego jest kwestią kilku kliknięć, nie można ignorować tej luki w przepisach. ECTAA (Europejska Organizacja Związków Biur Podróży) od dawna domaga się stworzenia mechanizmu, który objąłby ochroną wszystkich pasażerów. W obliczu ostatnich upadłości, ECTAA postanowiła otworzyć na nowo tę debatę.” – komentuje Paweł Niewiadomski.
Wkrótce spotkanie z Komisarz UE
ECTAA, do której należy PIT, zwróciła się w tej sprawie do Komisarz odpowiedzialnej za Transport, Violety Bulc. Jak informuje prezes PIT, ten apel nie przeszedł bez echa, ponieważ spotkanie z jej gabinetem będzie miało miejsce w najbliższym czasie.
Zapytany o to, czy wprowadzeniu nowych zabezpieczeń nie przeciwstawi się silne lobby lotnicze, prezes PIT powiedział:
„Przewoźnicy znają od dawna nasze stanowisko w tej kwestii. Milion pasażerów to liczba, której żaden przewoźnik nie może zignorować. Sukces linii lotniczych zależy od pasażerów i linie to wiedzą. W obliczu tych licznych upadłości, linie lotnicze będą w dość trudnej sytuacji, by lobbować przeciwko takiemu mechanizmowi.”
Wadliwe rozwiązania
Obecnie nie sprawdzają się mechanizmy, które miały w teorii zagwarantować stabilność rynku lotniczego i chronić pasażerów przed skutkami niewypłacalności linii lotniczych. Chodzi o Rozporządzenie 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, które przewiduje możliwość dokonania oceny sytuacji finansowej przewoźnika przez organ wydający koncesje. W oparciu o tę ocenę, koncesja jest zawiesza lub cofana.
„Niestety, bardzo często organy te nie maja kompletnego obrazu całej sytuacji finansowej przewoźnika lub tez po prostu nie korzystają z tej możliwości. Z drugiej strony, jeżeli koncesja zostaje zawieszona i przewoźnik nie może latać, upadłość linii jest już przesądzona. Dlatego też mechanizm ten nie spełnia swojej roli” – wyjaśnia Paweł Niewiadomski.
Dobry moment na zmianę przepisów
Według stowarzyszeń branżowych, moment, w którym głośne upadłości uwydatniły skalę problemu, jest najlepszym, by podjąć działania w tej sprawie. Proponują więc rozwiązania podobne do tych, które wdrożono dla organizatorów turystyki.
ECTAA proponuje, aby zabezpieczenia te były obowiązkowe dla przewoźników, ich koszty miałyby być włączone w cenę biletu lotniczego. Stosowne regulacje powinny początkowo dotyczyć przewoźników z Unii Europejskiej, a następnie zostać poszerzone na linie spoza Wspólnoty. W ten sposób zabezpieczone zostałyby wszystkie bilety sprzedawane na terenie krajów członkowskich.
POWIĄZANE WPISY
29 kwietnia 2024
Corendon Airlines: nowe połączenie z Warszawy do Alanyi
Corendon poszerza siatkę połączeń z Polski. Nowością jest trasa z Warszawy do Alanyi,…
0 Komentarzy3 Minuty
26 kwietnia 2024
Enter Air osiąga rekordowe wyniki. 2,6 mld zł przychodów i 545 mln zł EBITDA w 2023 roku
W 2023 roku Enter Air osiągnęło rekordowe wyniki, z przychodami wynoszącymi 2,6 mld zł i…
0 Komentarzy7 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair zainaugurował loty na pięciu nowych trasach z Katowice Airport
Ryanair zwiększa swoją obecność w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im.…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
PLL LOT rozpoczyna kampanię rekrutacyjną dla pilotów
12 kwietnia rozpoczęła się kampania rekrutacyjna skierowana do pilotów pragnących…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Wizz MultiPass dostępny z wydłużonym okresem subskrypcji. Ceny zaczynają się od 279 zł
Wizz Air zakończył okres próbny pierwszego w Europie planu subskrypcji lotów i włącza…
0 Komentarzy4 Minuty
17 kwietnia 2024
Ryanair: Polacy wybierają Włochy, Hiszpanię i Grecję na długi weekend majowy
Polscy turyści przygotowują się do nadchodzącej majówki, a dane linii lotniczych Ryanair…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Adam Sanocki nowym członkiem Zarządu PPL S.A.
Rada Nadzorcza Polskich Portów Lotniczych S.A. powołała wczoraj, 16 kwietnia 2024, nowego…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2024
Startuje nowa trasa Ryanair z Katowic do Bari
Ryanair wystartował dziś (16 kwietnia) z Katowic z pierwszym lotem na nowej trasie do…
0 Komentarzy1 Minuty