FlixBus: co drugi Polak planuje wyjazd na święta. Podróże autobusem zyskują na popularności

fot. materiały prasowe

Ponad połowa Polaków planuje wyjazd w czasie tegorocznej przerwy świątecznej – wynika z badania FlixBusa. Najczęstszym celem wyjazdów pozostają odwiedziny u rodziny i przyjaciół, a coraz więcej osób wybiera autobus jako środek transportu.

Z badania FlixBusa wynika, że ponad połowa Polaków planuje podróż w czasie tegorocznej przerwy świątecznej. Najczęściej deklarowanym celem wyjazdów pozostają odwiedziny u rodziny i przyjaciół – taką motywację wskazało 43 proc. respondentów. Jednocześnie rośnie grupa osób, które wykorzystują dodatkowe dni wolne na wypoczynek lub krótki urlop.

Wśród osób planujących wyjazd co czwarty respondent (25 proc.) spędzi święta w Polsce poza miejscem zamieszkania, co oznacza spadek o 4 p.p. w porównaniu z poprzednim rokiem. Wyjazdy zagraniczne pozostają mniej popularne – 10 proc. badanych planuje podróż do krajów sąsiednich, a 12 proc. do innych regionów Europy. Oprócz odwiedzin bliskich (43 proc.), respondenci wskazują także chęć podróżowania (21 proc.) oraz odpoczynku i krótkiego urlopu (17 proc.).

Liczy się cena i dostępność

Badanie FlixBusa wskazuje na wyraźną zmianę preferencji transportowych Polaków. Coraz więcej osób wybiera pociąg, autobus lub samolot, rezygnując z podróży samochodem. Blisko co piąty respondent deklaruje, że planuje podróż autobusem, wskazując przede wszystkim na dostępność połączeń.

„Święta dla coraz większej liczby osób to nie tylko czas tradycyjnych spotkań rodzinnych, ale również okazja do wyjazdów wypoczynkowych. W efekcie rośnie liczba pasażerów, dlatego transport publiczny rozszerza ofertę. My uruchomiliśmy ponad 40 dodatkowych kursów, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu. Obserwujemy też wyraźny trend zmiany samochodu na transport zbiorowy – podróżni coraz częściej zwracają uwagę na koszty i dostępność” – mówi Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Europie Wschodniej.

Koszt podróży pozostaje kluczowym czynnikiem przy wyborze środka transportu. Ponad połowa ankietowanych (57 proc.) wskazuje cenę jako najważniejsze kryterium. Średni deklarowany budżet na świąteczny wyjazd wynosi w tym roku około 300 zł, a największa grupa respondentów planuje wydać od 201 do 300 zł na osobę w obie strony. Równie istotne okazują się wygoda, punktualność oraz łatwość przesiadek.