Odwołany lot służbowy – prawa pasażera
Niezależnie od faktu, czy podróżujemy służbowo czy prywatnie, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o ponad 3 godziny z winy przewoźnika poszkodowanemu pasażerowi należy się rekompensata finansowa.
Jeśli podróżujemy w sprawach biznesowych i straty, które poniosła firma w związku z odwołanym lub opóźnionym lotem są duże, a za zdarzenie odpowiada linia lotnicza, swoich praw możemy dochodzić na zasadach ogólnych wyrażonych w Kodeksie Cywilnym. To oznacza, że konieczne jest udowodnienie ich przed sądem.
Adwokat Piotr Ratnicki-Kiczka, ekspert marki Opoznionysamolot.pl, powiedział: „Rozporządzenie unijne umożliwia przeciętnemu konsumentowi bez wykazania poniesionej szkody uzyskanie rekompensaty finansowej w sytuacji odwołania bądź opóźnienia rejsu o ponad 3 godziny. Przepisy te nie wykluczają jednak dochodzenia roszczenia np. z powodu utraty kluczowego kontraktu dla danego przedsiębiorstwa na zasadach przepisów ogólnych.”
Dochodzenie roszczenia na zasadach ogólnych jest opłacalne dla poszkodowanej firmy tylko wtedy, gdy jesteśmy w stanie udowodnić przed sądem poniesione straty, a kwota, którą mamy szansę wywalczyć jest na tyle wysoka, że zwrócą się nam koszty poniesione na pełnomocnika. Niestety wykazanie szkody jest niezwykle trudne, a proces dowodowy długotrwały
(w niektórych przypadkach może trwać nawet 3 lata). Z tego względu, jeśli nie mamy wystarczających dowodów, lepiej ubiegać się o rekompensatę finansową od linii lotniczych na podstawie rozporządzenia Unii Europejskiej. Należy wtedy pamiętać, że
w przypadku podróży służbowej pieniądze pozyskane z tzw. odszkodowania ryczałtowego zawsze wędrują do kieszeni pracownika, którego lot został odwołany bądź opóźniony o ponad 3 godziny z winy przewoźnika.
Wysokość rekompensaty finansowej zależy od długości trasy. Za 1 500 km lub mniej wynosi ona 250 euro, za ponad 1 500 km – 400 euro, a za więcej niż 3 500 km aż 600 euro. Rekompensata obejmuje wszystkie rejsy przewoźników odbywających się w Unii Europejskiej (krajem wylotu lub przylotu jest państwo członkowskie) tzn. krajowe, międzynarodowe, rejsowe, czarterowe oraz loty tanich linii lotniczych. Poszkodowany pasażer może dochodzić roszczenia przez 10 lat na podstawie biletu lotniczego (także wersji elektronicznej).
Piotr Ratnicki-Kiczka, podkreślił: „Co ważne, rekompensata finansowa zawsze przysługuje tej osobie, na którą został wystawiony bilet lotniczy. W praktyce oznacza to tyle, że dla Ustawodawcy nie jest istotne, kto zapłacił za bilet, ale czyje imię i nazwisko na nim widnieje. Jeśli zatem pracodawca próbowałby wymusić na pracowniku zwrot otrzymanej kwoty na rzecz firmy, to dokonałby naruszenia przepisów prawa.”
Przepisy regulujące zasady przyznawania rekompensat finansowych wynikają wprost z Rozporządzenia (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Natomiast w przypadku przewoźników spoza Unii Europejskiej w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu mają zastosowanie przepisy państw trzecich.
Warto podkreślić, że poszkodowany pasażer może osobiście dokonać zgłoszenia lub zlecić to osobie trzeciej np. asystentowi czy pracownikowi działu HR. Niezależnie od faktu, kto dostarczył dokumenty oraz bilet, chcąc zamienić problemy związane z podróżowaniem samolotem w korzyści materialne, pracownik, którego lot został odwołany lub opóźniony o ponad 3 godziny musi zatwierdzić zgłoszenie oraz udzielić zgody na zlecenie sprawy firmie zajmującej się pozyskiwaniem rekompensat finansowych od przewoźników. Przekazanie sprawy doświadczonym adwokatom specjalizującym się w prawie konsumenckim z pewnością zwiększy nasze szanse na otrzymanie rekompensaty finansowej od linii lotniczych.
POWIĄZANE WPISY
23 kwietnia 2024
Majówka last minute: rekordowy wzrost wyjazdów i duże zainteresowanie pięciogwiazdkowymi hotelami
Rezerwacji na tegoroczną majówkę na dwa tygodnie przed jej rozpoczęciem jest już więcej…
0 Komentarzy6 Minuty
14 kwietnia 2024
Nie żyje Alina Dybaś – Grabowska
Z głębokim żalem zawiadamiamy, że w dniu 13.04.2024 roku po krótkiej walce z chorobą,…
0 Komentarzy1 Minuty
9 kwietnia 2024
Ryanair: nowe zasady współpracy z partnerami. Touroperatorzy nie muszą się martwić o zwrot w razie odwołania lotu
Trwają negocjacje Ryanaira w sprawie współpracy z kolejnymi partnerami branżowymi. Jak…
0 Komentarzy9 Minuty
25 marca 2024
POT ogłasza konkurs na nowych dyrektorów ZOPOT w Berlinie i Tokio
Polska Organizacja Turystyczna ogłosiła konkurs na stanowisko Dyrektora Zagranicznego…
1 Komentarz4 Minuty
20 marca 2024
Wrocław coraz popularniejszą destynacją turystyczną. Miliony odwiedzających w 2023 roku
Wrocław odnotował blisko 7 proc. wzrost liczby turystów korzystających z bazy noclegowej…
0 Komentarzy5 Minuty
8 marca 2024
Tbo.com nowym członkiem Polskiej Izby Turystyki
8 lutego firma Tek Travels DMCC znana pod marką tbo.com została członkiem Polskiej Izby…
0 Komentarzy2 Minuty
29 lutego 2024
Ryanair ogłasza rekordowy letni rozkład lotów z Krakowa
11 zbazowanych samolotów i 4 nowe trasy w nowym rozkładzie lotów Ryanair na Lato’24 z…
0 Komentarzy1 Minuty
29 lutego 2024
W ubiegłym roku Flix osiągnął rekordowe przychody w wysokości 2 miliardów euro.
Flix ogłosił wstępne wyniki za 2023 rok. Firma odnotowała 30 proc. wzrost przychodów i…
0 Komentarzy3 Minuty
22 lutego 2024
SITE Poland podsumowuje program ,,Young Leaders”
Stowarzyszenie SITE Poland, zrzeszające profesjonalistów z branży incentive, zakończyło…
0 Komentarzy3 Minuty